ایران کانتر

پله سنگی باغ + انواع پله سنگی برای باغ

پله سنگی باغ + انواع پله سنگی برای باغ
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۳/۹

پله سنگی باغ انتخاب بسیار مناسبی برای محوطه سازی است. با استفاده از پله سنگی می‌توانید سطوح مختلف در باغ را به یکدیگر متصل کرده و علاوه بر ایجاد یک مسیر برای دسترسی به بخش‌های مختلف باغ، بر زیبایی محوطه نیز بیفزایید. قبل از انتخاب پله سنگی باغ مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه ضمن بررسی ویژگی‌ها، معایب و مزایای پله سنگی، ویژگی برخی از سنگ‌های مناسب برای پله باغ را بررسی خواهیم کرد.


پله سنگی باغ

پله سنگی باغ به دلیل اینکه رفت و آمد در آن زیاد است و اینکه در فضای باغ ممکن است سرما و رطوبت به سنگ آسیب برساند باید از سنگی استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر فشار و رطوبت داشته باشد. پله سنگی خود را از سنگ های طبیعی انتخاب کنید که بهترین متریال برای پله سنگی باغ هستند.


انواع پله سنگی برای باغ

از آنجایی که سلیقه و بودجه افراد متفاوت است نمی‌توان یک سنگ را به عنوان بهترین سنگ برای پله سنگی معرفی کرد و شما باید با در نظر گرفتن جزئیات پروژه خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید. ما در ادامه چند نمونه از انتخاب‌های مناسب برای پله سنگی باغ را با شما در میان می‌گذاریم؛ اما اگر سنگ خاصی توجه شما را جلب کرده است می‌توانید پس مشورت با کارشناسان ایران کانتر آن را برای پله سنگی باغ انتخاب کنید.

  • پله با سنگ گرانیت؛
  • پله با سنگ چینی؛
  • پله با سنگ لاشه؛
  • پله با سنگ مرمریت؛
  • پله با سنگ تراورتن؛
  • پله با گابیون و قلوه سنگ.

در ادامه در مورد ویژگی‌های هر یک از این سنگ‌ها صحبت می‌کنیم:


پله با سنگ گرانیت:

انتخاب بهترین سنگ به سلیقه شما بستگی دارد اما از نظر مقاومت، گرانیت رقیبی ندارد. سنگ گرانیت چیست؟ گرانیت سخت‌ترین سنگ در خانواده سنگ‌های طبیعی است، این سنگ مقاومت فشاری و مقاومت حرارتی بالایی دارد و به خوبی نور مستقیم خورشید را تحمل می‌کند و به واسطه تغییرات جوی آسیب نمی‌بیند.


سنگ های پله ای در باغ
سنگ گرانیت در همه جا قابل استفاده است مانند پله سنگی برای باغ.


از طرف دیگر جذب آب این سنگ نزدیک به صفر است. سنگ گرانیت سولاریوس یا گرانیت وایت فانتزی می‌توانند انتخاب خوبی برای پله سنگی باغ باشند. با مراجعه به صفحه محصولات ایران کانتر نگاهی به انواع گرانیت‌های موجود بیندازید.

ساخت پله سنگی برای باغ به دلیل هماهنگی سنگ با رنگ خاک و سرسبزی محوطه بر جذابیت باغ می‌افزاید. برای انتخاب سنگ با کارشناسان ایران کانتر تماس بگیرید.


پله با سنگ چینی:

اگر به دنبال پلکان سفید در باغ هستید، بهتر است از خانواده چینی کریستال‌ها گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. چینی کریستال‌ها مقاومت فشاری بالایی دارند و برای پلکان انتخاب مناسبی هستند. این سنگ‌ها ساب‌پذیری بالایی دارند و شما می‌توانید با فرآوری مناسب استحکاک لازم را روی سطح آنها ایجاد کنید. کریستال آسکای و سنگ کریستال سفید طلایی دو نمونه از چینی‌های روشن برای استفاده از پله سنگی باغ هستند. اما اگر می‌خواهید سنگ چینی آلودگی‌های طبیعی ناشی از خاک و رطوبت را به نمایش نگذارد می‌توانید از نمونه‌هایی مانند سنگ کریستال جوپورنا استفاده کنید که به اصطلاح چرک تاب نیستند. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ چینی کریستال به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


پله با سنگ لاشه:

سنگ مالون کوهی یا سنگ لاشه سنگی است که ظاهر طبیعی خود را حفظ کرده و در ابعاد نسبتاً کوچکی برای ساخت پله به کار برده می‌شود.


پله با سنگ لاشه
پله با سنگ لاشه در باغ ها بسیار استفاده می‌شود.


مالون یا سنگ لاشه به خاطر ظاهر ناهموار خود در صورت خیس شدن و یا در فصول سرد سال سطح لیزی پیدا نمی‌کنند.


پله با سنگ مرمریت:

مرمریت‌ها تنوع رنگی بالایی دارند؛ اگر این سنگ توجه شما را به خود جلب کرده است باید بدانید که مرمریت به خوبی حرارت ناشی از آفتاب را تحمل می‌کند اما در اثر تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ می‌دهد. پس یا باید این سنگ را در بخش‌هایی از باغ که سایبان دارند استفاده کنید یا روی تغییر رنگ آنها حساس نباشید. مرمریت‌ها مقاومت فشاری بالایی دارند و برای استفاده در پله سنگی برای باغ مناسب هستند. برای مطالعه راجب ویژگی های سنگ مرمریت به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


پله با سنگ تراورتن:

تراورتن‌ها از نظر رنگ بندی با فضای باغ و خاک هماهنگی دارند و از طرف دیگر مشکلی با تابش شدید نور خورشید نیز ندارند. اما اگر می‌خواهید از این سنگ برای پله سنگی استفاده کنید باید به دنبال نمونه‌های بسیار مرغوب آن باشید که تخلخل پایین و مقاومت فشاری بالایی داشته باشند. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که از آنجایی که تخلخل تراورتن از دیگر سنگ‌ها بیشتر است، احتمال یخ زدن و شکستگی آن در زمستان‌های سخت وجود دارد.


سنگ تراورتن برای پله سنگی باغ
تراورتن ها به دلیل کرمی بودن بسیار برای استفاده در پله سنگی برای باغ مناسب هستند.


به دلیل مقاومت فشاری نسبتا پایین، می‌توانید از این سنگ در بخش‌هایی از باغ که تردد زیادی ندارند استفاده کنید. البته اگر مجذوب تراورتن شده‌اید مانند تصویر بالا می‌توانید برای بستر سنگ از یک مصالح دیگر استفاده کنید و سپس یک قطعه سنگ تراورتن با ضخامت نسبتا زیاد را روی بستر زیرین نصب کنید تا مقاومت فشاری سنگ افزایش پیدا کند. برای مطالعه کامل راجب خواص و ویژگی های سنگ تراورتن روی مقاله سنگ تراورتن چیست؟ کلیک کنید.


پله با گابیون و قلوه سنگ:

برای اینکه با گابیون آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله گابیون چیست؟ را مطالعه کنید. به زبان ساده گابیون باکس است که با استفاده از سیم‌های فلزی بافته شده و سنگ‌ها و قلوه سنگ‌ها در آن جای می‌گیرند.


پله سنگی باغ گابیون
استفاده از گابیون برای دیوار پله سنگی باغ


ساخت پله با گابیون در مقایسه با دیگر انواع سنگ هزینه کمتری را در پی دارد و در عین حال ظاهر زیبایی به باغ می‌بخشد. شما می‌توانید مانند تصویر بالا از گابیون به عنوان دیوارهای کنار پله استفاده کنید یا مانند تصویر زیر از آن به عنوان بستر پله استفاده کرده و روی گابیون از سنگ یا چوب یا هر متریال دیگری استفاده کنید و به این ترتیب فضای تفکیک شده‌ای در محوطه باغ ایجاد کنید به همین شکل می‌توانید از گابیون برای محوطه سازی نیز استفاده کنید.


توری گابیون در پله سنگی باغ
استفاده از توری گابیون در بستر پله سنگی برای باغ


شما همچنین می توانید مانند تصویر بالا از گابیون به عنوان بستر پله استفاده کرده و روی گابیون از سنگ تراورتن یا هر سنگ دیگری استفاده کنید. شما می‌توانید برای سطح روی پله از متریال دیگری مانند چوب نیز استفاده کنید.


ویژگی های پله سنگی مناسب باغ

سنگی که برای پله باغ انتخاب می‌کنید باید خصوصیاتی از این دست را داشته باشد:

  • مقاومت در برابر تابش مستقیم نور آفتاب؛
  • مقاومت در برابر تغییرات جوی و کاهش دما؛
  • مقاومت فشاری بالا؛
  • عدم لغزندگی و ساب پذیری بالا؛
  • تخلخل و جذب آب پایین.

در ادامه هر یک را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم:


مقاومت در برابر تابش مستقیم نور آفتاب:

هنگام انتخاب پله سنگی برای باغ باید به این نکته توجه کنید که سنگ مورد نظر همیشه زیر نور مستقیم آفتاب قرار دارد و نباید بر اثر گرما تغییر رنگ بدهد.


مقاومت در برابر تغییرات جوی و کاهش دما:

از طرف دیگر سنگی را باید انتخاب کنید که در برابر تغییرات دمایی در زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم دچار شکستگی نشود.


مقاومت فشاری بالا:

سنگ بستر پله، وزن افرادی که از محل عبور می‌کنند را تحمل می‌کند و باید مقاومت فشاری بالایی داشته باشد.


عدم لغزندگی و ساب پذیری بالا:

بارش باران و آبیاری محوطه منجر به خیس شدن پله‌های سنگی می‌شود و بهتر است سنگی را انتخاب کنید که یا لغزنده نباشد و یا ساب پذیری بالایی داشته باشد و بتوانید با فرآوری‌های متفاوت سطح آن را زبر و غیر صیقلی کنید.


سنگ پله برای باغ
سعی داشته باشید از فراوری صیقلی برای پله سنگی باغ استفاده نکنید.


اگر با انواع فرآوری آشنایی ندارید مطالعه مقاله فرآوری سنگ چیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


تخلخل و جذب آب پایین:

هر اندازه جذب آب سنگ و میزان تخلخل آن پایین‌تر باشد مقاومت و دوام سنگ بالاتر خواهد بود. از طرف دیگر زمانی که از سنگ‌هایی با جذب آب پایین استفاده می‌کنید راحت‌تر می‌توانید مسیر آب را هدایت کرده و زهکشی مناسبی را برای پله‌ها در نظر بگیرید.


مزایا و معایب پله سنگی برای باغ

اکنون که تا حدودی با ایده استفاده از پله سنگی برای باغ آشنا شده‌اید زمان آن است که به بررسی مزایا و معایب استفاده از این مصالح بپردازیم. اما باید در نظر داشته باشید که مزایا و معایب سنگ با توجه به نوع آن مشخص می‌شود و ما در ادامه به صورت کلی به مزایا و معایب استفاده از سنگ در پله باغ می‌پردازیم:


مزایای پله سنگی برای باغ

  • دوام بالا؛
  • جذب آب پایین؛
  • مقاومت فشاری بالا؛
  • ظاهر زیبا و طبیعی؛
  • افزایش ارزش ملک.


معایب پله سنگی برای باغ

  • قیمت بالا؛
  • وزن بالا؛
  • نیازمند نیروی تخصصی برای نصب.


آنچه از مقاله پله سنگی باغ آموختیم:

پله سنگی باغ مزایای متعددی را در پی دارد؛ سنگ از نظر ماهیت با ساختار باغ هماهنگ است و از طرفی دوام بسیار بالایی دارد و تا سال‌ها در باغ شما خودنمایی می‌کند. در این مقاله شما را با ویژگی‌های یک سنگ خوب برای پله در باغ آشنا کردیم و در انتها برخی از سنگ‌های مناسب برای استفاده در سنگ پله باغ را معرفی کردیم. برای انتخاب پله سنگی برای باغ از صفحه محصولات ایران کانتر بازدید کنید و قبل از انتخاب سنگ، با مشاوره رایگان ایران کانتر از انتخاب خود مطمئن شوید.

مقالات مرتبط