سنگ مناسب برای کف رستوران + کفپوش سنگی رستوران

سنگ مناسب برای کف رستوران + کفپوش سنگی رستوران
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۳/۳۱

برای انتخاب بهترین سنگ مناسب کف رستوران، ابتدا لازم است با انواع ویژگی‌های سنگ کفپوش رستوران آشنا شوید. سپس سنگ‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های هر یک را از جمله: نقاط قوت، محدودیت‌ها و قیمت بررسی می‌کنیم. ما در این مقاله شما را راهنمایی خواهیم کرد که با توجه به شرایط رستوران و مقدار بودجه خود، بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.


انواع سنگ برای کف رستوران

سنگ‌هایی که در کف رستوران استفاده می‌شوند با توجه به طراحی داخل رستوران و موقعیت مکانی آن رستوران متفاوت است. شما قبل از خرید سنگ باید جزئیات طراحی داخلی رستوران و سبک آن را در نظر بگیرید؛ سپس اقدام به خرید کفپوش سنگی کنید. در ادامه این بخش به بررسی بهترین سنگ‌های کف رستوران می‌پردازیم. این سنگ‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ گرانیت؛
  2. سنگ مرمریت؛
  3. سنگ چینی یا کریستال؛
  4. سنگ تراورتن؛
  5. سنگ مرمر.

در ادامه به ویژگی‌های هر یک از این سنگ‌ها می‌پردازیم:


سنگ گرانیت:

اگر به دنبال سنگی مقاوم برای رستوران خود هستید، بهتر است بدانید که سنگ گرانیت دارای بیشترین مقاومت فشاری و سایشی در بین انواع سنگ مناسب کف رستوران است. همچنین گرانیت دارای تراکم بالایی بوده و میزان تخلخل آن بسیار پایین است؛ ازاین‌رو در برابر نفوذ رطوبت و آب مقاومت بالایی دارد. سنگ‌های گرانیت در برابر مواد اسیدی و قلیایی قوی عمدتاً بالاترین مقاومت را از خود نشان می‌دهند.


سنگ گرانیت برای کف رستوران
سنگ گرانیت برای کف رستوران بهترین گزینه است.


از نظر ظاهری سنگ‌های گرانیت گزینه‌های زیادی در رنگ‌های تیره و روشن دارند اما اگر به دنبال رنگ‌های متنوع دیگر هستید، شاید گرانیت‌ها نتوانند سلیقه شما را راضی کنند. به طور میانگین دارای قیمت بالایی هستند. در صورت اهمیت این موضوع می‌توانید از سنگ‌های گرانیت ایرانی استفاده کنید که در کنار قیمت مناسب‌تر، دوام بالایی هم دارند. برای مطالعه بیشتر راجب خواص سنگ گرانیت روی مقاله سنگ گرانیت چیست؟ کلیک کنید.


سنگ مرمریت:

سنگ مرمریت دارای تراکم بالا و تخلخل پایینی است. این ویژگی باعث می‌شود که جذب آب پایینی داشته باشد و در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان دهد. البته تمام سنگ‌های مرمریت مقاومت یکسانی نداشته و پیش از خرید باید روی هر سنگ در لیست ایران کانتر کلیک کنید تا میزان مقاومت آن را مشاهده کنید.


سنگ مرمریت برای کف رستوران
سنگ مرمریت برای کف رستوران گزینه ای به صرفه است.


مرمریت تنوع رنگ بالایی دارد و در صورت دریافت ساب قوی می‌تواند به زیبایی بدرخشد. این سنگ مقاومت فشاری و سایشی متوسط تا خوبی دارد. همچنین از نظر هزینه دارای قیمت پایین و مقرون به صرفه‌ای است. سنگ مرمریت چیست؟ برای مطالعه بیشتر راجب این موضوع کلیک کنید.


سنگ چینی یا کریستال:

سنگ چینی یا کریستال یکی از سنگ‌های زیبا است که عموما در رنگ‌های سفید، طوسی، خاکستری، مشکی و گاهی با رگه طلایی و انواع رزد نیز دیده می‌شود. با این وجود در رنگ طوسی روشن و سفید گزینه‌های بیشتری می‌تواند پیش روی شما بگذارد. سنگ چینی قابلیت ساب بالایی داشته و از نظر قیمت مابین دو سنگ قبل است.


سنگ چینی کریستال برای کف رستوران
سنگ چینی کریستال برای کف رستوران نیز مانند سنگ مرمریت است.


از این سنگ به عنوان دیوارپوش بیشتر استفاده می‌شود. مقاومت سنگ چینی یا کریستال در برابر عوامل جوی بسیار بالا بوده اما در برابر سایش می‌تواند دچار آسیب شود. اگر به سنگ چینی علاقه پیدا کردید، سنگی را انتخاب کنید که نمره مقاومت فشاری، سایشی و مقاومت در برابر اسید آن قوی‌تر باشد. انواع صیقلی این سنگ وقتی در بلند مدت در برابر مواد شوینده قوی قرار گیرد، تدریجا کدر شده اما حجم رنگ آن همچنان باقی می‌ماند. سنگ چینی کریستال چیست؟ برای مطالعه بیشتر راجب این موضوع کلیک کنید.


سنگ تراورتن:

عموما از سنگ تراورتن برای رستوران استفاده نمی‌شود مگر این که مشتری برحسب سلیقه و براساس طراحی داخلی خود آن را سفارش دهد. گاهی از سنگ تراورتن برای طراحی داخلی بخشی از رستوران از جمله جایگاه مدیریت و حساب‌داری ممکن است استفاده شود. تراورتن یک سنگ رسوبی با میزان تخلخل بالایی است.


سنگ تراورتن برای کف رستوران
سنگ تراورتن برای کف رستوران زیاد استفاده نمی‌شود.


هر چند که پیش از استفاده فرآوری شده و مقاوم سازی می‌شود اما در برابر نظافت، مواد شوینده و مواد اسیدی مقاومت بالایی ندارد. این سنگ از نظر هزینه، قیمت مناسبی داشته و میزان چگالی بسیار پایینی دارد. سنگ تراورتن چیست؟ برای مطالعه بیشتر راجب این موضوع کلیک کنید.

سنگ مناسب کف رستوران را باید از بین سنگ های تراورتن، گرانیت، مرمریت و چینی کریستال انتخاب کنید البته این مورد به این معنی نیست که به هیچ وجه نمی‌شود از سنگ مرمر برای کف رستوران استفاده کرد، از این سنگ نیز می‌توان استفاده کرد اما نیاز به مراقبت بسیار بالایی دارد.


ویژگی های سنگ مناسب برای کف رستوران

در حالت ایده‌آل سنگ کفپوش رستوران باید دارای ویژگی‌های زیر باشد؛ بنابراین پیش از خرید بهتر است به این موارد توجه کنید:

  • اولین ویژگی که پیش از انتخاب یک سنگ برای کف رستوران باید به آن توجه کرد، میزان مقاومت سایشی سنگ است. از آنجایی که میزان رفت و آمد پرسنل و مشتریان در رستوران می‌تواند بالا باشد؛ بنابراین در اثر رفت و آمد زیاد سنگ دچار سایش شده، صیقل، جلوه و زیبای خود را از دست می‌دهد.
  • مورد بعدی توجه به امکان نظافت آسان است. کف رستوران معمولاً باید به صورت روزانه نظافت شود، به همین دلیل از سنگ انتظار می‌رود که به راحتی با طی نخی شسته شده و با انواع طی خشک کن و طی تیغه‌ای به سرعت پاک شود تا برای رفت و آمد مشتریان لغزنده نباشد. این ویژگی‌ها در سنگ‌هایی دیده می‌شود که کمترین تخلخل را داشته باشند؛ بنابراین در هنگام انتخاب به فاکتور تخلخل در میان ویژگی‌های سنگ توجه کنید.
  • این مورد که به ویژگی قبل نیز ارتباط دارد، میزان مقاومت سنگ در برابر رطوبت و آب است. این ویژگی باعث می‌شود که سنگ به مقدار کمتری آب را در خود ذخیره کند. سنگ‌هایی که در برابر آب مقاوم باشند، گرد و غبار کمتری به خود جذب کرده و ریزگرد کمتری هم به محیط منتشر می‌کنند.


سنگ طبیعی برای کف رستوران
حتما به مقاومت سایشی سنگ برای کف رستوران توجه کنید.


  • سنگ کف رستوران باید مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی داشته باشد. هرچند که توصیه می‌کنیم برای نظافت کفپوش رستوران از آب و صرفاً مواد شوینده سبک استفاده کنید؛ اما این فاکتور تعیین می‌کند که سنگ در برابر مواد سفید کننده، جرم گیر، مواد غذایی که ناخواسته روی زمین می‌ریزند و… بیشترین مقاومت را داشته باشد.
  • توجه به میزان لغزنده بودن سطح سنگ از جمله ویژگی‌هایی است که برای استفاده در رستوران اهمیت بالایی دارد. سنگ‌هایی که ساب بالایی دریافت نکنند و ظاهری مات و اصطلاحا هوند داشته باشند، میزان لغزندگی کمتری خواهند داشت. اگر می‌خواهید از سنگ‌های صیقلی با ظاهر شیشه‌ای (آینه‌ای) استفاده کنید، حتما باید تمهیدات لازم را برای رستوران خود بیندیشید. مثلا به خدمات اطلاع داده شود به محض دیدن رطوبت روی زمین آن را پاک کند و درب ورودی با انواع کفپوش جاذب پوشیده شود تا منجر به حادثه نشود.
  • توجه به مقاومت فشاری بالا برای سنگ کفپوش رستوران اهمیت متوسطی دارد این ویژگی می‌تواند تعیین کند که سنگ شما در برابر ضربه و شرایط نامساعد محیطی چقدر می‌تواند مقاومت کند.
  • اگر رستوران در طبقه همکف قرار داشته باشد شاید توجه کردن به آیتم چگالی سنگ چندان درخور اهمیت نباشد؛ اما اگر رستوران در بام یک ساختمان قرار گرفته باشد بهتر است از سنگ‌هایی با چگالی بالا استفاده نشود تا مقاومت سازه پایین نیاید.

یکی از موارد خیلی مهم برای سنگ رستوران توجه به زیبایی ظاهری است. از آنجایی که این ویژگی به سلیقه خریدار برمی‌گردند، صرفا توصیه می‌کنیم قبل از خرید چند نمونه کار را از طرح داخلی خود دریافت و مشاهده کنید.


مزایا استفاده از سنگ در کفپوش رستوران

استفاده از کفپوش سنگی در رستوران، دارای مزایایی به شرح زیر است:

  • دارای استحکام بالا؛
  • دارای عمر و دوام بالا؛
  • جلوه و زیبایی منحصر به فرد؛
  • تنوع طرح و رنگ در هر قطعه از سنگ؛
  • مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات دمایی؛
  • دارای امکان نظافت آسان؛
  • ضد آتش سوزی.

این مزایا باعث سهولت در نظافت، دوام و ایجاد فضایی دلپذیر برای رستوران شما می‌‎شود.


ابعاد سنگ برای کف رستوران

شما می‌توانید برای کف رستوران از تایل در ابعاد حدود 40*40، 50*50 و 60*60 استفاده کنید. معمولا ابعاد بزرگ‌تر که جلوه‌ای یکدست‌تر، میزان بند و برش کمتری دارند، زیباتر هستند. بدین جهت برخی مشتریان، از سنگ‌های اسلب برای کف رستوران خود استفاده می‌کنند. ابعاد سنگ اسلبی که برای رستوران استفاده می‌شود متغییر است. این سنگ‌ها می‌توانند حداقل ابعادی بالاتر از 80 تا 100 سانتی‌متر در هر ضلع داشته باشند؛ حداکثر ابعاد این سنگ‌ها هم می‌تواند به 180 تا 200 برسد. این مورد بستگی به شرایط سنگ معدن، تکنولوژی برش، حمل و در پایان سفارش مشتری دارد.


آنچه از مقاله سنگ مناسب برای کف رستوران آموختیم:

در ابتدا با ویژگی‌های سنگ مناسب کف رستوران آشنا شدید. سپس سنگ‌هایی را نام بردیم و در مورد ویژگی‌های هر یک مطالبی را ارائه دادیم. این مطالب در رابطه با نقاط قوت و ضعف هر سنگ، برای استفاده به عنوان کفپوش رستوران بود. از سنگ‌هایی که معرفی کردیم میانگین قیمت تهیه کردیم و در توضیحات هر کدام گفتیم که در چه محدوده قیمتی قرار دارد. در پایان هم در مورد ابعاد و فرآوری سنگ مناسب کف رستوران مطالبی را ارائه دادیم.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
35 / 4.7
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading