برش سنگ در خانه + آیا برش سنگ داخل خانه باعث ایجاد گرد و خاک میشه؟

برش سنگ در خانه + آیا برش سنگ داخل خانه باعث ایجاد گرد و خاک میشه؟
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۷/۱۵

برش سنگ در خانه باعث ایجاد گرد و خاک می‌شود. انتشار این آلاینده‌ها می‌تواند به سایر واحدها و ساختمان اطراف هم سرایت کرده و باعث آسیب‌های جسمی، صدمه به ابزار و لوازم الکتریکی شود. ازاین‌رو بهتر است بر اساس سفارش مشتری، برش‌ها در کارخانه یا کارگاه و به دور از مناطق مسکونی انجام شود. ما در این مقاله ابتدا عوارض انتشار گردوخاک ناشی از برش سنگ را بررسی کرده و بهترین روش برای حل این مشکل را معرفی می‌کنیم.


برش سنگ در خانه

برش سنگ در داخل خانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا این کار می‌تواند گرد و غبار بسیار خطرناکی تولید کند که به راحتی در هوا پخش می‌شود و به ریه‌ها و سیستم تنفسی آسیب می‌رساند. به‌ویژه اگر سنگ‌های حاوی سیلیس مانند گرانیت یا مرمر بریده شوند، این گرد و غبار می‌تواند مشکلات جدی ریوی به وجود آورد. علاوه بر این، گرد و غبار سنگ به‌سختی از محیط خانه پاک می‌شود و می‌تواند به مبلمان، وسایل برقی و سیستم‌های تهویه آسیب بزند. بنابراین بهتر است برش سنگ در فضای باز یا کارگاه‌های مجهز به سیستم‌های تهویه مناسب انجام شود.

نکته: تیم های حرفه ای در حوزه سنگ، برش سنگ را در کارخانه انجام می‌دهند. به دلیل معایبی که برش سنگ در خانه دارد باید تمام مراحل فرایند برش سنگ در کارخانه انجام شود سپس محصول نهایی به خانه مشتری آورده شود. اگر هم بعد از آوردن محصول به منزل مشتری باز نیاز به کمی برش باشد این فرایند در بالکن یا حیاط منزل مشتری انجام می‌شود و در صورت نیاز باز به کارخانه برده می‌شود و برش داده می‌‎شود.


اثرات منفی گرد و خاک ناشی از برش سنگ

برش سنگ در داخل خانه، دارای عوارض و اثرات منفی شامل موارد زیر است:

  • مشکلات تنفسی؛
  • تحریک پوست و چشم؛
  • سرطان؛
  • لک و آسیب‌های ظاهری؛
  • صدمات مالی.

برای جلوگیری از بروز اثرات منفی ناشی از گرد و خاک به شما پیشنهاد می‌کنیم که از لباس مخصوص، محافظ گوش، عینک کار و ماسک استفاده کرده و با مرطوب کردن محیط اطراف، مانع انتشار آلاینده به فواصل دور شوید. در ادامه هر کدام از این موارد فوق را توضیح می‌دهیم.


مشکلات تنفسی:

اولین آسیب جسمی که می‌تواند افراد نزدیک به برش تا شعاع چند ده متری را درگیر کند، مشکلات تنفسی است. این عوارض معمولا به صورت بیماری‌های مزمن تنفسی و آلرژی تنفسی دیده می‌شوند؛ ازاین‌رو افرادی که به صورت حرفه‌ای مشغول به کار برش انواع سنگ هستند، حتما باید از ماسک با فیلتر مناسب استفاده کنند.


برش سنگ در فضای بسته
برش سنگ باید در یک محیط آزاد انجام شود تا آسیبی به محیط وارد نکند.


علائم مشکلات تنفسی ناشی از قرار گرفتن در برابر گردوخاک شامل: تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه‌های پیاپی است.


تحریک پوست و چشم:

پوست‌های حساس، زخمی و آسیب دیده در برابر گرد و خاک ناشی از برش سنگ آسیب پذیر هستند. به همین دلیل برشکاران حرفه‌ای از لباس‌های مخصوص و دارای آستین بلند استفاده می‌کنند. چشم‌ها در هر شرایطی در برابر گردوخاک آسیب پذیرند؛ این مشکل در چشم‌ها با پیشینه عمل جراحی و مداخلات درمانی، بیشتر جدی گرفته می‌شوند. برای این منظور از عینک‌های غیرقابل نفوذ در برابر خاک استفاده می‌شود.


سرطان:

برخی از سنگ‌ها دارای مواد معدنی، مواد شیمیایی مضر و فلزات سنگین هستند. با برش سنگ، این مواد آزاد شده و از طریق تنفس از بینی و دهان، وارد بدن می‌شوند. مواد سرطان‌زا اغلب در اثر انباشت مواد مضر در بلند مدت، می‌تواند روی برخی افراد، تاثیر خود را نشان دهد.


لک و آسیب‌های ظاهری:

گردوخاک ناشی از سنگ میتواند باعث ایجاد لک روی سایر سنگ‌های نصب شده یا بخشی از نازک کاری انجام شده شود. رفع این مشکل در اغلب موارد با نظافت و شستشو حل می‌شود اما مشکل صرف وقت و هزینه برای پروژه‌های ساختمانی بزرگ است.


صدمات مالی:

نفوذ گردوخاک به انواع ابزار برقی، بهداشتی و مکانیکی می‌تواند باعث آسیب به کارکرد آن‌ها و صدمات مالی شود.


برش سنگ در منزل
برش سنگ در منزل می‌تواند به لوازم خانه شما آسیب برساند.


این مورد بیشتر در شرایطی حائز اهمیت است که افراد بخواهند بخشی از یک واحد مسکونی یا تجاری را با وجود ابزار و وسایل موجود، بازسازی کنند.


تجهیزات و فناوری‌های جدید برای برش سنگ با حداقل گرد و خاک

تجهیزات و فناوری‌های جدید برای انواع برش سنگ با کمترین میزان گرد و خاک و انتشار آلاینده شامل موارد زیر هستند:

  • دستگاه برش لیزری؛
  • دستگاه برش التراسونیک.

در ادامه هر کدام از موارد فوق را بررسی می‌کنیم:


دستگاه برش لیزری:

یکی از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته که برای برش سنگ با حداقل گرد و خاک استفاده می‌شود، دستگاه برش لیزری سنگ هستند. این دستگاه‌ها با کمک پرتوهای متمرکز و بسیار قدرتمند لیزر می‌توانند سنگ را با سرعت و دقت بسیار بالایی برش دهند. در این شیوه هم میزان هدر رفت سنگ پایین بوده و هم زمان برش سنگ بسیار پایین است.


برش سنگ در خانه با لیزر
برش سنگ توسط دستگاه لیزر کمترین میزان گرد و خاک را ایجاد می‌کند.


دستگاه برش لیزری با سطح سنگ تماس نداشته و از این رو دارای استهلاک نسبتا پایینی است. از این دستگاه می‌توان برای برش سنگ‌های حساس و گران قیمت هم استفاده کرد. دستگاه برش لیزری سنگ میزان انتشار آلایندگی نسبتاً پایینی دارد؛ زیرا در خط برش خود، سنگ را ابتدا ذوب کرده و سپس ذرات آن را تبخیر می‌کند.


دستگاه برش التراسونیک:

دستگاه برش التراسونیک (Ultrasonic Cutting Machine) یکی دیگر از فناوری‌های پیشرفته‌ای است که از آن برای برش سنگ، با حداقل انتشار گرد و خاک استفاده می‌شود. در این شیوه دستگاه و سنگ تماس مستقیمی با یکدیگر نداشته و میزان دقت این ابزار بسیار بالا است. از این ابزار در صنایع مختلف برای ایجاد خط، برش، نقطه و طرح استفاده شده و دارای سرعت بسیار بالایی است. میزان توانایی و سایز این دستگاه ممکن است بسته به هدف سازنده و نیاز بازار متفاوت باشد اما در این دستگاه‌ها از امواج و ارتعاش بالای بیست کیلوهرتز و بیشتر استفاده می‌کنند.


آنچه که از مقاله‌ی برش سنگ در خانه آموختیم:

برش سنگ در خانه یا حتی نزدیک به اماکن مسکونی می‌تواند با انتشار مواد آلاینده، ریزگرد یا همان چیزی که در محاوره به عنوان گرد و خاک می‌شناسیم، باعث آسیب‌های جسمی به خصوص برای کودکان و سالمندان شود. این مشکل همچنین برای افرادی می‌تواند خطر جدی ایجاد کند که به صورت دائم در معرض گردوخاک هستند. دستگاه برش لیزری، برش واترجت، التراسونیک و دستگاه برش سنگ با تیغه الماس از جمله مواردی هستند که می‌توانند آلاینده کمی تولید کنند.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
55 / 4.0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading