ایران کانتر

تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی + سنگ طبیعی بهتر است یا مصنوعی

 تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی + سنگ طبیعی بهتر است یا مصنوعی
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۶

با شناخت تفاوت سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی به سادگی می‌توانید گزینه مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید. سنگ طبیعی محصول طبیعت و سنگ مصنوعی ساخت دست انسان است. در این مقاله از ایران کانتر ابتدا به تعریف سنگ مصنوعی و طبیعی می‌پردازیم و سپس با بررسی تفاوت‌ها، بهترین نوع را معرفی می‌کنیم.


تفاوت های سنگ طبیعی و مصنوعی

سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی از جنبه‌های زیر با یکدیگر تفاوت دارد:

  1. ظاهر؛
  2. قیمت؛
  3. دوام؛
  4. وزن.

در ادامه این دو سنگ را از این جنبه‌ها بررسی می‌کنیم:


ظاهر:

در نگاه اول برای بیننده، زیبایی ظاهری اهمیت دارد. زمانی که به سنگ مصنوعی نگاه می‌کنید مخصوصاً اگر با کمی فاصله به آن نگاه کنید از زیبایی ظاهری و رنگ و طرح آن لذت می‌برید. حتی شاید بتوانید به عنوان یک محصول مصنوعی زیبایی‌های آن را تحسین کنید. اما زمانی که به یک سنگ طبیعی نگاه می‌کنید، طیف رنگی و رگه‌های موجود در سنگ و بافت آن از دور و نزدیک شما را مجذوب خود می‌کند.


سنگ طبیعی چیست
سنگ طبیعی یک انتخاب لوکس و ماندگار است.


بافت سنگ طبیعی زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد که با سنگ مصنوعی متفاوت است. به همین دلیل است که استفاده از سنگ طبیعی دکوراسیون و معماری شما را خاص و منحصر به فرد جلوه می‌دهد.


قیمت:

بدون شک برای تهیه سنگ طبیعی باید هزینه به مراتب بیشتری در مقایسه با سنگ مصنوعی بپردازید. زیرا فرآیند استخراج سنگ طبیعی دشوار است و به صرف نیروی انسانی زیادی نیاز دارد. از طرف دیگر میزان ضایعات و هدر رفت سنگ مصنوعی در مقایسه با سنگ طبیعی کمتر است.


دوام:

مهم‌ترین تمایز میان سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی دوام بالای سنگ طبیعی است. تابش مستقیم نور خورشید و تغییرات جوی چندان آسیبی به سنگ طبیعی وارد نمی‌کنند و سنگ طبیعی به سادگی مستهلک نمی‌شود. از سوی دیگر سنگ مصنوعی در بهترین حالت ۵۰ سال دوام خواهد داشت و در طول این مدت رنگ و جلای اولیه از بین رفته و ترک‌ها نمایان می‌شوند. فرآوری سنگ در میزان عمر سنگ بسیار مهم است برای درک بیشتر این موضوع حتما مقاله انواع فرآوری سنگ را مطالعه کنید.


وزن:

چگالی و تراکم سنگ طبیعی در مقایسه با نمونه‌های مصنوعی بسیار بیشتر است و همین مسئله منجر به مقاومت و دوام بالای آن می‌شود. وزن سنگ طبیعی بسیار بیشتر از سنگ مصنوعی است. به همین دلیل جابجایی و نصب سنگ طبیعی از سنگ مصنوعی دشوارتر است.


فرق سنگ طبیعی با مصنوعی
سنگ طبیعی مقاومت فشاری بالایی دارد.


شاید به همین دلیل باشد که برخی از معماران مدرن برای نمای ساختمان‌ها از سنگ مصنوعی استفاده می‌کنند که نصب آن ساده‌تر است و احتمال سقوط آن کمتر است.


سنگ طبیعی چیست؟

سنگ طبیعی در طی سال‌ها تحمل فشار و با ترکیب مواد معدنی متفاوت در فرآیندهایی مانند دگرگونی و از سنگ‌های آهک، رسوبی و غیره تشکیل می‌شود. حالا که متوجه شدید سنگ طبیعی چیست؟ احتمالا متوجه شده اید که انسان دخل و تصرفی در تولید سنگ طبیعی ندارد. استفاده از سنگ طبیعی در معماری در کنار زیبایی و مقاومت منجر به ایجاد یک محیط طبیعی و دلنشین می‌شود. سنگ طبیعی قرن‌هاست که در معماری بشر جای پیدا کرده و می‌توان سابقه استفاده از مرمر و گرانیت را در بناهای تاریخی مشاهده کرد. ساختمان‌ها و لوازمی که با استفاده از سنگ طبیعی ساخته می‌شوند، تا نسل‌ها با کمترین نیاز به مراقبت خودنمایی می‌کنند.


مزایا سنگ طبیعی

برخی از مزایای استفاده از سنگ طبیعی به شرح زیر است:

  • این سنگ‌ها در مقایسه با سنگ‌های مصنوعی مقاومت بالاتری دارند.
  • رنگ‌ سنگ طبیعی در گذر ایام از بین نمی‌رود، بلکه به شیوه طبیعی و جذابی کهنه یا به اصطلاح پیر می‌شود و نمای آنتیکی پیدا می‌کند.
  • طیف رنگی موجود در سنگ در گذر زمان نمایان می‌شود.
  • خرید سنگ طبیعی یک سرمایه‌گذاری است که به ارزش ملک شما می‌افزاید.
  • نگهداری از سنگ طبیعی آسان است.
  • دوام این سنگ‌ها بسیار زیاد است.


سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی نوعی از سنگ طبیعی است که در ترکیب با مواد دیگر تولید شده است؛ سنگ مصنوعی (Artificial stone) معمولا از ترکیب سیمان یا مواد پلیمری با سنگ طبیعی تشکیل می‌شود و این نوع سنگ در مقایسه با سنگ های طبیعی وزن کمتری دارند.نیاز به تولید سنگ مصنوعی زمانی مطرح شد که معماران به دنبال یک جایگزین سبک‌تر و ارزان‌تر برای سنگ طبیعی بودند.


سنگ مصنوعی چیست؟
سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی سبک‌تر است.


نمونه‌های مصنوعی در مقایسه با نمونه طبیعی ارزان‌تر، سبک‌تر و نصب آنها به مراتب ساده‌تر است.

تفاوت سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی از نزدیک کاملاً آشکار است؛ سنگ طبیعی بافت و رگه‌های ظریفی دارد در حالی که سنگ مصنوعی، احساسی را به شما انتقال نمی‌دهد. سنگ‌های طبیعی دوام بالایی دارند و تا نسل‌ها زیبایی خود را حفظ می‌کنند، حال آنکه سنگ مصنوعی در گذر ایام رنگ و جلای اولیه را از دست می‌دهد.


مزایا سنگ مصنوعی

در این بخش با مزایای سنگ‌های مصنوعی آشنا می‌شوید:

  • بین دو سنگ مصنوعی از یک تولیدکننده تفاوت رنگ وجود ندارد و طرح و رنگ‌ها یکنواخت‌ و یکسان هستند.
  • وزن این سنگ‌ها سبک‌تر است؛ بنابراین می‌توان بدون نگرانی از بابت تحمل وزن، از آنها روی سطوح مختلف استفاده کرد.
  • قیمت این سنگ‌ها در مقایسه با سنگ‌های طبیعی به مراتب ارزان‌تر است.
  • به دلیل وزن پایین نصب این سنگ‌ها ساده است.

برای خرید و مشاهده سنگ های طبیعی می‌توانید به صفحه خرید سنگ طبیعی مراجعه کنید.


سنگ طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟

انتخاب میان سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی به عوامل از این دست بستگی دارد:

  • رنگ‌بندی؛
  • هزینه؛
  • مراقبت و نگهداری.

برای انتخاب بهترین متریال باید هر یک از این عوامل را جداگانه بررسی کنیم:


رنگ بندی:

سنگ‌های طبیعی طیف رنگی متنوعی دارد و ممکن است در یک سنگ رگه‌ها و رنگ‌های متنوعی مشاهده شود و این بخشی از زیبایی سنگ‌های طبیعی است که آن را منحصربه‌فرد می‌کند. در واقع در سنگ‌های طبیعی شما تمام طیف‌های رنگی را می‌توانید مشاهده کنید.


مراقبت و نگهداری:

سنگ‌های طبیعی به دو دسته سخت و نرم تقسیم می‌شوند، سنگ‌هایی به جز گرانیت در دسته سنگ‌های نرم قرار می‌گیرند و در برابر مواد اسیدی آسیب‌پذیر هستند.


سنگ طبیعی بهتر است یا مصنوعی
کفپوش سنگ طبیعی برای یک دکوراسیون مدرن گزینه مناسبی است.


در حالی که سنگ‌های مصنوعی در برابر مواد اسیدی طبیعی و شیمیایی مقاوم هستند. در بین سنگ‌های طبیعی سنگ گرانیت مقاومت بالایی دارد، برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ روی مقاله سنگ گرانیت چیست؟ کلیک کنید.


هزینه:

هزینه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی تصمیم گیری شماست؛ زیرا خدمات سنگ طبیعی نسبت به سنگ مصنوعی قیمت بالاتری دارد، اما سنگ طبیعی یک انتخاب لوکس است و نمی‌توان آن را یک کالای اقتصادی به حساب آورد و طول عمر بالای سنگ طبیعی، باعث شده تا قیمت آن نیز به‌صرفه باشد.


آنچه از مقاله تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی آموختیم:

در این مقاله ابتدا تعریفی از سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی را در اختیار شما گذاشتیم. در ادامه شما را با مزایای هر یک از این سنگ‌ها آشنا کردیم. در قدم بعدی سنگ مصنوعی و طبیعی را از جنبه‌های متفاوت از جمله هزینه، زیبایی ظاهری و نگهداری مقایسه کردیم. سنگ طبیعی لوکس و گران قیمت است و وزن بالایی دارد و برای نصب و تهیه آن باید از کارشناسان متخصص استفاده کنید. قیمت و وزن سنگ مصنوعی کمتر و نصب آن ساده‌تر است. با در نظر گرفتن تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی و ضمن مشورت با کارشناسان ایران کانتر متریال مناسب را برای کانترتاپ، نمای ساختمان، میزناهارخوری، کف، دیوارها و غیره انتخاب کنید.

مقالات مرتبط