ایران کانتر

صفحه کابینت مرمر + آیا سنگ مرمر برای صفحه کابینت مناسب است؟

صفحه کابینت مرمر + آیا سنگ مرمر برای صفحه کابینت مناسب است؟
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۲۸

برای صفحه کابینت می‌توان از سنگ مرمر استفاده کرد؛ اما انتخاب این سنگ لوکس و زیبا نیازمند توجه به شرایط خاصی است. سنگ مرمر همواره یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین سنگ‌ها برای طراحی داخلی بوده اما دارای انواع، مزایا و معایبی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر می‌خواهید سنگ مرمر را برای صفحه روی کابینت خود انتخاب کنید، نیازمند بررسی این سنگ از نظر قیمت، میزان جذب رطوبت و مقاومت‌های سایشی و ضربه‌ای خواهید بود. ما در این مقاله انواع سنگ مرمر را برای استفاده به عنوان سنگ کابینت بررسی کرده‌ایم.


صفحه کابینت مرمر

صفحه کابینت مرمر در مقایسه با دیگر صفحه کابینت ها تنوع رنگی بالاتری دارد، سنگ های مرمر قابلیت عبور نور را از خود دارند که این ویژگی باعث جذابیت بیشتر این سنگ شده است. سنگ مرمر در مقایسه با گرانیت مقاومت پایین تری دارد و گرانیت سنگ مناسب تری برای صفحه کابینت می‌باشد. ولی بصورت کلی تنوع سنگ های مرمر در مقایسه با دیگر سنگ ها بسیار بیشتر است و به راحتی می‌توانید صفحه کابینت خود را با هر طرحی که علاقه دارید ایجاد کنید.


سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر به سنگ نسبتاً شفافی گفته می‌شود که از دگرگون شدن سنگ آهک در فشار و دمای بالا ایجاد می‌شود. سنگ مرمر چیست؟ این سنگ که از دیرباز با نام رخام شناخته می‌شده به علت داشتن ماده‌ای به نام کلسیت حالتی شفاف دارد. کلسیت (CaCO³) در حالت خالص، ظاهری بلوری و کاملا شفاف دارد. به همین علت هر چه خلوص کلسیت در مرمر بیشتر باشد، سنگ شفاف‌تر شده و بیشتر جلوه کریستالی به خود می‌گیرد. سنگ مرمر به علت داشتن مواد معدنی دیگری مانند اکسید آهن، پیریت، میکاس، گرافیت و کوارتز به رنگ‌های سرخ، صورتی، سبز، آبی، خاکستری روشن و تیره دیده می‌شود. از برجسته ترین ویژگی سنگ مرمر تنوع رنگی بالا و عبور نور است.


صفحه کابینت چیست؟

منظور از "صفحه کابینت" یا "صفحه روی کابینت"، سطحی است که روی کابینت‌های روی زمین نصب می‌شود. سطح کابینت‌های زمینی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و جنس آن باید بیشترین مقاومت را نسبت به سایر سطوح داشته باشد؛ زیرا صفحه روی کابینت خواسته یا ناخواسته در برابر رطوبت، گرما و سرمای بیشتری قرار می‌گیرد. صفحه کابینت نقش میز کار را در آشپزخانه داشته و در معرض چاقو، لوازم آشپزخانه، کشیدگی و خراش قرار می‌گیرد.


سنگ مرمر برای صفحه کابینت
صفحه کابینت سنگی باید در برابر حرارت بسیار مقاوم باشد.


این صفحات می‌توانند از جنس انواع فراورده‌های چوبی باشند که به شکل متداول استفاده می‌شود. از جنس فلز باشند که مقاوم بوده و معمولا برای آشپزخانه‌های رستوران و هتل استفاده می‌شوند؛ یا از جنس سنگ باشند که در صورت انتخاب درست می‌توانند حالتی لوکس به طراحی داخلی آشپزخانه بدهند. برای مطالعه بیشتر راجب این موضوع مقاله صفحه کابینت سنگی را مطالعه کنید.

صفحه کابینت مرمر را از هر رنگی بخواهید می‌توانید انتخاب کنید، محبوبترین صفحه کابینت های مرمر در ایران صفحه کابینت مرمر عسلی، صفحه کابینت مرمر سبز روشن، صفحه کابینت سنگ مرمر صورتی متوسط، صفحه کابینت سنگ مرمر آتشی و صفحه کابینت سنگ مرمر صورتی پر رنگ است.


معرفی بهترین سنگ های مرمر برای صفحه کابینت

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات شرکت ایران کانتر با انواع سنگ مرمر و ویژگی‌های دقیق هر کدام بیشتر آشنا شوید. ما در این قسمت به معرفی چند نمونه از سنگ مرمر مناسب برای صفحه کابینت می‌پردازیم:

  • سنگ مرمر عسلی؛
  • سنگ مرمر سبز روشن؛
  • سنگ مرمر صورتی متوسط؛
  • سنگ مرمر آتشی؛
  • سنگ مرمر صورتی پررنگ.

ویژگی این سنگ‌های مرمر که در بالا مطالعه کردید، در مقایسه با سایر سنگ‌های همجنس در نظر گرفته شده است. در ادامه در مورد هر کدام از انواع سنگ مرمر توضیحات مختصری را ارائه می‌دهیم:


سنگ مرمر عسلی:

سنگ مرمر عسلی به علت داشتن رنگ روشن و خاص خود قابلیت ست شدن با انواع تم رنگی و سبک‌های مختلف طراحی داخلی را دارد. این سنگ در مقایسه با نواع سنگ‌های مرمر دارای مقاومت فشاری بیشتری بوده و میزان جذب آب آن نیز کمتر است.


مرمر عسلی برای صفحه کابینت
سنگ مرمر عسلی مقاومت فشاری بالایی دارد که باعث شده سنگی مناسب برای صفحه کابینت باشد.


بافت این سنگ حداقل تخلخل را داشته و امکان ایجاد ساب و صیقل بالایی دارد. این سنگ برای روی کابینت و همینطور موارد مشابه، از جمله: میز غذاخوری و کانتر تاپ هم استفاده می‌شود. سنگ مرمر عسلی قابلیت عبور نور را داشته و برای مصارف داخلی ساختمان مناسب است. برای خرید سنگ مرمر عسلی کلیک کنید.


سنگ مرمر سبز روشن:

یکی دیگر از سنگ‌های مرمر که برای صفحه کابینت می‌تواند مناسب باشد سنگ مرمر سبز روشن است؛ زیرا این سنگ مقاومت فشاری بیشتر و میزان تخلخل کمتری دارد به این ترتیب جذب آب و رطوبت در این سنگ پایین است. از جمله ویژگی‌های خاص این سنگ نورگذر بودن، داشتن رگه‌های سفید، تم رنگی نسبتا سرد و آرامش بخش است. سنگ مرمر سبز روشن برای قسمت‌های مختلف آشپزخانه از جمله میز ناهارخوری و کانترتاپ نیز مناسب است. برای خرید سنگ مرمر سبز روشن کلیک کنید.


سنگ مرمر صورتی متوسط:

سنگ مرمر صورتی متوسط ترکیبی از رنگ‌های سفید با رگه‌های طلایی و پس زمینه صورتی ملایم است. این سنگ در برابر فشار و ضربه مقاومت خوبی داشته و با داشتن میزان تخلخل پایین در بافت خود جذب رطوبت پایینی دارد، این سنگ می‌تواند صیقل خوبی دریافت کرده و سطحی براق داشته باشد.


مرمر صورتی برای صفحه کابینت
سنگ مرمر صورتی متوسط میزان تخلخل کمی دارد که همین دلیل باعث شده تا در صفحه کابینت رطوبت زیادی به خود جذب نکند.


همچنین امکان عبور نور را از خود دارد، سنگ مرمری صورتی روشن برای میز ناهارخوری در آشپزخانه و انواع ست جلو مبلی و میز عسلی نیز مناسب است. برای خرید سنگ مرمر صورتی متوسط کلیک کنید.


سنگ مرمر آتشی:

سنگ مرمر آتشی دارای رنگ کرم در پس زمینه خود به همراه رگه‌های سفید است که باعث شده تم رنگی آن روشن و خنثی شود. اگر تم رنگی فضای داخلی آشپزخانه خود را روشن و ملایم طراحی کرده‌اید، این سنگ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. سنگ مرمر آتشی در مقایسه با سایر سنگ‌هایی که معرفی شد، مقاومت فشاری پایین‌تر ولی در برابر اسید مقاومت بیشتری دارد. این سنگ نورگذر بوده و قیمت مقرون به صرفه‌تری نیز دارد. همچنین سنگ مرمر آتشی برای میز ناهارخوری بدنه کانتر تاپ و استفاده برای ست جلو مبلی و میز عسلی مناسب است. برای خرید سنگ مرمر آتشی کلیک کنید.


سنگ مرمر صورتی پررنگ:

این سنگ مرمر دارای رگه‌های طلایی و سفید به همراه پس زمینه صورتی پررنگ و سفید است. به لحاظ تم رنگی دارای رنگی گرم بوده و برای افرادی مناسب است که به دنبال سنگی متفاوت و منحصر به فرد هستند. این سنگ به مراتب مقاومت سایشی و فشاری بالاتری نسبت به سایر سنگ‌های مرمر داشته و با داشتن تخلخل کمتر، میزان جذب آب کمتری نیز دارد. سنگ مرمر صورتی پررنگ هرچند که تولید داخل بوده اما به علت خاص بودن و بازار بین المللی بالا، دارای قیمت نسبتا بالایی است. همچنین این سنگ برای استفاده در میز ناهارخوری بدنه کانترتاپ و میز جلو مبلی مناسب است؛ قابلیت عبور نور داشته و دارای سطحی شفاف است. برای خرید سنگ مرمر صورتی پر رنگ کلیک کنید.


مزایا سنگ مرمر برای صفحه کابینت

انتخاب سنگ مرمر برای صفحه کابینت می‌تواند مزایایی داشته باشد که ما در ادامه تعدادی از این موارد را بیان می‌کنیم:

  • این سنگ‌ها تنوع رنگی بسیار بالایی دارند.
  • سنگی مرمر از نظر طرح و رگه بسیار متنوع است.
  • بافتی شفاف داشته و عمدتا از قابلیت عبور نور برخوردار است.
  • برخی از سنگ‌های مرمر میزان جذب رطوبت بسیار پایینی دارند.
  • استفاده از این متریال برای زیباترین و لوکس‌ترین طراحی داخلی مناسب است.
  • قابلیت ترمیم، ساب و پولیش مناسبی دارند.
  • اگر شرایط نگه‌داری آن رعایت شود، عمر و دوام بالایی دارند.
  • جذب خاک بالایی نداشته و به راحتی تمیز می‌شوند.
  • در برابر حرارت مقاومت خوبی دارند.
  • در ادامه معایب سنگ مرمر برای صفحه کابینت را نیز بررسی خواهیم کرد.


معایب سنگ مرمر برای صفحه کابینت

سنگ‌های مرمر در کنار مزایای بالای خود دارای محدودیت‌هایی هم هستند که بهتر است پیش از خرید و انتخاب از آنها آگاه باشید. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • تمام سنگ‌های مرمر در برابر مواد اسیدی و مواد شوینده قوی ضعف دارند.
  • عموما از قیمت بالایی برخوردار هستند.
  • در برابر مواد شیمیایی نامناسب کدر می‌شوند.
  • در مقایسه با سایر جنس‌های سنگ، جذب رطوبت بیشتری دارند اما میزان جذب رطوبت‌شان یکسان نیست. یعنی پیش از خرید بهتر است به میزان جذب رطوبت سنگ مورد نظر خود توجه جدی داشته باشید. (این ویژگی در کنار مشخصات کالا درج شده است.)

درست است که سنگ‌های مرمر قیمت نسبتاً بالاتری نسبت به سایر انواع سنگ طبیعی دارند اما شما می‌توانید با انتخاب سنگ‌های داخلی گزینه‌های زیبا و مقرون به صرفه‌تری را انتخاب کنید. خوشبختانه معادن و تولیدات داخل از این نظر بسیار غنی بوده و از تنوع بالایی برخوردار است.


روش نگهداری از صفحه کابینت مرمر

سنگ مرمر همان قدر که از زیبایی زیادی برخوردار است، سنگی ظریف محسوب می‌شود. برای نگهداری از آن نباید از مواد اسیدی و شوینده قوی استفاده شود. از آنجایی که این سنگ در ابتدای نصب بسیار صیقلی و صاف است به راحتی می‌توان هرگونه مواد غذایی و روغنی را با آب و مواد شوینده مثل مایع ظرفشویی به راحتی تمیز کرد و برای براق کردن نیازی به مواد شوینده قوی ندارد.


مرمر آبی برای صفحه کابینت سنگی
سنگ مرمر زیبایی بسیار دارد و سنگ ظریفی می‌باشد به همین علت نیاز است که اگر از آن در صفحه کابینت مرمر استفاده می‌کنید مراقبت بیشتری از آن کنید.


بنابراین اشتباه کردن در نگهداری از این صفحه کابینت می‌تواند باعث شود که شفافیت و حجم رنگ آن تحت تاثیر قرار گیرد. هرچند که این سنگ در هر صورت عمر و دوام بالایی خواهد داشت.


عوامل موثر بر قیمت صفحه کابینت مرمر

طبیعتاً اولین آیتمی که می‌تواند روی مجموعه هزینه شما موثر باشد میزان سطح کار است. به این جهت باید اطلاع دقیقی از سطح و متراژ مورد نیاز داشته باشید. مورد بعدی این است که سنگ‌های مرمر بر حسب کیفیت و خاص بودن رنگ، دارای قیمت متفاوتی هستند. سنگی که تخلخل پایین، جذب آب پایین، مقاومت بالاتری داشته باشد، قیمت بیشتری هم خواهد داشت. یکی دیگر از موارد مهم کشور مبدا تولید کننده سنگ است. سنگ‌های خارجی به علت هزینه حمل و باربری بیشتر، میانگین قیمت بیشتری هم دارند. از آنجایی که سنگ صفحه کابینت میز کار آشپز محسوب می‌شود، پس نیاز است که مقاوم‌ترین سنگ مرمر را برای این کار انتخاب کنید.

آنچه که از مقاله صفحه کابینت مرمر آموختیم:

در ابتدا تعریفی مختصر از جنس سنگ مرمر و صفحه کابینت داشتیم. سپس پنج نوع از سنگ مرمر که می‌توانستند برای صفحه کابینت مناسب باشند، معرفی کردیم. سعی کردیم ویژگی ظاهری و ساختاری هر کدام را توضیح داده و به موارد کاربرد جانبی و مکمل آن هم اشاره کنیم. مجموعه‌ای کاربردی از مزایا و معایب سنگ مرمر برای صفحه کابینت را نام بردیم. روش نگهداری که یکی از عوامل مهم پیش از انتخاب سنگ مرمر است را توضیح داده و در پایان یک راهنمایی عملی از عوامل موثر بر قیمت را بررسی کردیم.

مقالات مرتبط