سنگ مناسب کف مغازه + بهترین سنگ کف مغازه یا فروشگاه

سنگ مناسب کف مغازه + بهترین سنگ کف مغازه یا فروشگاه
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۴/۶

سنگ مناسب برای کف مغازه و فروشگاه باید از زوایای مختلفی بررسی شوند. زیرا انتخاب بهترین سنگ، به نوع شغل، میزان نظافت، ابعاد فروشگاه، میزان تردد، میزان نیاز به جلوه بصری و حتی کل فروشی یا خرده فروشی بودن آن بستگی دارد. ما در این مقاله با معرفی انواع سنگ، مزایا و معایب هر کدام به شما کمک می‌کنیم که بهترین سنگ را به عنوان کفپوش فروشگاه خود انتخاب کنید. پس با ادامه این مطلب از سایت ایران کانتر با ما همراه باشید.


انواع سنگ مناسب کف فروشگاه

انواع سنگ برای کف مغازه و فروشگاه شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ گرانیت؛
  • سنگ مرمریت؛
  • سنگ چینی؛
  • سنگ تراورتن.

در ادامه در مورد هر کدام از این سنگ‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارند توضیحاتی ارائه می‌دهیم.


سنگ گرانیت:

یکی از بهترین و مقاوم‌ترین سنگ‌هایی که می‌توان برای انواع اماکن تجاری از جمله مغازه، فروشگاه یا مراکز تجاری بزرگ استفاده کرد، سنگ گرانیت است.


مزایای استفاده از سنگ گرانیت

از جمله مزایای استفاده از سنگ گرانیت برای کف مغازه شامل موارد زیر است:

  • سنگ گرانیت دارای مقاومت سایشی و مقاومت فشاری بالا، میزان تراکم بالا و تخلخل کم است؛ ازاین‌رو جذب آب بسیار پایینی دارد.
  • این سنگ دوام بالایی داشته و در برابر مواد شوینده، عبور و مرور مشتریان، مقاومت زیادی دارد.
  • گرانیت در برابر عوامل سخت محیطی به راحتی زیبایی خود را از دست نمی‌دهد.
  • سنگ گرانیت امکان دریافت جلا و ساب بالایی داشته و می‌تواند حالت آینه‌ای و بازتاب زیبایی داشته باشد.
  • سنگ گرانیت به لحاظ بصری دارای رنگ‌هایی است که خاک و آلودگی‌های روزانه در فروشگاه را نشان نمی‌دهند.


سنگ گرانیت برای کف مغازه
سنگ گرانیت برای کف مغازه بهترین انتخاب است.


یکی از این موارد، سنگ گرانیت گل پنبه‌ای است که به علت داشتن لک‌های یک دست خاکستری، مشکی و گاهی قهوه‌ای تیره یا سفید، به راحتی جای لک ناشی از رفت و آمد مشتریان را نشان نمی‌دهد.


معایب سنگ گرانیت

تعدادی از معایب و محدودیت‌های سنگ گرانیت برای استفاده در کف مغازه و فروشگاه شامل موارد زیر است:

  • نکته اول اینکه سنگ گرانیت نسبت به اغلب سنگ‌های موجود در بازار دارای قیمت بیشتری است. البته با وجود انواع گرانیت‌های ایرانی و خارجی و تنوع بالا می‌توان با انواع مبالغ پایین و بالا سنگ گرانیت مناسب را پیدا و خریداری کرد.
  • مورد دوم این که سنگ گرانیت تنوع رنگ بالایی ندارد و برای افراد سخت پسند ممکن است راضی کننده نباشد.
  • در مورد آخر اینکه سنگ‌های گرانیت عموماً تخلخل پایینتری داشته و میزان چسبندگی آنها به مصالح پایین‌تر است.

مورد آخر باعث می‌شود که به علت بی‌دقتی در هنگام نصب، پس از مدتی در اثر عبور و مرور از مصالح پشت خود جدا شده و در جای خود دچار لغزش شود؛ در این موارد نیاز به ترمیم مصالح و محکم‌کاری سنگ وجود خواهد داشت.

سنگ کف مغازه یا فروشگاه خود را از سنگ های طبیعی مقاوم استفاده کنید. سنگ گرانیت را می‌توان بهترین انتخاب برای استفاده در کف مغازه یا کف فروشگاه دانست، دلیل انتخاب سنگ گرانیت برای کفپوش مغازه مقاومت بالا در برابر فشار و مواد اسیدی دانست.


سنگ مرمریت:

از سنگ مرمریت به فراوانی در کف انواع مراکز تجاری و اداری استفاده می‌شود. سنگ مرمریت دارای مزایا و معایبی است که آن را در کنار سنگ گرانیت به یکی از سنگ‌های پرمصرف برای کفپوش تبدیل کرده است. در ادامه به مزایا و معایب آن بیشتر می‌پردازیم.


مزایای استفاده از سنگ مرمریت

از جمله مزایای سنگ مرمریت برای برای استفاده در کف مغازه و فروشگاه شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ مرمریت دارای تنوع رنگی بسیار بالا است. معمولاً افرادی که روی رنگ حساس بوده و سلیقه بالایی در انتخاب رنگ دارند، سراغ سنگ مرمریت می‌روند.
  • مرمریت در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها دارای گزینه‌های جذابی است و با انواع سبک‌های طراحی داخلی می‌تواند سازگاری داشته باشد.
  • مورد بعدی آنکه سنگ مرمریت جلا پذیری خوبی داشته و تراکم بافت و رنگ آن بالا است.
  • این سنگ مقاومت سایشی نسبتا خوبی داشته و در برابر رطوبت و نفوذ آب در حد قابل قبولی مقاوم است.


سنگ مرمریت برای کف مغازه
سنگ مرمریت یکی از بهترین انتخاب ها برای استفاده در کف است.


آخرین مزیتی که باعث می‌شود سنگ مرمریت مشتری پسندی زیادی داشته باشد داشتن قیمت مقرون به صرفه و بسیار ارزان در مقایسه با انواع سنگ گرانیت است.


معایب استفاده از سنگ مرمریت

استفاده از سنگ مرمریت برای کف فروشگاه و مغازه دارای معایب و محدودیت‌هایی به شرح زیر است:

سنگ مرمریت مقاومت فشاری پایینی دارد؛ به این ترتیب که برای برش و ایجاد تایل مرمریت، آن را با اره نرم بر می‌برند. بنابراین اگر فروشگاه شما به حدی بزرگ است که برای نظافت آن از دستگاه‌های شستشوی مکانیزه استفاده می‌کنید، برای حرکت و حمل بار در آن از وسایل نقلیه استفاده می‌کنید، یا وسایل فروشگاه سنگین هستند و امکان کوبش به زمین دارند، بهتر است از گزینه‌های دیگری برای این موقعیت‌های چالشی استفاده کنید.

این سنگ در برخورد دائم به مواد اسیدی و قلیایی قوی دچار سایش شده و حالت صیقلی خود را از دست می‌دهد.

در مجموع پس از انتخاب سنگ مرمریت بهتر است روش نگهداری از آن را رعایت کنید تا برای مدت طولانی‌تری ظاهر زیبای خود را حفظ کند. برای این کار مواد شوینده مخصوص سنگ، پوشش‌های بی‌رنگ نانو و امکان ترمیم مجدد توسط شرکت‌های متخصص وجود دارد.


سنگ چینی یا کریستال:

سنگ چینی یا کریستال یکی از سنگ‌های بسیار پرمصرف در گذشته بود. با وجود اینکه سنگ چینی کریستال همچنان در ایران معادن زیادی دارد، می‌تواند گزینه‌های متنوع و زیبایی را در اختیار شما قرار دهد.


سنگ چینی کریستال برای کف مغازه
سنگ چینی کریستال ویژگی هایی شبیه به سنگ مرمریت دارد و قیمت بسیار به صرفه ای دارد.


این سنگ با تکیه بر مزیت‌های خود قابلیت استفاده در داخل و نمای خارجی ساختمان را دارد. در ادامه به مزایا و معایب آن در استفاده برای کفپوش مغازه و فروشگاه می‌پردازیم.


مزایای استفاده از سنگ چینی یا کریستال

سنگ چینی یا کریستال برای استفاده در کف فروشگاه یا مغازه دارای مزایای زیر است:

اگر به دنبال کفپوش با رنگ روشن هستید، سنگ چینی یا کریستال با داشتن انواع سنگ‌های سفید با رگه‌های طوسی یا پس زمینه طوسی روشن می‌تواند گزینه‌های زیادی را در برابر شما قرار دهد.

این سنگ‌ها عموما برای اماکن و فروشگاه‌های بهداشتی مانند شیرینی فروشی، فروشگاه انواع نان حجیم یا سنتی و سرو انواع اغذیه مناسب هستند؛ زیرا هم حس تمیزی به مشتری می‌دهند، هم فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان می‌دهند.

سنگ چینی می‌تواند جلای قویی دریافت کرده و حالت شیشه‌ای داشته باشد.

این سنگ در برابر رطوبت، نفوذ آب و عوامل جوی مقاوم است.

گاهی از سنگ تیشه‌ای چینی یا کریستال برای پله‌های ورودی فروشگاه هم استفاده می‌شود زیرا هم ارزان است و هم لغزنده نیست.


معایب استفاده از سنگ چینی یا کریستال

استفاده از سنگ چینی یا کریستال برای کف فروشگاه و مغازه دارای معایب و محدودیت‌هایی به شرح زیر است:

از سنگ چینی یا کریستال بیشتر به عنوان دیوارپوش در فضای داخلی و خارجی انواع اماکن مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. زیرا این سنگ در برابر تردد حساس بوده و جلای خود را تدریجا از دست می‌دهد.

کشیدن لوازم مختلف و کوبش ابزار سنگین می‌تواند روی سنگ خط و خش به وجود آورده و جذب خاک را افزایش دهد.

ناگفته نماند که پس از ظهور تراورتن در بازار مصالح، سنگ چینی تحت تاثیر قرار گرفت و فروش آن کمی رو به کاهش گذاشت.


سنگ تراورتن:

به عنوان کفپوش مغازه و فروشگاه، به نسبت سایر سنگ‌ها، کمتر از سنگ تراورتن استفاده می‌شود. این سنگ کاربرد بیشتری در نمای ساختمان دارد.


سنگ تراورتن برای کف مغازه
سنگ تراورتن برای کف فروشگاه ها به تازگی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.


در ادامه به صورت تخصصی‌تر به مزایا و معایب آن، در استفاده برای کف مغازه می‌پردازیم.


مزایای استفاده از سنگ تراورتن

استفاده از سنگ تراورتن برای کف مغازه و فروشگاه دارای مزایای زیر است:

برخلاف اغلب سنگ‌ها که جلوه‌ای سرد دارند، سنگ‌های تراورتن دارای رنگ‌های کرمی، قهوه‌ای و نسبتا گرمی هستند. ازاین‌رو بسیاری از طراحان از این سنگ برای طراحی داخلی و گرم‌تر کردن تم آن استفاده می‌کنند.

تراورتن تنوع خوبی داشته، در دسترس است و سطح تولیدات بالایی هم دارد.

ناگفته نماند که قیمت مقرون به صرفه تراورتن روی فروش بالای آن بی‌تاثیر نیست.


معایب استفاده از سنگ تراورتن

استفاده از سنگ تراورتن برای کف فروشگاه و مغازه دارای محدودیت‌ها و معایب زیر است:

این سنگ رسوبی و متخلخل است. به زبان ساده مقاومت سایشی بالایی ندارد. ازاین‌رو در فرآوری، آن را مقاومسازی کرده و میزان تخلخل آن را با مواد مخصوص چسب و رزین بی‌رنگ، کاهش می‌دهند.

تراورتن مقاومت فشاری بالایی هم ندارد؛ برای رفع این مشکل اغلب ضخامت بالاتری برای تایل‌های آن، در نظر می‌گیرند.

در مجموع استفاده از تراورتن برای کفپوش مغازه یا فروشگاه‌هایی که نیاز به شستشو داشته و حجم رفت و آمد بالایی دارند گزینه مناسبی برای بلند مدت نیست.


ویژگی سنگ مناسب کف مغازه

پیش از خرید و انتخاب سنگ برای کف فروشگاه و اماکن تجاری توجه کنید که بهتر است سنگ‌ها دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • از آنجا که در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری رفت و آمد زیادی به صورت روزانه انجام می‌شود، سنگ کفپوش باید مقاومت سایشی بالایی داشته باشد. یعنی در برخورد متوالی با کفش، چرخ دستی، کشیدن اجسام و… دچار خوردگی نشده و جلوه خود را از دست ندهند.
  • در فروشگاه‌هایی که ابزار سنگین در آن جابه‌جا می‌شود و امکان ضربه وسایل سنگین به کف مغازه وجود دارد، باید به فاکتور مقاومت فشاری یا مقاومت ضربه‌ای سنگ توجه شود. مثلا جایی که بار تخلیه می‌شود و به علت سنگین بودن، بار به صورت متوالی روی زمین کوبیده می‌شود. اغلب این اتفاق در فروشگاه‌های کل فروشی‌، مصالح ساختمانی، برنج، آهن آلات و از این دسته فروشگاه ها بیشتر رخ می‌دهد.
  • سنگ‌هایی که در داخل مغازه یا فروشگاه استفاده می‌شوند بهتر است قابلیت نظافت آسان داشته باشند. برای این منظور لازم است که سنگ تخلخل پایینی داشته و از طرف دیگر در مرحله فرآوری خوب سابیده و صیقلی شده باشد. در این صورت با کشیدن طی و آب به راحتی نظافت شده و خاک پاک می‌شود.
  • برای کفپوش فضای داخلی فروشگاه و مغازه اغلب از سنگ‌های صاف و نسبتاً صیقلی استفاده می‌شود. یکی از علت‌های اولیه آن زیبایی، جذابیت و درخشان بودن آن است. مشکل اینجاست که سنگ‌هایی که صیقلی باشند در صورت خیس شدن و نظافت لغزنده می‌شوند و عبور و مرور مشتریان را با خطر مواجه می‌کنند. در این صورت سنگ باید درصد جذب آب بسیار پایینی داشته باشد تا پس از نظافت بتوان آن را با طی خشک کن، به راحتی خشک کرد.

از آنجایی که سنگ کفپوش مغازه و فروشگاه در معرض گرما و سرمای شدید نور آفتاب و عوامل جوی قرار ندارد بنابراین می‌توان سنگ‌هایی نسبتاً ظریف‌تر را نیز برای طراحی فضای داخلی و کف فروشگاه استفاده کرد. فقط به این نکته توجه شود که معمولاً سنگ‌های ورودی فروشگاه‌ها و اماکن تجاری عموماً باید تیشه‌ای و دارای اصطکاک بالا باشند تا در هنگام ورود مشتریان در فصل سرما و باران لغزنده نباشند.


آنچه که از مقاله سنگ کف مغازه آموختیم:

ما در مقاله سنگ کف مغازه آموختیم که سنگ‌های مناسب برای انواع مغازه و فروشگاه باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند در ادامه سنگ‌های گرانیت، مرمریت، چینی یا کریستال و سنگ تراورتن را به عنوان سنگ‌های مناسب و قابل استفاده برای فروشگاه‌ها بررسی کردیم و مزایا و معایب هر کدام را به صورت جزئی توضیح دادیم.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
45 / 4.5
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading