ایران کانتر

انواع سنگ مشکی ساختمان + سنگ های ساختمانی سیاه

انواع سنگ مشکی ساختمان + سنگ های ساختمانی سیاه
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۱۵

سنگ های مشکی جلوه‌ای پر ابهت و قدرتمند به ساختمان می‌بخشند. از نظر روانشناسی، حضور در ساختمانی که با سنگ‌های مشکی طراحی شده است، احساس کنترل، قدرت و نظم را به افراد القا می‌کند. در این مقاله شما را با انواع سنگ های ساختمانی مشکی آشنا می‌کنیم. برای آشنایی با اعضای سیاه رنگ خانواده سنگ‌ها با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.


انواع سنگ های ساختمانی مشکی

عامل تعیین کننده رنگ سنگ‌های ساختمانی مشکی، مواد معدنی و کانی‌های موجود در آنهاست:

  • سنگ‌های مشکی گرانیت حاوی حدود ۲۰ درصد کوارتز و مواد معدنی دیگری مانند میکای سیاه یا کانی بیوتیت هستند.
  • وجود مقادیر بالای کربن عامل اصلی ایجاد رنگ مشکی در سنگ‌های نرمی مانند مرمریت، مرمر، چینی و تراورتن است. در تمام این سنگ‌ها کلسیم کربنات وجود دارد که در اصل رسوبات و بقایای موجودات زنده است که در اثر دگرگونی یا دیگر فرآیندها به نوعی سنگ نرم تبدیل شده است.

برخی از شناخته شده‌ترین سنگ‌های ساختمانی مشکی بازار ایران به شرح زیر هستند:

  1. سنگ های مشکی گرانیت؛
  2. سنگ های مشکی مرمریت؛
  3. سنگ های مشکی تراورتن؛
  4. سنگ های مشکی چینی.

سنگ‌های مشکی متنوعی در هر یک از این دسته‌بندی‌ها جای می‌گیرند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:


سنگ های مشکی گرانیت:

گرانیت یا سنگ خارا به عنوان سخت‌ترین سنگ ساختمانی طبیعی، یک سنگ آتشفشانی است که با مقاومت منحصربه‌فرد خود جایگاه ویژه‌ای در معماری دارد. حالا که متوجه شدید سنگ گرانیت چیست؟ باید بدانید این سنگ در بخش‌های مختلف معماری از کف، دیوارها، نمای خارجی گرفته تا پله، کانترتاپ و میز ناهارخوری سنگی به کار گرفته می‌شود. برخی از محبوب‌ترین گرانیت‌های مشکی در بازار ایران به شرح زیر هستند:

  • سنگ گرانیت مشکی نطنز؛
  • سنگ گرانیت مشکی چایان؛
  • سنگ گرانیت مشکی تویسرکان؛
  • سنگ گرانیت مشکی سرکان؛
  • سنگ گرانیت مشکی پیرانشهر؛
  • سنگ گرانیت بازالت.

در ادامه هر یک از انواع سنگ مشکی گرانیت را به طور مختصر بررسی می‌کنیم:


سنگ گرانیت مشکی نطنز:

این سنگ از جمله گرانیت‌های با دانه‌های بلوری ریز است که از منطقه اوره نطنز استخراج می‌شود.


سنگ نما مشکی براق
همه گرانیت‌ها ظاهر دانه دانه‌ای ندارند، گاهی رگه‌هایی نیز در گرانیت دیده می‌شود.


در برخی از سورت‌های سنگ گرانیت مشکی نطنز رگه‌های سفید رنگی مشاهده می‌شوند.

در ایران انواع سنگ‌های ساختمانی مشکی از معادن مختلف استخراج می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به نوع کاربری سنگ مشکی گرانیت، مرمریت، چینی، تراورتن را در نظر بگیرید. تنوع رگه‌های سفید، طلایی، طوسی، مسی، خرمایی روی زمینه سیاه، گزینه‌های متعددی را پیش رو شما می‌گذارد.


سنگ گرانیت مشکی چایان:

سنگ گرانیت مشکی چایان از مرغوب‌ترین گرانیت‌های ایران است که از معادن استان همدان استخراج می‌شود و در برخی از سورت‌های آن لکه‌ها و خطوط سفید دیده می‌شود.


سنگ گرانیت مشکی تویسرکان:

سنگ گرانیت مشکی تویسرکان یکی از پرفروش‌ترین سنگ‌های مشکی گرانیت در ایران است و در برخی از سورت‌های این سنگ لکه‌های شبیه به قطره آب یا ترک‌های ریز وجود دارد.


سنگ گرانیت مشکی سرکان:

این سنگ نیز از معادن شهر تویسرکان استخراج شده و حاوی رگه‌های سفیدی است. سنگ‌های مشکی سرکان نیز از جمله سنگ‌های گرانیت مرغوب ایرانی هستند.


سنگ گرانیت مشکی پیرانشهر:

سنگ گرانیت مشکی پیرانشهر از انواع خاص گرانیت مشکی در ایران محسوب می‌شود که با زمینه مشکی دارای دانه بندی درشت طوسی است.


سنگ گرانیت بازالت:

سنگ گرانیت بازالت نوعی آذرین بیرونی به شمار می‌رود؛ یعنی ماگما پس از خروج از لایه‌های زمین در سطح زمین سرد شده و به گرانیت بازالت تبدیل می‌شود. زمینه این سنگ از مشکی تا خاکستری متغیر است. دو نمونه از معادن گرانیت بازالت در ایران ماکو و معدن سنگ سربیشه در خراسان هستند.


سنگ های مشکی مرمریت:

سنگ‌های مشکی مرمریت به دلیل وجود رگه‌های جذاب از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. مرمریت‌ مشکی تنوع زیادی دارد؛ اما باید بدانید که این سنگ برای همه مکان‌ها مناسب نیست. اگر می‌دانید سنگ مرمریت چیست؟ حتما با این موضوع هم آشنا هستید که مرمریت در برابر اسید لکه می‌شود و لکه حاصل از اسید به شدت روی سنگ سیاه خودنمایی می‌شود. در ادامه با برخی از معروف‌ترین سنگ‌های مشکی مرمریت ایرانی آشنا می‌شوید:

  • سنگ مرمریت مشکی لاشتر؛
  • سنگ مرمریت مشکی نجف آباد؛
  • سنگ مرمریت مشکی گلدن بلک؛
  • سنگ مرمریت تری دی بلک؛
  • سنگ مرمریت تیهو مشکی؛
  • سنگ مرمریت بلک رز؛
  • سنگ مرمریت مشکی ماکو؛
  • سنگ مرمریت دراگون؛
  • سنگ مرمریت پالادیوم؛
  • سنگ مرمریت مارشال؛
  • سنگ مرمریت پرشین پورتورو؛
  • سنگ مرمریت دهبید اسپایدر؛
  • سنگ مرمریت مشکی سیاتم.

در ادامه با طرح خاص این سنگ‌ها آشنا می‌شوید:


سنگ مرمریت مشکی لاشتر:

سنگ مشکی لاشتر که در بازار بین‌المللی با نام Pietra Gray شناخته می‌شود در دو سورت طوسی (سیلور) و مشکی از منطقه لاشتر در جنوب شهر اصفهان استخراج می‌شود.


 سنگ مشکی مرمریت
همخوانی کابینت با مرمریت سیاه با رگه‌های نازک و منظم یک ترکیب زیبا می‌سازد.


وجه تمایز این سنگ با دیگر مرمریت‌های سیاه، وجود خطوط سفید ظریف در زمینه سیاه رنگ آن است.


سنگ مرمریت مشکی نجف آباد:

از این سنگ با نام مرمریت پارس نیز یاد می‌شود و رنگ زمینه آن مشکی پرکلاغی است و خطوط ریز سفیدی در آن مشاهده می‌شود. این سنگ از معادن نجف آباد اصفهان استخراج می‌شود.


سنگ مرمریت مشکی گلدن بلک:

سنگ مرمریت مشکی گلدن بلک در ایران از دو معدن در کاشان و محلات استخراج می‌شود. وجه تمایز این سنگ وجود رگه‌های سفید و طلایی روی زمینه سیاه آن است.


سنگ مرمریت تری دی بلک:

سنگ مرمریت تری دی بلک از معادن شهر یزد استخراج می‌شود و دلیل محبوبیت آن وجود خطوط در هم تنیده‌ای شبیه به تارهای عنکبوت روی زمینه سیاه آن است که حالتی سه بعدی ایجاد می‌کند.


سنگ مرمریت تیهو مشکی:

این سنگ مانند دیگر نمونه‌های مرمریت مشکی دارای زمینه سیاه و خطوط ظریف سفید است و وجه تمایز آن با دیگر سنگ‌ها در عدم وجود سوختگی و زنجیر در رگه‌هاست. این سنگ از معادن چادگان اصفهان استخراج می‌شود.


سنگ مرمریت بلک رز:

سنگ مرمریت بلک رز از معادن شهرضا جنوب استان اصفهان استخراج می‌شود. وجه تمایز این سنگ با دیگر مرمریت‌های سیاه در وجود رگه‌ها و خطوط نازک و پهن نامنظم روی زمینه سیاه است.


سنگ مرمریت مشکی ماکو:

سنگ مرمریت مشکی از معادن ماکو در آذربایجان غربی استخراج می‌شود و وجه تمایز آن با دیگر مرمریت‌های مشکی در زمینه آن است که کاملاً به رنگ مشکی است و رگه‌های سفید و طلایی بسیار کمی در آن مشاهده می‌شود.


سنگ مرمریت دراگون:

این نوع از مرمریت مشکی از معادن شهر آباده استان فارس استخراج می‌شود و زمینه آن در دو رنگ مشکی و بور موجود است. در بازار ایران سنگ‌های مرمریت آباده با زمینه مشکی با نام بلک دراگون و سنگ‌های آباده با زمینه بور با نام گلدن دراگون خرید و فروش می‌شوند.


سنگ مرمریت پالادیوم:

سنگ مرمریت پالادیوم از معادن کردستان استخراج شده و دارای تم سردی است. زمینه مشکی این سنگ مملو از خطوط ظریف سفیدی است که به صورت نامنظم در سطح سنگ مشاهده می‌شوند.


سنگ مرمریت مارشال:

این نوع از مرمریت مشکی با دو نام گلدن مارشال و بلک مارشال از معادن شهرستان خمین در استان مرکزی استخراج می‌شود.


سنگ مشکی بدون رگه
تنوع رگه‌ها در مرمریت بالا است.


مرمریت گلدن مارشال دارای زمینه مشکی بور با خطوط طلایی است و و مرمریت بلک مارشال دارای زمینه کاملاً مشکی با خطوط سفید رنگ است.


سنگ مرمریت پرشین پورتورو:

سنگ مرمریت پرشین پورتورو از استان یزد استخراج می‌شود. زمینه این سنگ مشکی بور است و روی آن رگه‌های طلایی و عسلی نامنظمی مشاهده می‌شود.


سنگ مرمریت دهبید اسپایدر:

زمینه سنگ مرمریت دهید اسپایدر قهوه‌ای سوخته مایل به مشکی است و رگه‌های طلایی رنگ ظریفی مانند تارهای عنکبوت روی سطح آن پراکنده شده است. این سنگ از معادن شهرستان صفاشهر در استان فارس استخراج می‌شود.


سنگ مرمریت مشکی سیاتم:

سنگ مرمریت مشکی سیاتم از معادن شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی استخراج می‌شود. این سنگ در سه سورت موجود است:

  1. سورت پیور یا خالص (Pure) به رنگ مشکی خالص؛
  2. سورت لئوپارد یا پلنگی (Leopard) با زمینه مشکی و رگه های منظم سفید یا طلایی؛
  3. سورت اسپایدر یا عنکبوتی (Spider) با زمینه مشکی بور و رگه‌های ظریف و کم‌رنگ عنکبوتی به رنگ سفید.


سنگ های مشکی تراورتن:

اگر با این موضوع که سنگ تراورتن چیست؟ آشنا هستید حتما می‌دانید تراورتن به دلیل ظاهر متخلخل همواره یک سنگ مدرن برای معماری به شمار رفته است. رنگ مشکی تراورتن از معادن ایران استخراج نمی‌شود؛ اما نمونه‌های سیلور با رنگ تیره از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در ادامه با پرفروش‌ترین سنگ‌های تراورتن سیلور ایران آشنا می‌شوید:

  • سنگ تراورتن سیلور تکاب؛
  • سنگ تراورتن سیلور آذرشهر؛
  • سنگ تراورتن سیلور کاشان؛
  • سنگ تراورتن دودی تفرش.

طیف رنگی هر یکی از این تراورتن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:


سنگ تراورتن سیلور تکاب:

سنگ تراورتن سیلور تکاب یکی از خاص‌ترین انواع تراورتن در ایران است که با زمینه‌ای به رنگ دودی یا خرمایی با طرح‌هایی شبیه به موج از معادن شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی استخراج می‌شود.


سنگ تراورتن سیلور آذرشهر:

سنگ تراورتن سیلور آذرشهر با زمینه‌ای روشن به رنگ دودی یا مشکی با رگه‌هایی به رنگ سفید طلایی و خرمایی از معادن آذرشهر در استان آذربایجان شرقی استخراج می‌شود.


سنگ تراورتن سیلور کاشان:

سنگ تراورتن سیلور کاشان یکی از مرغوب‌ترین تراورتن‌های ایران است که تخلخل کمی دارد و از معادن کاشان در استان اصفهان استخراج می‌شود.


 سنگ تراورتن مشکی نما
رگه‌ها روی سنگ مشکی به زیبایی خودنمایی می‌کنند.


زمینه این سنگ طوسی (سیلور) است.


سنگ تراورتن دودی تفرش:

سنگ تراورتن دودی تفرش که که با نام سنگ تراورتن سیلور تفرش نیز شناخته می‌شود رنگ بندی متفاوتی دارد. ینه این سنگ قهوه‌ای تیره و رگه‌هایی به رنگ طلایی، سیلور و مسی روی سنگ مشاهده می‌شود.


سنگ های مشکی چینی:

سنگ‌های چینی اغلب با رنگ‌های روشن از معادن استخراج می‌شوند اما سورت‌هایی با رنگ زمینه طوسی و مشکی نیز در میان این سنگ‌ها مشاهده می‌شود. برخی از محبوب‌ترین سنگ‌های چینی بازار به شرح زیر هستند:

  • سنگ چینی مشکی الیگودرز؛
  • سنگ چینی مشکی فیوژن.

برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ را مطالعه کنید. در ادامه ویژگی‌های ظاهری این سنگ‌ها را بررسی می‌کنیم:


سنگ چینی مشکی الیگودرز:

سنگ چینی مشکی الیگودرز با زمینه مشکی دارای خطوط نامنظمی به رنگ طوسی و سفید است و از معادن الیگودرز در استان لرستان استخراج می‌شود.


سنگ چینی مشکی فیوژن:

سنگ چینی مشکی فیوژن نیز از معادن سنگ چینی شهر سیرجان در استان کرمان استخراج می‌شود. در بازار از این سنگ با نام سنگ چینی مشکی سیرجان نیز یاد می‌شود.


 سنگ تراورتن مشکی تکاب
سنگ مشکی در سرویس بهداشتی باید در برابر اسید مقاوم باشد.


زمینه این سنگ مشکی و رگه‌های نازک و نامنظمی به رنگ سفید و طلایی روی آن مشاهده می‌شود. اگر علاقه مند هستید با سنگ های رنگ کرم هم آشنا شوید مقاله سنگ‌ های ساختمانی کرم را مطالعه کنید.


آنچه از مقاله انواع سنگ های ساختمانی مشکی آموختیم:

در این مقاله به بررسی انواع سنگ‌ های ساختمانی مشکی پرداختیم و شما را با محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سنگ‌های مشکی از خانواده گرانیت‌ها، مرمریت‌ها، تراورتن‌ها و چینی‌ها آشنا کردیم. مرمریت بیشتری تنوع رنگ مشکی را در بازار دارد و با رگه‌های متنوع خود می‌تواند به تکمیل دکوراسیون شما کمک کنید. اگر به دنبال انتخاب یک سنگ مشکی و ایجاد یک نمای زیبا در ساختمان خود هستید، یکی از سنگ‌های معرفی شده در این مقاله را انتخاب کنید. انتخاب سنگ باید با توجه به محل کاربری انجام شود. برای یک انتخاب اصولی مشاوره رایگان با کارشناسان ایران کانتر را در نظر داشته باشید.

مقالات مرتبط