ایران کانتر

سنگ اپن چیست؟ + تفاوت اوپن با کانترتاپ

سنگ اپن چیست؟ + تفاوت اوپن با کانترتاپ
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۳۱

سنگ اپن چیست؟ اگر اینجا هستید، کابینت‌ها و سبک دکوراسیون آشپزخانه را انتخاب کرده‌اید و نوبت به انتخاب سنگ اپن فرا رسیده است. قبل از انتخاب، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا قبل از هر چیز با تفاوت اپن، کانتر تاپ و جزیره آشنا شوید و بهترین سنگ اوپن آشپزخانه را برای تکمیل دکوراسیون، انتخاب کنید.


تفاوت اپن با کانترتاپ

اپن و کانتر تاپ هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. اپن (Open) نوعی طراحی در آشپزخانه است. اگر معمار برای جدا کردن آشپزخانه از دیگر قسمت‌های خانه، از دیوار استفاده نکرده باشد، در واقع آشپزخانه را باز یا اوپن طراحی کرده است. بنابراین اساساً استفاده از کلمه سنگ اپن در معماری اشتباه است. زیرا اپن، ماهیت فیزیکی ندارد و یک اصطلاح برای اشاره به نوعی طراحی است. پس سنگ اپن چیست و اوپنی که مردم از آن یاد می‌کنند و ماهیت فیزیکی دارد چیست؟


تفاوت اوپن و کانترتاپ
اصطلاح سنگ اوپن بیشتر برای سنگ آشپزخانه رایج است.


از دیر باز تاکنون به جای واژه کانتر و کانتر تاپ به اشتباه از کلمه اپن استفاده شده است. کانتر همان پیشخوانی است که از یک سمت به یک دیوار متصل است و روی آنها یک صفحه سنگی قرار دارد. به صفحه سنگی روی کانتر، کانتر تاپ گفته می‌شود. بنابراین باید به جای «سنگ اپن» از «کانترتاپ» استفاده کنیم.

سنگ اپن همان کانترتاپ است، اما کانتر همان اپن نیست. اپن (Open) در انگلیسی یعنی «باز» و به آشپزخانه‌های بدون دیوار گفته می‌شود. در این مقاله به بررسی سنگ اوپن و تفاوت آن با کانترتاپ و جزیره می‌پردازیم، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.


تفاوت اپن با جزیره

تا به اینجا با تعریف درست اوپن آشنا شدیم، کسانی که از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند به هر نوع المانی که به نوعی آشپزخانه را از سایر بخش‌ها جدا کند، اپن می‌گویند. اما اکنون می‌دانید که این تعریف درست نیست. اپن یا همان کانتر که یک کانتر تاپ روی آن قرار دارد، از یک سو به یکی از دیوارهای آشپزخانه متصل است.

حال اگر بخواهید آشپزخانه متفاوت و مدرنی طراحی کنید، احتمالاً ترجیح می‌دهید که کانتر از هیچ یک از طرفین به دیوار محدود نباشد. در این صورت سفارش ساخت یک جزیره را خواهید داد. جزیره در واقع کانتر یا پیشخوانی است که در مرکز آشپزخانه جای می‌گیرد و معمولاً سینک یا اجاق گاز نیز روی آن تعبیه می‌شوند. به صفحه‌ای که روی جزیره قرار می‌گیرد نیز کانتر تاپ (سنگ اپن) گفته می‌شود.


انواع سنگ اپن آشپزخانه

ترک عادت کار بسیار دشواری است؛ بنابراین اگر هنوز هم به استفاده از «کانترتاپ» به جای «سنگ اپن» عادت نکرده‌اید، مشکلی وجود ندارد؛ حداقل اکنون به تفاوت این دو پی برده‌اید. در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع سنگ اپن آشپزخانه یا همان کانتر تاپ آشنا کنیم:

  • گرانیت؛
  • چینی؛
  • مرمر؛
  • مرمریت؛
  • تراورتن.

دلیل انتخاب این سنگ‌ها به عنوان بهترین سنگ اپن را در ادامه مطالعه خواهید کرد:


گرانیت:

سنگ گرانیت در برابر رطوبت، فشار، خط و خش، حرارت، مواد اسیدی طبیعی و شیمیایی مقاوم است. در واقع هیچ سنگی به اندازه سنگ گرانیت برای اپن نمی‌تواند در برابر فعالیت‌های متعدد آشپزخانه، ایستادگی کند.


چینی:

چینی‌ها شاید از نظر مقاومت به پای گرانیت‌ها نرسند؛ اما پس از گرانیت بهترین انتخاب برای سنگ اپن هستند.


سنگ اوپن گرانیت
سنگ اوپن باید مقاومت بالا و جذب آب پایین داشته باشد.


با وجود اینکه این سنگ‌ها مقاومت اسیدی بالایی ندارند؛ اما به دلیل رنگ روشن، لکه‌های ناشی از فعالیت‌های رایج در آشپزخانه و مواد اسیدی را نشان نمی‌دهند. کسانی که به دنبال سنگ اپن سفید هستند، از این خانواده استقبال می‌کنند. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ چینی کریستال توصیه می‌کنیم مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ را مطالعه کنید.


مرمر:

مرمرها یک انتخاب لوکس بسیار حساس برای آشپزخانه هستند، این سنگ‌ها مقاومت اسیدی بسیار پایینی دارند؛ اما از نظر زیبایی بسیار وسوسه‌برانگیز هستند. مرمرها تنوع رنگی بسیار بالایی دارند و نور را از خود عبور می‌دهند؛ بنابراین اگر به دنبال یک سنگ تزیینی برای اپن آشپزخانه هستید، مرمر بهترین انتخاب برای شماست. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ مرمر توصیه می‌کنیم مقاله سنگ مرمر چیست؟ را مطالعه کنید.



مرمریت:

اگر به دنبال سنگ اپن مشکی هستید، بهتر است نگاهی به مرمریت‌های ایران کانتر بیندازید. مرمریت تنوع رنگی بسیار بالایی دارد. این سنگ جذب آب نسبتا پایینی دارد؛ اما در برابر حرارت بسیار مقاوم است.


سنگ اپن مرمریت
سنگ مرمریت را نیز می‌توانید در سنگ اپن استفاده کنید ولی باید نانو و اپوکسی کنید.


اگر می‌خواهید از مرمریت سیاه برای کانتر تاپ استفاده کنید، یادتان باشد که مرمریت در برابر اسید آسیب‌پذیر است و لکه ناشی از مواد اسیدی طبیعی مانند سرکه و آبلیمو روی مرمریت سیاه به وضوح نمایان می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ مرمریت توصیه می‌کنیم مقاله سنگ مرمریت چیست؟ را مطالعه کنید.


تراورتن:

اگر شیفته دکورهای روشن در آشپزخانه هستید، تراورتن‌ها پس از چینی‌ها بهترین گزینه برای شما هستند. این سنگ مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد، با وجود اینکه به اندازه مرمریت‌ها و مرمرها در برابر اسید آسیب‌پذیر نیست، اما مقاومت اسیدی بالایی نیز ندارد. از طرف دیگر این سنگ جذب آب نسبتاً بالایی دارد. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ تراورتن توصیه می‌کنیم مقاله سنگ تراورتن چیست؟ را مطالعه کنید.



آنچه از مقاله سنگ اپن چیست آموختیم؟

در مقاله سنگ اپن چیست به بررسی تفاوت میان سنگ اپن، کانتر تاپ و صفحه روی جزیره پرداختیم. اکنون به خوبی می‌دانید که آنچه با عنوان سنگ اپن در بازار از آن یاد می‌شود، همان کانتر تاپ است. در ادامه مقاله شما را با برخی از بهترین سنگ‌ها برای کانترتاپ آشنا کردیم. شما می‌توانید با استفاده از قابلیت طراحی آنلاین ایران کانتر، رنگ و سنگ مورد نظر خود را در محیط یک آشپزخانه شبیه‌سازی شده مشاهده کنید.

مقالات مرتبط