ایران کانتر

بهترین سنگ برای کف پارکینگ + از چه سنگی برای کف پارکینگ استفاده کنیم؟

بهترین سنگ برای کف پارکینگ + از چه سنگی برای کف پارکینگ استفاده کنیم؟
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۱۴

سنگ کف پارکینگ نباید پس از گذشت مدتی ترک بردارد یا بشکند؛ پارکینگ محیط پر ترددی است و هر سنگی نمی‌تواند وزن و تردد بالای ماشین و افراد را تحمل کند. با انتخاب بهترین سنگ ها برای کف پارکینگ در کنار ایجاد یک بستر مقاوم، می‌توانید بر زیبایی فضا نیز بیفزایید و از هزینه‌های اضافی برای ترمیم سنگ جلوگیری کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید و با بهترین سنگ کف برای پارکینگ آشنا شوید.


سنگ مناسب کف پارکینگ باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

پیش از معرفی بهترین سنگ ها برای کف پارکینگ بهتر است با ویژگی‌های یک سنگ خوب برای این مکان‌ آشنا شوید:

  1. مقاومت فشاری بالا؛
  2. جذب آب پایین؛
  3. مقاومت اسیدی بالا؛
  4. مقاومت سایشی بالا؛
  5. فرآوری سنگ.

برای درک اهمیت هر یک از این ویژگی‌ها آنها را جداگانه بررسی می‌کنیم:


مقاومت فشاری بالا:

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک سنگ مناسب برای کف پارکینگ مقاومت فشاری آن است. سنگ مورد نظر باید تحمل وزن خودروها و عبور و مرور افراد را داشته باشد.


جذب آب پایین:

در مرحله بعدی سنگ باید جذب آب پایینی داشته باشد تا کمتر آلودگی‌های محیطی را به خود جذب کرده و ماندگاری بیشتری داشته باشد. اگر جذب آب سنگ بالا باشد آلودگی‌های پارکینگ از جمله روغن وسایل نقلیه به تدریج جذب سنگ می‌شود و آن را لک می‌کند.


انتخاب سنگ مناسب برای کف پارکینگ به عوامل متعددی مانند میزان جذب آب، مقاومت فشاری، مقاومت اسیدی، نوع پارکینگ و میزان تردد پارکینگ بستگی دارد. روی هم رفته بهترین سنگ برای کف پارکینگ گرانیت است؛ اما با توجه به محل قرارگیری پارکینگ می‌توانید از چینی، مرمریت و تراورتن نیز استفاده کنید.


مقاومت اسیدی بالا:

سنگ کف پارکینگ باید در برابر مواد اسیدی مقاوم باشد؛ زیرا برخی از ضد یخ‌ها و همین‌طور روغن ترمز، اسیدی هستند و اگر سنگ مقاومت اسیدی بالایی نداشته باشد در تماس با این مواد لک شده و آسیب می‌بیند.


مقاومت سایشی بالا:

از آنجایی که پارکینگ‌ها محل عبور و مرور خودروها هستند و اصطکاک زیادی میان چرخ و کف پارکینگ به وجود می‌آید، سنگ موردنظر باید مقاومت سایشی سنگ بالایی داشته باشد و به سادگی خراشیده نشود.


فرآوری سنگ:

فرآوری و پرداخت سطح سنگ بر مقاومت آن می‌افزاید؛ در برخی از موارد فرآوری می‌تواند سطح سنگ را بیش از اندازه صیقلی کند که برای محیطی مانند پارکینگ مناسب نیست و منجر به لیز خوردن خودروها می‎‌شود.


 قیمت سنگ کف پارکینگ
پارکینگ تردد بالایی دارد و در معرض مواد اسیدی مانند روغن ترمز است.


بهتر است فرآوری‌های غیر صیقلی مانند هوند یا چرمی را برای کف پارکینگ در نظر بگیرید. برای مطالعه بیشتر راجب فراوری به مقاله فراوری سنگ مراجعه کنید.


نکات مهم برای خرید سنگ کف پارکینگ

در کنار ویژگی‌های یک سنگ خوب برای کف پارکینگ بهتر است نکات دیگری را نیز هنگام خرید در نظر بگیرید:

  • اقلیم منطقه؛
  • رنگ سنگ؛
  • کاربری پارکینگ؛
  • نوع پارکینگ؛
  • ابعاد سنگ؛
  • تمیزی و نظافت سنگ.

در بخش بعدی هر یک از این نکات را بررسی خواهیم کرد:


اقلیم منطقه:

شرایط جوی و آب‌وهوای محل قرارگیری پارکینگ را برای انتخاب سنگ کف در نظر بگیرید. به عنوان مثال تغییرات دما و میزان ریزش باران‌های اسیدی همه و همه می‌توانند در تعیین نوع سنگ تاثیرگذار باشند.


رنگ سنگ:

هنگام انتخاب بهترین سنگ‌ها برای کف پارکینگ باید رنگ سنگ را با توجه به دکوراسیون انتخاب کنید؛ اما در نظر داشته باشید که اگر محیط پارکینگ در فضای بسته قرار دارد بهتر است از سنگ‌های روشن استفاده کنید تا فضای پارکینگ تاریک نشود. اما اگر پارکینگ نور خوبی دارد، می‌توانید از رنگ‌های تیره نیز استفاده کنید.


کاربری پارکینگ:

برای انتخاب سنگ کف پارکینگ باید نوع کاربری و میزان تردد آن را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال در ساختمان‌های تجاری شلوغ و پرتردد، سنگ کف باید مقاومت بالاتری داشته باشد و بتواند تردد بالا را تحمل کند. از سوی دیگر اگر برای یک هتل یا ساختمان لوکس به دنبال سنگ کف پارکینگ هستید، باید زیبایی سنگ را نیز در نظر بگیرید.


نوع پارکینگ:

نوع پارکینگ یا محل قرارگیری آن نیز در انتخاب سنگ کف تاثیرگذار است. به عنوان مثال بهتر است سنگی که برای پارکینگ مسقف مناسب است را در محیط باز به کار نگیرید. در ادامه این مقاله در مورد بهترین سنگ‌ها برای پارکینگ‌های مسقف و روباز صحبت خواهیم کرد.


ابعاد سنگ:

هنگام انتخاب ابعاد سنگ برای کف پارکینگ به این نکته توجه داشته باشید که هر اندازه تایل‌های کف پارکینگ بزرگتر باشد، نصب آنها روی کف و شیب‌ها دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد بود. بهترین اندازه تایل برای کف پارکینگ 40 ×40 است. از سوی دیگر انتخاب سنگ‌های بزرگ مانند اسلب برای کف پارکینگ ریسک شکستن سنگ را بالا می‌برد؛ زیرا برای اطمینان از تراز بودن سنگ باید زیرسازی و شیب‌بندی با دقت بالایی انجام شود در غیر این صورت توقف یک خودرو روی یک سمت اسلب و توقف خودروی دیگر روی سمت دیگر آن می‌تواند منجر به ترک برداشتن سنگ شود.


سنگ مناسب برای کف پارکینگ
مقاوم‌ترین کفپوش برای پارکینگ سنگ طبیعی است.


در انتخاب ابعاد سنگ توجه داشته باشید که ضخامت سنگ‌های کف پارکینگ نباید کمتر از ۲ سانتی‌متر باشد. در برخی سنگ‌ها ضخامت باید بیشتر از این میزان باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.


تمیزی و نظافت سنگ:

آخرین نکته هنگام انتخاب سنگ برای کف پارکینگ توجه به بافت سنگ و سهولت تمیز کردن آن است. در این صورت کف پارکینگ به سادگی نظافت می‌شود و ظاهر ناخوشایندی پیدا نمی‌کند. برخی از سنگ‌ها مانند تراورتن به دلیل تخلخل بالا آلودگی را جذب کرده و تمیز کردن آنها در مقایسه با سنگ‌هایی مانند گرانیت به مراتب دشوارتر است.


بهترین سنگ ها برای کف پارکینگ فضای باز

اکنون که با ویژگی‌های یک سنگ خوب برای کف پارکینگ آشنا شده‌اید و نکات لازم برای خرید سنگ کف پارکینگ را نیز می‌دانید نوبت به بررسی بهترین سنگ‌ها برای کف پارکینگ فضای باز می‌رسد. تصمیم گیرنده نهایی در انتخاب سنگ شما هستید؛ اما گزینه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم مقاومت کافی برای استفاده در فضاهای باز را دارند:

  • گرانیت؛
  • تراورتن.

در ادامه دلیل محبوبیت این سنگ‌ها برای کف پارکینگ روباز را شرح می‌دهیم:


گرانیت:

وقتی صحبت از انتخاب سنگ برای فضاهای خارجی به میان می‌آید بهترین گزینه گرانیت است. سنگ گرانیت چیست؟ گرانیت یک سنگ آتشفشانی است و در اثر تابش مستقیم خورشید یا کاهش شدید دما آسیب نمی‌بیند. از طرف دیگر میزان جذب آب این سنگ نزدیک به صفر است یعنی به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید و نگران لک شدن سنگ با روغن ترمز نباشید.


سنگ برای کف پارکینگ
سنگ کف پارکینگ باید مقاومت فشاری و سایشی بالایی داشته باشد.


مقاومت اسیدی گرانیت نیز بسیار بالاست و روغن ترمز و ضد یخ‌های اسیدی آسیبی به آن نمی‌رسانند. از طرف دیگر گرانیت سنگ بسیار سختی است و در برابر خط‌وخش مقاوم است. تنها عاملی که می‌تواند شما را از انتخاب این سنگ منصرف کند، بافت دانه دانه و رنگ ساده گرانیت است. اگر علاقه‌‌ای به طرح ساده و کلاسیک گرانیت ندارید، فراموش نکنید که گرانیت‌هایی با طرح‌های خاصی نیز در بازار موجود هستند که می‌توانند نظر شما را به کلی عوض کنند.


تراورتن:

تراورتن با ظاهر مدرن و رنگ بندی روشن خود انتخاب خوبی برای فضای باز به نظر می‌رسد. این سنگ مشکلی با تابش شدید نور خورشید ندارد؛ اما متخلخل است و مقاومت فشاری بالایی ندارد. اگر تراورتن مورد نظر شما به اندازه کافی مرغوب نباشد و حفره‌‌های موجود در سنگ به‌درستی با رزین پر نشده باشد، احتمال یخ زدن سنگ و شکستن آن در زمستان‌های سخت وجود دارد. از طرف دیگر تراورتن جذب آب نسبتا بالایی دارد و روغن را جذب می‌کند. نظافت این سنگ دشوار است و روغن و مواد اسیدی آن را لک می‌کنند. با این همه اگر شیفته ظاهر مدرن آن شده‌اید، باید تراورتن بسیار مرغوب را با ضخامت بالاتر از 2 سانتی‌متر برای کف پارکینگ روباز انتخاب کنید. اگر علاقه‌مند هستید راجب این سنگ بررسی بیشتری داشته باشید می‌توانید مقاله سنگ تراورتن چیست؟ را مطالعه کنید.


بهترین سنگ ها برای کف پارکینگ فضای بسته

می‌توانید از گرانیت برای پارکینگ مسقف نیز استفاده کنید. استفاده از تراورتن نیز به دلیل رنگ روشن خود منجر به افزایش نور و روشنایی پارکینگ مسقف می‌شود؛ اما معایب آن همچنان پابرجاست و انتخاب به شما بستگی دارد. بهترین سنگ‌ها برای پارکینگ داخل ساختمان پس از گرانیت این موارد هستند:

  • چینی؛
  • مرمریت.

دلیل این پیشنهاد را شرح می‌دهیم:


چینی:

اگر به دنبال یک سنگ روشن و مقاوم هستید می‌توانید چینی‌ها را نیز برای کف پارکینگ مسقف در نظر بگیرید. اگر می‌دانید سنگ چینی کریستال چیست؟ حتما آگاه هستید که چینی‌ها جذب آب کمی دارند؛ بنابراین روغن خودرو به سادگی از روی این سنگ پاک می‌شود.


سنگ برای پارکینگ
سنگ کف پارکینگ باید تحمل گرما و سرمای شدید را داشته باشد.


این سنگ‌ها نیز در برابر اسید مقاوم نیستند و بهتر است از آنها برای پارکینگ‌های کم تردد استفاده شود. سنگ چینی مقاومت فشاری نسبتا بالایی دارد؛ اما به اندازه گرانیت مستحکم نیستند.


مرمریت:

مرمریت‌ها سنگ‌های لوکسی هستند که تنوع رنگی بالایی دارند. از آنجایی که مرمریت در برابر تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ می‌دهد انتخاب مناسبی برای فضاهای باز نیست اما برای فضاهای بسته مناسب است. به یاد داشته باشید که این سنگ مقاومت فشاری بالایی ندارد و اگر پارکینگ مورد نظر شما تردد بالایی دارد بهتر است از گرانیت استفاده کنید. اما اگر ساختمان دارای چند ورودی است و افراد برای ورود و خروج به ساختمان از درب دیگری استفاده می‌کنند و روی هم رفته تردد در پارکینگ کم است، می‌توانید از مرمریت برای کف پارکینگ استفاده کنید. توصیه می‌کنیم در این صورت نیز از مرمریت‌هایی با رگه کمتر، ضخامت بیشتر و کیفیت بالاتر استفاده کنید. این سنگ جذب آب نسبتا پایینی دارد؛ اما مقاومت اسیدی آن نیز پایین است. یعنی تمیز کردن آن ساده است؛ اما مواد اسیدی آن را لک می‌کنند و اگر رنگ مرمریت تیره باشد، این لک به شدت نمایان می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


آنچه از مقاله بهترین سنگ ها برای کف پارکینگ آموختیم:

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های بهترین سنگ‌ها برای کف پارکینگ پرداختیم. مقاومت فشاری، مقاومت سایش و مقاومت اسیدی در کنار رنگ سنگ، میزان جذب آب آن و همینطور محل قرارگیری پارکینگ و نوع کاربری همه و همه روی انتخاب سنگ کف تاثیرگذار هستند. پیشنهاد ما در ایران کانتر سنگ گرانیت است؛ اما انتخاب‌های دیگری نیز برای کف پارکینگ وجود دارند که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم. شما می‌توانید با مشاوره رایگان با ایران کانتر بهترین سنگ را برای پارکینگ موردنظر خود انتخاب کنید.

مقالات مرتبط