اینستاگرام ایران کانتر

سنگ دکوراسیون داخلی + کاربرد سنگ در خانه های مسکونی

سنگ دکوراسیون داخلی + کاربرد سنگ در خانه های مسکونی
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۴/۱۴

انتخاب بهترین سنگ برای دکوراسیون داخلی با تعیین سبک دکوراسیون و کاربری آن تعریف می‌شود. سنگی که برای یک سبک می‌تواند بهترین باشد، برای سبکی دکوراسیون دیگر ممکن است یک اشتباه در انتخاب و طراحی محسوب شود. ما در این مقاله سعی می‌کنیم در انتخاب یک سبک مناسب برای دکوراسیون داخلی، شما را راهنمایی کنیم. سپس با معرفی ویژگی سنگ‌ها، در انتخاب بهترین‌ها به شما کمک می‌کنیم.


اهمیت استفاده از سنگ برای دکوراسیون داخلی

سنگ برای دکوراسیون داخلی از چند نظر اهمیت ویژه‌ای دارد، به لحاظ عمرانی، این مصالح دارای استحکام بالایی بوده و می‌توانند در برابر شرایط نامساعد محیطی بیشترین مقاومت را از خود نشان دهند. در مناطقی که میزان رطوبت زیاد بوده و باعث خوردگی و آسیب به رنگ و سایر دیوارپوش‌ها در نمای داخلی ساختمان می‌شود، سنگ‌های می‌توانند به عنوان مقاوم‌ترین دیوارپوش استفاده شوند. همچنین به لحاظ معماری فضای داخلی سنگ‌های طبیعی می‌توانند جلوه ارگانیک به فضای داخلی ببخشند. برای ایجاد جلوه طبیعی در فضای داخلی گاهی سنگ با انواع گیاه زینتی و چوب به کار می‌رود.


سنگ طبیعی برای کدام سبک دکوراسیون داخلی مناسب است؟

سنگ طبیعی برای استفاده در انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی انعطاف پذیری بالایی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  1. سبک مدرن؛
  2. سبک مینیمالیستی؛
  3. سبک کلاسیک؛
  4. سبک نئوکلاسیک؛
  5. سبک روستیک؛
  6. سبک باستانی؛
  7. سبک مونوکروم.

در ادامه هر کدام از این موارد را شرح داده و ضمن آن به این مورد اشاره می‌کنیم که کدام سنگ‌ها برای کدام سبک طراحی داخلی مناسب هستند:


سبک مدرن:

سبک مدرن یکی از سبک‌های بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است که برای طراحی داخلی اماکن تجاری و اماکن مسکونی به فراوانی از آن استفاده می‌شود. در سبک مدرن عمدتا از سنگ‌هایی استفاده می‌شود که تعداد رگه‌های کمی داشته باشند.


سنگ برای سبک مدرن
سنگ برای سبک مدرن بهتر است رگه های کمی داشته باشد.


قطعات سنگ سورت نسبتا بالایی داشته، لک و هاله کمی در آن وجود داشته باشد. رنگ پس زمینه هم در این سبک عمدتا ساده است. سبک مدرن به مخاطبان خود حس رهایی داده و چشم‌ها را چندان درگیر پیچیدگی نمی‌کند. طرح‌های پیچیده هم معمولا با تکرار همراه هستند تا با عادی سازی و یکنواختی طرح، همچنان حس سادگی داشته باشند. برخی از سنگ‌های چینی، گرانیت و مرمریت در این سبک طراحی داخلی استفاده می‌شوند.


سبک مینیمالیستی:

برخی از ویژگی‌های سبک مدرن در سبک مینیمالیستی به شکل قوی‌تری مشاهده می‌شود. مثلا سنگ‌هایی در این سبک استفاده می‌شوند که رنگ یکنواخت‌تری داشته باشند. فضا تا حد قابل توجهی ساده‌تر باشد و در کنار سنگ ساده‌ی سفید، می‌توان از یک گلدان یا یک المان ساده استفاده کرد.


سبک باستانی:

در این سبک تا حد زیادی از سنگ‌های مرمر استفاده می‌شود. این سنگ برای راه‌پله داخلی، نرده‌ها، کفپوش و انواع مجسمه با نگاره‌های انسان یا برخی حیوانات کاربرد دارد. استفاده از سبک باستانی معمولا نیاز به متراژ نسبتا زیاد و اجرای آن نیاز به هزینه بالایی دارد. همچنین در این سبک سنگ‌های دیوارپوش به خوبی صیقل داشته، از فرآوری، پرداخت‌های چکش کاری و مانند آن، استفاده چندانی نمی‌شود.


سبک روستیک:

در این سبک از سنگ‌هایی استفاده می‌شود که تم رنگی خاکستری، کرم و قهوه‌ای دارند. دقت کنید که رنگ سنگ طبیعی طراحی داخلی شما، باید از تم رنگی چوب و خاک پیروی کند. در این تناژ رنگی می‌توانید گزینه‌های زیادی در جنس سنگ تراورتن داشته باشید.


سبک روستیک با سنگ
سبک روستیک با سنگ رنگ خاکستری


هر چند که این رنگ‌ها ممکن است در سایر انواع سنگ هم یافت شوند. مثلا اگر به رنگ طوسی و خاکستری نیاز دارید می‌توانید انواع سنگ چینی یا کریستال را بررسی کنید.


سبک کلاسیک:

در این سبک از سنگ‌هایی با طرح و رنگ قوی استفاده می‌شود. سنگ‌ها اغلب در سبک کلاسیک بهتر است به خوبی براق و آینه‌ای شوند. تضاد رنگی قوی در این سبک یک مزیت محسوب می‌شود. نقش و نگارهای قوی که می‌توانند شامل رگه‌های طلایی، سفید و مشکی باشند. در این زمینه انواع سنگ گرانیت، مرمریت و چینی دارای گزینه‌های زیبایی هستند. در این سبک لازم نیست که مانند سبک مونوکروم، حتما سنگ شما به همراه سایر دکوراسیون از یک رنگ خاص پیروی کند؛ بلکه بهتر است دو تا سه رنگ مختلف را به عنوان رنگ غالب استفاده کنید. این ویژگی دست شما را برای انتخاب سنگ باز می‌کند.


سبک نئوکلاسیک:

این سبک ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک است. اگر فکر می‌کنید سبک کلاسیک در نشان دادن تجمل زیاده روی کرده و سبک مدرن هم دکوراسیون داخلی را زیادی ساده و بی‌تکلف در نظر می‌گیرد، حتما سبک نئوکلاسیک می‌تواند گزینه‌ی معتدل‌تری برای شما باشد. در این سبک سنگ‌ها نه به اندازه سبک کلاسیک مجلل و پر طرح هستند و نه به اندازه سبک مدرن، ساده و یکنواخت. سنگ‌هایی که دارای طرح ملایمی هستند مانند پس زمینه مشکی و رگه‌های ملایم سفید یا طلایی، پس زمینه سفید با رگه‌های طوسی، پس زمینه کرم با رگه‌های قهوه‌ای تیره و مانند آن، برای این سبک مناسب هستند. سنگ‌های گرانیت، تراورتن، گاهی هم سنگ چینی و مرمریت می‌توانند گزینه‌های خوبی پیش روی شما قرار دهند.


سبک مونوکروم:

در این سبک شما باید اول رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. این رنگ محور سایر رنگ‌ها را تشکیل می‌دهد. به این معنی که سایر رنگ‌ها باید در تناژ تیره و روشن همان رنگ انتخاب شود. در سبک مونوکروم تضاد رنگی کمی دیده شده و اغلب، رنگ‌ها یکنواخت هستند.


سبک مونوکروم با سنگ
طراحی داخلی سبک مونوکروم با سنگ طبیعی


به همین دلیل پیش از انتخاب سنگ برای سبک مونوکروم ابتدا باید سنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. چون سنگ‌ها در انتخاب رنگ محدودیت بیشتری از مبل و پارچه دارند. سنگ‌های مرمریت و مرمر به علت داشتن تنوع رنگی بالا می‌توانند در سبک مونوکروم به شما کمک کنند. اگر محور اصلی رنگ شما کرم باشد سنگ تراورتن هم گزینه مناسبی است. در رنگ سیاه و سفید و خال‌دار سنگ گرانیت دارای موارد فراوانی است.

سنگ طبیعی برای دکوراسیون داخلی جذابیت بالایی به آن می‌بخشد. هر سنگ طبیعی یک انتخاب فوق العاده برای هر سبک طراحی خانه است مثلا برای طراحی داخلی به سبک روستیک بهترین انتخاب استفاده از سنگ طبیعی تراورتن است.


معرفی انواع سنگ طبیعی برای دکوراسیون داخلی

6 مورد سنگ طبیعی که برای دکوراسیون داخلی کاربرد دارند، شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ مرمر برای دکوراسیون داخلی؛
  2. سنگ مرمریت برای دکوراسیون داخلی؛
  3. سنگ تراورتن برای دکوراسیون داخلی؛
  4. سنگ تراونیکس برای دکوراسیون داخلی؛
  5. سنگ چینی یا کریستال برای دکوراسیون داخلی؛
  6. سنگ گرانیت برای دکوراسیون داخلی.

در ادامه در مورد ویژگی هریک توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.


سنگ مرمر برای دکوراسیون داخلی:

سنگ مرمر یکی از سنگ‌های طبیعی لوکس محسوب می‌شود که کاربرد عمده آن برای طراحی داخلی است. این سنگ دارای مقدار زیادی کلسیت بوده که به سنگ مرمر امکان عبور نور را می‌دهد. کلسیت در حالت خالص، شفاف و مانند شیشه به نظر می‌رسد. سنگ مرمر همیشه ایده‌ای جذاب برای نورپردازی فضای داخل است.


سنگ مرمر آبی آسمانی برای کف
سنگ مرمر آبی آسمانی زیبایی بسیاری دارد.


این سنگ در برابر مواد شوینده حساس بوده و دچار خوردگی می‌شود؛ به همین دلیل عموما به عنوان کفپوش استفاده نمی‌شود. در صورت استفاده به عنوان کفپوش اماکن مسکونی، باید موارد نگهداری آن رعایت شود. از مرمر می‌توان به عنوان دیوارپوش در طراحی داخلی اماکن تجاری و مسکونی استفاده کرد. همچنین این سنگ برای انواع مصنوعات، مجسمه و میز کاربرد دارد.


سنگ مرمریت برای دکوراسیون داخلی:

سنگ مرمریت یکی از سنگ‌های پرکاربرد است. این سنگ دارای انواعی بوده که برخی برای کفپوش و برخی دیگر برای دیوارپوش استفاده می‌شوند. در برابر رطوبت مقاومت خوبی داشته و امکان نظافت آسان را به کاربران می‌دهد. دارای تنوع رنگی بسیار بالایی بوده و می‌توان از آن برای ساخت انواع میز عسلی، میز پذیرایی، میز جلو مبلی، دیوار تلویزیون، راه‌رو و راه‌پله اماکن مسکونی هم از آن استفاده کرد. سنگ مرمریت به عنوان دیوار پوش اماکن تجاری هم استفاده می‌شود و با وجود قیمت نسبتا ارزانی که دارد می‌تواند جلوه لوکسی به طراحی داخلی سازه بدهد.


سنگ تراورتن برای دکوراسیون داخلی:

سنگ تراورتن دارای طیف رنگی همه پسند و گرم است. این سنگ در طراحی داخلی پارکینگ، طراحی دیوار تلویزیون یا بخش خاصی از اماکن مسکونی هم استفاده می‌شود. اگر توجه کرده باشید این سنگ را بیشتر برای دیوار توصیه کردیم؛ زیرا یک سنگ رسوبی و متخلخل بوده که برای استفاده نیاز به فرآوری دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که سنگ تراورتن نسبت به مواد شوینده حساس شده و در صورت نفوذ آب و مواد شوینده به داخل منافذ، از درون دچار خوردگی می‌شود.


سنگ تراونیکس برای دکوراسیون داخلی:

این سنگ هم ترکیبی از سنگ مرمر و تراورتن است. اگر این دو سنگ را در بالا مطالعه کرده باشید حتما می‌توانید تا حدودی ویژگی تراونیکس را پیش‌بینی کنید. سنگ تراونیکس هم قابلیت عبور نور را داشته و هم در بخش‌هایی غیرشفاف است.


بهترین سنگ اسلب برای دیوار
سنگ اسلب تراونیکس قیمت مناسب و ظاهری جذاب دارد.


تراونیکس بیشتر برای دیوارپوش اماکن مسکونی و تجاری استفاده شده و در زیر نور پردازی‌های حرفه‌ای زیبایی بیشتری خواهد داشت.


سنگ چینی یا کریستال برای دکوراسیون داخلی:

از آنجایی که این سنگ در برابر رطوبت و آب مقاومت خوبی دارد، می‌توان آن را برحسب رنگ و طرح در بخش‌های مختلف طراحی داخلی استفاده کرد. سنگ چینی کریستال برای راه‌پله داخلی، راه‌رو، کفپوش، سرویس‌های بهداشتی و حمام کاربرد داشته و می‌تواند دوام بالایی را در برابر تغییرات دمایی از خود نشان دهد. قابلیت استفاده در انواع دکور، میز پذیرایی، میز عسلی و میز جلو مبلی را دارد. اگر می‌خواهید جلوه صیقلی خود را برای بلند مدت حفظ کند نباید آن را در برابر مواد اسیدی و قلیایی قوی قرار دهید. در برخورد با مواد شوینده قوی و استفاده به عنوان کفپوش اماکن تجاری ظاهر صیقلی خود را از دست می‌دهد اما حجم رنگ آن همچنان حفظ می‌شود.


سنگ گرانیت برای دکوراسیون داخلی:

در بین سنگ‌هایی که تا این لحظه معرفی کردیم، سنگ گرانیت یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌های زینتی ساختمان است. از سنگ گرانیت می‌توان به عنوان دیوارپوش، کفپوش، کانترتاپ، میز اداری، ساخت بار و انواع میز پذیرش، در طراحی داخلی اماکن تجاری استفاده کرد. این سنگ تا حد زیادی در برابر مواد شوینده، عبور و مرور افراد زیاد، کشیدگی و ضربه مقاوم است. تراکم بالایی داشته و به علت تخلخل کم جذب رطوبت پایینی دارد. برخی از سنگ‌های گرانیت قابلیت استفاده در طراحی داخلی اماکن مسکونی را نداشته اما برخی دیگر که تست رادون و آزمایشات سنگ شناسی را پشت سرمی‌گذارند برای اماکن مسکونی هم به فراوانی استفاده می‌شوند.


آنچه که از مقاله سنگ دکوراسیون داخلی آموختیم:

در ابتدای مقاله سنگ دکوراسیون داخلی از اهمیت سنگ طبیعی برای ایجاد جلوه‌ای زیبا در دکوراسیون داخلی گفتیم و سپس سبک‌های مختلفی مانند: مدرن، روستیک، سبک باستانی، مینیمالیستی، کلاسیک، نئوکلاسیک و مونوکروم را به عنوان نمونه‌ای از پرطرفدارترین‌ها معرفی کردیم. همچنین توضیح دادیم که کدام رنگ، طرح و مدل از سنگ‌های طبیعی می‌توانند در این سبک‌های دکوراسیون داخلی کاربرد داشته باشد. در پایان هم با معرفی ویژگی اختصاصی سنگ‌ها گفتیم که هر کدام بهتر است در کدام بخش سازه استفاده شوند.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
05 / 0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading