اینستاگرام ایران کانتر

سنگ برای کف حیاط + برای کف حیاط سنگ بهتر است یا موزاییک

سنگ برای کف حیاط + برای کف حیاط سنگ بهتر است یا موزاییک
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۳/۲۴

سنگ برای کف حیاط باید در برابر تابش مستقیم نور خورشید، تغییرات جوی، رطوبت و تردد مقاوم باشد. شما می‌توانید در کف حیاط شن و ماسه بریزید، حیاط را آسفالت کنید، از موزاییک استفاده کنید یا با سنگ طبیعی محوطه حیاط را تکمیل کنید. در این مقاله در مورد انواع سنگ برای کف صحبت می‌کنیم و در آخر در مورد انتخاب موزاییک برای حیاط نیز صحبت خواهیم کرد. اگر هنوز در انتخاب سنگ مردد هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.


سنگ برای کف حیاط

سنگ برای کف حیاط نباید صیقلی و لیز باشد، حیاط محل تردد افراد و خودروها است. البته انتخاب سنگ مناسب برای کف حیاط به نوع کاربرد شما از حیاط بستگی دارد ولی بصورت کلی یکی از بهترین سنگ ها برای استفاده در کف حیاط، سنگ گرانیت می‌باشد. در این بخش در یک نگاه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که باید هنگام انتخاب بهترین سنگ برای حیاط در نظر داشته باشید:

  • فرآوری؛
  • جذب آب؛
  • مقاومت فشاری؛
  • مقاومت سایشی؛
  • مقاومت در شرایط جوی خشن؛
  • تحمل نور خورشید و عدم تغییر رنگ؛
  • مقاومت فرسایشی.

توجه داشته باشید که با توجه به کاربرد حیاط برای شما، توجه به مقاومت اسیدی سنگ نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد.


انواع سنگ مناسب برای کف حیاط

در این بخش شما را با برخی از سنگ‌های مناسب برای کف حیاط آشنا می‌کنیم. ما در انتخاب سنگ‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم مقاومت فشاری، مقاومت سنگ در برابر تابش نور خورشید، مقاومت سایشی و جذب آب سنگ را در نظر می‌گیرم:

  1. گرانیت؛
  2. چینی؛
  3. مرمریت؛
  4. تراورتن.

در ادامه دلیل این انتخاب را بیشتر توضیح می‌دهیم:


گرانیت:

گرانیت بهترین انتخاب برای فضاهای خارجی است، زیرا در شرایط جوی خشن آسیب نمی‌بیند. اگر می‌دانید سنگ گرانیت چیست؟ حتما این موضوع را هم می‌دانید که گرانیت در اثر تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد. این سنگ بسیار متراکم است و مقاومت فشاری و فرسایشی بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر گرانیت تنها سنگی است که جذب آن نزدیک به صفر است و بر اثر تماس با مواد اسیدی لک نمی‌شود.


برای کف حیاط سنگ بهتر است یا موزاییک
گرانیت در اثر تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد.


این مسئله از دو جهت اهمیت پیدا می‌کند:

  1. اگر از حیاط برای پارک خودرو استفاده می‌کنید، در فواصل زمانی مشخص باید از مواد شوینده قوی برای پاک کردن روغن و سربی که از لاستیک روی کف حیاط می‌نشیند استفاده کنید.
  2. از سوی دیگر اگر درخت میوه‌ای مانند زردآلو یا آلو در حیاط شما وجود دارد نیز از گرانیت بیشتر سود می‌برید. زیرا افتادن میوه‌ای رسیده روی سنگ منجر به لک شدن گرانیت نمی‌شود.

بهترین سنگ برای کف حیاط باید قادر به تحمل زمستان‌های سرد و تابستان‌های سوزان باشد و دچار تغییر و رنگ و شکستگی نشود. سنگ در مقایسه با دیگر مصالح انتخاب به مراتب بهتری برای کف حیاط است.


چینی کریستال:

پس از گرانیت، چینی انتخاب خوبی برای کف حیاط است که مقاومت فشاری بسیار بالایی دارد. جذب آب این سنگ نیز در مقایسه با نمونه‌های بعدی کمتر است. این سنگ در شرایط جوی ناملایم دوام می‌آورد و مشکلی با تابش مستقیم نور خورشید ندارد. سنگ کریستال لایبید و کریستال سفید الیگودرز یکی از نمونه‌های مناسب برای کف حیاط است که با رنگ طوسی و سفید استخراج می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب خواص و ویژگی های چینی کریستال روی سنگ چینی کریستال چیست؟ کلیک کنید.


مرمریت:

دسته بعدی از سنگ‌های مناسب برای کف حیاط، مرمریت‌ها هستند. مرمریت‌ها تنوع رنگ بالایی دارند، مرمریت لاشتر، مرمریت دهبید و مرمریت خوی تنها نمونه‌هایی از رنگ‌بندی این سنگ هستند. هنگام انتخاب این سنگ باید در نظر داشته باشید که مرمریت براثر تابش مستقیم نور خورشید تغییر رنگ می‌دهد و کدر می‌شود.


سنگ کف حیاط منزل
سنگ مرمریت برای کف حیاط نیاز به مراقبت زیادی دارد.


از طرفی این سنگ به اندازه گرانیت و کریستال در شرایط جوی متفاوت مقاوم نیست. اما مقاومت فشاری این سنگ نیز بالاست و شما می‌توانید با نانو کردن جذب آب آن را نیز کاهش دهید. اما نانو تاثیری روی آسیب‌پذیری سنگ در برابر اسید ندارد و افتادن میوه‌ها و استفاده از مواد شوینده اسیدی منجر به لک شدن این سنگ می‌شود. البته اگر نمونه‌های روشن را انتخاب کنید، لک ناشی از آسیب اسید نمایان نمی‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب خواص و ویژگی های مرمریت روی سنگ مرمریت چیست؟ کلیک کنید.


تراورتن:

تراورتن سنگ بسیار متخلخلی است که جذب آب بالایی دارد؛ حالا که متوجه شدید سنگ تراورتن چیست؟ باید بدانید که به دلیل سطح غیر صیقلی از آن در ویلا سازی و تکمیل محوطه و فضای اطراف استخر استفاده می‌شود. این سنگ مشکلی با تابش مستقیم نور خورشید ندارد و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نمای ساختمان است اما به دلیل تخلخل بالا، مقاومت فشاری سنگ نیز پایین است. اگر برای تکمیل یک ویلای لوکس به فکر انتخاب تراورتن هستید بهتر است به دنبال یافتن یک نمونه بسیار مرغوب مانند تراورتن تنه درختی یا تراورتن الیگودرز باشید که تخلخل کمتری دارند. در این صورت اگر سنگ فرآوری اصولی و باکیفیتی داشته باشد و ضخامت آن نیز بیش از 3 سانتی‌متر باشد، می‌توانید از آن در کف حیاط استفاده کنید.


طرح سنگ کف حیاط

بسیاری از مالکان از سنگی برای کف حیاط استفاده می‌کنند که زبر و غیر صیقلی است و ظاهر طبیعی به حیاط می‌بخشد. معمولا بین سنگ‌ها از چمن طبیعی استفاده می‌شود تا ترکیب سنگ و سرسبزی چمن، ظاهر طبیعی‌تری به حیاط ببخشد. در این بخش شما را با طرح‌های مختلف سنگ برای کف حیاط آشنا می‌کنیم.

  • سنگ فرش با کیوبیک؛
  • سنگ لاشه و تیشه ای؛
  • انواع فرآوری.

در ادامه این موارد را توضیح می‌دهیم تا بتوانید بهترین سنگ برای کف حیاط را انتخاب کنید:


سنگ فرش با کیوبیک:

سنگ فرش یکی از طرح‌های متداول برای حیاط است که با استفاده از سنگ کیوبیک انجام می‌شود.


برای کف حیاط چی خوبه
سنگ فرش با سنگ کیوبیک مقاومت بالا و ظاهر زیبایی دارد.


از آنجایی که ضخامت سنگ کیوبیک بسیار بالاست، اجرای این طرح برای بخش‌های پرتردد حیاط توصیه می‌شود.


سنگ لاشه و تیشه ای:

در کنار استفاده از طرح کیوبیک می‌توانید از سنگ‌های لاشه یا تیشه‌ای نیز برای کف حیاط استفاده کنید. این سنگ‌ها صیقل نخورده و تراشکاری نشده‌اند و زبر هستند. ظاهر طبیعی این نوع سنگ برای تکمیل حیاط باغ و ویلا مناسب است.


انواع فرآوری:

در کنار استفاده از طرح‌های قبلی شما‌ می‌توانید سنگ را با ابعاد 80 * 80، 60 * 60، 50 * 50 و غیره سفارش دهید. در ادامه باید نوع فرآوری سنگ را انتخاب کنید. سنگ با فرآوری تیشه‌ای، هوند، فلیم، اسکراچ و شیاری برای کف حیاط مناسب است و صیقلی نیست. برای مطالعه بیشتر راجب فرآوری سنگ روی مقاله فراوری سنگ چیست؟ کلیک کنید.


برای کف حیاط سنگ بهتر است یا موزاییک؟

اگر بین انتخاب سنگ و موزاییک مردد هستید بهتر است بدانید که موزاییک‌ها معمولا از ترکیب ضایعات سنگ با سیمان، پودر سنگ، رزین و پودرهای معدنی ساخته می‌شوند. به همین دلیل مقاومت فرسایشی موزاییک به مراتب کمتر از انواع سنگ است. به احتمال زیاد تصویر موزاییکی که پس از چند سال دچار ترک و خوردگی شده است را دیده‌اید. البته این روزها موزاییک‌ها با کمک رزین تقویت شده و مقاومت فشاری و فرسایشی بالاتری پیدا می‌کنند.


سنگ گرانیت کف حیاط
موزاییک‌های امروزی مقاومت بالایی دارند اما سنگ طبیعی مقاوم‌تر است.


از سوی دیگر سنگ یک محصول طبیعی است که طرح و رنگ خاصی دارد اما طرح موزاییک ساده و یکنواخت است. با این همه از نظر قیمت، موزاییک انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌تری است و به همین دلیل همچنان در کف حیاط به کار برده می‌شود. بنابراین اگر بودجه برای شما در اولویت است موزائیک بهترین انتخاب برای شماست اما اگر دوام، مقاومت و در عین حال زیبایی برای شما اولویت دارد، باید از بین خانواده‌های سنگ طبیعی، بهترین سنگ برای کف حیاط را انتخاب کنید.


آنچه از مقاله سنگ برای کف حیاط آموختیم:

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های مهم برای انتخاب سنگ برای کف حیاط پرداختیم و در ادامه شما را با برخی از سنگ‌های مناسب برای حیاط آشنا کردیم. در نهایت نیز در مورد انتخاب میان موزاییک و سنگ طبیعی صحبت کردیم. اکنون نسبت به زمان شروع این مقاله اطلاعات بیشتری دارید، تلفن را بردارید و از مشاوره رایگان با کارشناسان ایران کانتر سود ببرید. آنها با توجه به میزان و نوع استفاده شما از حیاط و همینطور وضعیت جوی منطقه، شما را در انتخاب بهترین سنگ برای کف حیاط یاری خواهند کرد.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
05 / 0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading