ایران کانتر

سنگ دکوراتیو چیست؟ + سنگ دکوراتیو طبیعی

سنگ دکوراتیو چیست؟ +  سنگ دکوراتیو طبیعی
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۲۷

زمانی که برای بازسازی یا تکمیل دکوراسیون خود به مراکز ارائه دهنده خدمات سنگ مراجعه می‌کنید، با یک گزینه متفاوت به نام سنگ دکوراتیو یا سنگ آنتیک روبه‌رو می‌شوید. سنگ دکوراتیو را می‌توانید برای بخش‌های مختلف معماری به کار بگیرید، قبل از اینکه به سراغ انتخاب این سنگ‌ها بروید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.


استفاده از سنگ دکوراتیو به عنوان یک المان تزئینی

زمانی که صحبت از سنگ طبیعی به میان می‌آید هر نوع استفاده از سنگ‌های طبیعی قدمی در راستای زیباسازی فضاست. اسلب مرمریت، تراورتن، چینی، مرمر و دیگر سنگ‌ها به خودی خود یک تابلوی هنری شکیل و البته گران‌قیمت هستند. مرمرها سنگ‌های نور گذری هستند که به خودی خود نقش دکوراتیو دارند. این سنگ‌ حساس و گران قیمت است و تحمل وزن بالا و تردد بالا را ندارد. به همین دلیل در اغلب موارد از این سنگ برای تکمیل دکوراسیون استفاده می‌شود. شما می‌توانید پشت یک اسلب سنگ مرمر، منابع نور تعبیه کنید و یک اثر هنری را به معماری خود بیفزایید. اگر شیفته رنگ روشن و ظاهر متخلخل و مدرن تراورتن شده‌اید از یک اسلب تراورتن برای تزئین فضا استفاده کنید. در صورت علاقه نیز می‌توانید راجب سنگ اسلب چیست؟ مطالعه کنید.

مسلماً برای ایجاد یک دیوار دکوراتیو با اسلب سنگ یا سنگ طبیعی با ابعاد بزرگ‌تر از سنگ آنتیک، باید هزینه بالاتری بپردازید؛ اما این هزینه بر ارزش ملک شما می‌افزاید به نوعی یک سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. با این وجود اگر به دلیل محدودیت زمانی یا مالی به دنبال گزینه دیگری هستید، سنگ دکوراتیو انتخاب مناسبی به شمار می‌رود.


منظور از سنگ دکوراتیو چیست؟

سنگ دکوراتیو از نظر لغوی، سنگی است که بتوان با آن معماری را زیباتر کرد. سنگ آنتیک یا دکوراتیو از کنار هم قرار دادن قطعات شکسته و خرده سنگ‌ها تشکیل می‌شود. سنگ آنتیک را می‌توان با استفاده از سنگ‌های شکسته طبیعی یا به صورت مصنوعی تهیه کرد. در ادامه انواع سنگ‌های دکوراتیو را بررسی خواهیم کرد.


انواع سنگ های دکوراتیو طبیعی

به دلیل جذابیت و کمیاب بودن سنگ در مقایسه با دیگر مصالح، کارخانه‌دارها برای ضایعات سنگ طبیعی نیز ارزش زیادی قائل هستند. هر بار که کوپ سنگی برای برش سنگ اسلب، سنگ تایل و غیره وارد دستگاه برش می‌شود، ضایعاتی بر جای می‌ماند.


انواع سنگ های دکوراتیو
سنگ گیوتین رایج‌ترین نوع سنگ آنتیک است.


بهترین راه برای استفاده مفید از این ضایعات ساخت سنگ دکوراتیو است. با توجه به نوع سنگی که برای برش وارد کارخانه می‌شود، خرده سنگ‌های متفاوتی به دست می‌آیند که منجر به ساخت سنگ‌های دکوراتیو متنوعی می‌شوند. سنگ دکوراتیو طبیعی از سنگ‌های متفاوت و با اندازه‌های متفاوت تهیه می‌شود. برای مثال اگر شیفته قابلیت عبور نور مرمر شده‌اید، می‌توانید به سراغ سنگ آنتیکی بروید که در ساخت آن از خرده‌های سنگ مرمر استفاده شده است. برای ساخت سنگ‌های دکوراتیو از تکنیک‌ها و برش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • مالون یا باد بُر؛
  • پازل؛
  • گیوتین یا قیچی؛
  • موزاییک.

در ادامه با هر یک از این سنگ‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:


مالون یا باد بُر:

سنگ مالون یا باد بُر سنگی به شکل مستطیل یا مربع با ابعاد ۱۵ در ۲۰ یا ۲۰ در ۴۰ است که به صورت منظم و نسبتاً صاف بریده می‌شوند.

سنگ دکوراتیو قطعات کوچکی از سنگ طبیعی یا مصنوعی است که در کنار یکدیگر یک پازلی زیبا را شکل می‌دهند. در هر مکانی می‌توانید از سنگ دکوراتیو استفاده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.


سنگ پازل:

سنگ پازل در واقع برش‌های چهارگوشی از سنگ طبیعی است که به شکل یک پازل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. قطعات سنگ پازل در مقایسه با سنگ مالون مرتب‌تر و منظم‌تر هستند.


سنگ گیوتین یا قیچی:

سنگ گیوتین یکی از شناخته شده‌ترین سنگ‌های آنتیک به شمار می‌رود. برای ساخت این سنگ، خرده سنگ‌ها با ابعاد مشخص کنار یکدیگر چسبانده می‌شوند و یک سنگ بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند.


موزاییک:

ارائه دهندگان خدمات سنگ می‌توانند از برش‌هایی که تا به اینجا در مورد آنها صحبت کردیم برای اجرای تکنیک موزاییک استفاده کنند.


 سنگ دکوراتیو طبیعی
سنگ دکوراتیو موزاییک یکی از جذابترین سنگ ها برای استفاده در کف است.


در هنر موزاییک کاری، قطعات کوچک سنگ با رنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر جای می‌گیرند و یک طرح نهایی را شکل می‌دهند.


انواع سنگ دکوراتیو مصنوعی

تولید کنندگان می‌توانند برای ساخت سنگ آنتیک به سراغ مواد آزمایشگاهی و مصنوعی بروند. سنگ‌های دکوراتیو مصنوعی با توجه به مواد به کار رفته و برند تولیدکننده با نام‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. سنگ دکوراتیو کلودی، سنگ دکوراتیو برپیج، سنگ دکوراتیو الگانس، سنگ دکوراتیو رابل، سنگ مصنوعی کوارتز، سنگ مصنوعی اونیکس برخی از انواع سنگ مصنوعی آنتیک هستند.


نکات مهم برای خرید سنگ دکوراتیو

برای خرید سنگ دکوراتیو نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. محل نصب؛
  2. مقاومت رطوبتی؛
  3. مقاومت فشاری؛
  4. بودجه؛
  5. نگهداری و نظافت سنگ دکوراتیو.

در ادامه هر یک از این نکات را جداگانه بررسی خواهیم کرد:


محل نصب:

به ویژگی‌های محلی که برای نصب سنگ آنتیک در نظر دارید توجه کنید. برای مثال اگر سنگ آنتیک را برای نصب در آشپزخانه در نظر گرفته‌اید، باید میزان تماس سنگ با رطوبت را در نظر بگیرید. برای مثال سنگ آنتیک تراورتن که با رزین فرآوری شده برای دیوار آشپزخانه مناسب است؛ اما اگر دیوار در معرض رطوبت زیادی قرار دارد، از سنگ آنتیکی استفاده کنید که از گرانیت ساخته شده است یا به سراغ نمونه‌های مصنوعی بروید و دیگر نگران رطوبت نباشید.


سنگ دکوراتیو
نصب سنگ آنتیک روشی ساده برای تکمیل دکوراسیون است.


اگر برای محوطه سازی به سنگ دکوراتیو نیاز دارید، باید تابش مستقیم خورشید و تغییرات دمایی را در نظر بگیرید. مراقب استفاده از مرمر و مرمریت باشید؛ اما سنگ‌های تراورتن، گرانیت و سنگ‌های مصنوعی برای محیط باز مناسب هستند.


مقاومت رطوبتی:

با توجه به محل نصب ممکن است به سنگی با مقاومت رطوبتی بالا نیاز داشته باشید، گرانیت و سنگ‌های مصنوعی در برابر رطوبت مقاوم هستند. شما همچنین می‌توانید با کمک رزین و نانو از دیگر سنگ‌های طبیعی نیز در مجاورت آب استفاده کنید.


مقاومت فشاری:

اگر سنگ دکوراتیو را برای سطوحی مانند کفپوش فضای باز، در نظر گرفته‌اید، باید مقاومت فشاری سنگ را در نظر داشته باشید تا سنگ به مرور و بر اثر تردد دچار فرسایش و شکستگی نشود.


بودجه:

برای انتخاب سنگ آنتیک بودجه خود را مشخص کنید تا بتوانید گزینه‌های گران‌قیمت را حذف کرده و راحت‌تر تصمیم گیری کنید.


نگهداری و نظافت سنگ دکوراتیو:

در نهایت هنگام انتخاب سنگ آنتیک، به خلل و فرج‌ها و پستی و بلندی‌های سنگ دقت کنید. تمیز کردن سنگ دکوراتیوی که با تکنیک گیوتین تهیه شده دشوار است و گرد و غبار در منافذ سنگ جمع می‌شود.


آموزش ساخت سنگ دکوراتیو
نگهداری از سنگ دکوراتیو نیاز به حوصله زیادی دارد.


سنگ طبیعی تراورتن به دلیل رنگ روشن و تخلخل بالا در معرض آلودگی لک می‌شود. سنگ‌هایی مانند مرمر و مرمریت در برابر شوینده‌های اسیدی آسیب‌پذیر هستند.


مزایای استفاده از سنگ دکوراتیو

اگر هنوز در انتخاب سنگ دکوراتیو مردد هستید مزایا را با ما مطالعه کنید:

  1. نصب سنگ دکوراتیو در مقایسه با نصب اسلب سنگ، نصب پنل‌های چوبی یا هر متریال دیگری به مراتب ساده‌تر است. نصب سنگ آنتیک به کمی دقت و حوصله و البته چسب مناسب نیاز دارد.
  2. سنگ آنتیک در مقایسه با دیگر مصالح، بسیار سبک‌تر است و به اصطلاح «وزن مرده» به سازه اضافه نمی‌کند. اگر برای استفاده از اسلب سنگ در محل مورد نظر با محدودیت‌های زیربنایی مواجه هستید، سنگ دکوراتیو بهترین جایگزین است.
  3. هزینه خرید و نصب سنگ دکوراتیو در مقایسه با خرید سنگ اسلب و دیگر مصالح بسیار پایین‌تر است. بنابراین اگر به دنبال یک تغییر کم هزینه در بنای خود هستید، سنگ آنتیک بهترین انتخاب برای شماست. نوسازی با این سنگ در زمان کوتاه و با هزینه کم انجام می‌شود.
  4. سنگ‌های دکوراتیو تنوع بسیار بالایی دارند و شما می‌توانید رنگ و طرح‌های متفاوت را با توجه به دکوراسیون فضا انتخاب کنید.


معایب سنگ دکوراتیو

استفاده از سنگ‌های دکوراتیو با معایبی از این دست همراه است:

  1. سنگ‌های دکوراتیو معمولاً از قطعات کوچک سنگ تهیه می‌شوند و به همین دلیل دارای منافذ و خلل و فرج زیادی هستند. تمیز کردن این سنگ‌ها دشوار و منافذ آن محل بسیار خوبی برای تجمع گرد و خاک و حشرات است.
  2. نصب سنگ دکوراتیو طبیعی با محدودیت‌های همراه است. عنوان مثال شما نمی‌توانید سنگ‌های آنتیک را روی سقف کار کنید، جاذبه این اجازه را نمی‌دهد و احتمال افتادن قطعات سنگ وجود دارد. برای نصب سنگ آنتیک روی سقف در مورد استفاده از سنگ‌های مصنوعی بیشتر تحقیق کنید.


کاربردهای سنگ دکوراتیو

به جز نصب سنگ روی سقف، محدودیتی برای استفاده از سنگ‌های دکوراتیو وجود ندارد:


 سنگ دکوراتیو سه بعدی
سنگ دکوراتیو را می‌توان هم در نمای داخلی استفاده کرد هم نمای خارجی
  • شما می‌توانید از این سنگ‌ها برای نمای بیرونی یا داخلی ساختمان استفاده کنید.
  • سنگ‌های دکوراتیو برای نماسازی ویلاها انتخاب بسیار خوبی هستند و ظاهر روستایی و کلاسیکی به آنها می‌بخشند.
  • همچنین می‌توانید از سنگ آنتیک برای محوطه سازی، کفپوش فضاهای خارجی یا کف پارکینگ‌های روباز نیز استفاده کنید.
  • در داخل ساختمان نیز می‌توانید از سنگ‌های آنتیک به عنوان سنگ بین کابینت، دیوار شومینه، سرویس بهداشتی، دیوار راه پله، تی وی وال و غیره استفاده کنید.


آنچه از مقاله سنگ دکوراتیو چیست آموختیم:

در این مقاله به بررسی انواع سنگ دکوراتیو پرداختیم و شما را با سنگ‌های دکوراتیو طبیعی و مصنوعی آشنا کردیم. در نهایت نیز به بررسی مزایا، معایب و کاربردهای این سنگ‌ها پرداختیم. شما می‌توانید با توجه به بودجه، محل نصب و دیگر فاکتورهایی که در مقاله به بررسی آنها پرداختیم سنگ آنتیک مورد نظر را انتخاب کنید. اگر میان انتخاب سنگ دکوراتیو و سنگ اسلب یا دیگر ابعاد سنگ طبیعی مردد هستید، مسئله را با کارشناسان ما در ایران کانتر در میان بگذارید.

مقالات مرتبط