بهترین سنگ کف آشپزخانه + مقاوم ترین سنگ برای کف آشپزخانه

بهترین سنگ کف آشپزخانه + مقاوم ترین سنگ برای کف آشپزخانه
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۳/۲۹

ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که با توجه به شرایط و نوع آشپزخانه بتوانید بهترین سنگ کف آشپزخانه را برای خود انتخاب و خریداری کنید. ابتدا ویژگی‌های سنگ مناسب کف آشپزخانه را توضیح خواهیم داد و سپس با کمک همین معیارها انواع سنگ مناسب آشپزخانه را بررسی می‌کنیم. در توضیح در مورد هر سنگ برای کفپوش آشپزخانه به تنوع رنگی و قیمت آن هم می‌پردازیم.


سنگ مناسب برای کف آشپزخانه

سنگ مناسب برای کف آشپزخانه را می‌توان سنگ گرانیت دانست، این سنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار بهترین گزینه برای کف خانه و کف آشپزخانه است. سنگی که در کف آشپزخانه قرار می‌دهید بیشتر از آن که زیبایی داشته باشد باید در برابر رفت و آمدهای زیاد، مواد شوینده و اسیدی و همچنین رطوبت بسیار زیاد مقاوم باشد که بهترین گزینه برای کف آشپرخانه سنگ طبیعی گرانیت است چون که تمام ویژگی هایی که گفته شد را دارد.


انواع سنگ کف آشپزخانه

انواع سنگ برای کف پوش آشپزخانه شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ گرانیت؛
  • سنگ مرمریت؛
  • سنگ چینی کریستال؛
  • سنگ تراورتن؛
  • سنگ مرمر.

در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با هر کدام از این سنگ‌ها می‌پردازیم.


سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت با داشتن تراکم بالا و میزان تخلخل بسیار پایین، در برابر رطوبت و نفوذ آب، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این سنگ دارای بیشترین مقاومت سایشی و مقاومت فشاری است. اگر به خوبی فرآوری و ساییده شود می‌تواند قابلیت نظافت آسان داشته باشد. در برخورد با اشیا به راحتی دچار خط و خش نمی‌شود. در مجموع این سنگ هم می‌تواند دوام بالایی داشته باشد و هم می‌تواند زیبایی خود را برای بلند مدت حفظ کند.


سنگ گرانیت برای کف آشپزخانه
سنگ گرانیت بهترین سنگ برای استفاده در کف آشپزخانه است.


اگر به دنبال کفپوش برای آشپزخانه‌های اماکن تجاری هستید، گرانیت می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد؛ زیرا اگر زیر ذرات روغن، مواد غذایی و انواع آلودگی قرار بگیرد باز هم بعد از نظافت زیبایی خود را دوباره به دست می‌آورد. این سنگ تنوع رنگ بالایی نداشته و قیمت آن بالاتر از میانگین سایر سنگ‌های طبیعی است. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی های سنگ گرانیت به مقاله سنگ گرانیت چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ مرمریت:

سنگ مرمریت یکی از سنگ‌های نرم است که برای تولید تایل و برش آن از اره نرم بر استفاده می‌شود؛ اما با این وجود چرا این سنگ مناسب کف آشپزخانه است؟‌ مرمریت تراکم بالایی دارد. این سنگ با داشتن کمترین تخلخل، مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که هم به آسانی شسته و هم به راحتی خشک شود. این سنگ از نظر مقاومت فشاری (تحمل وزن) و از نظر مقاومت سایشی سنگ در حد متوسط است. البته اگر می‌خواهید این سنگ را برای آشپزخانه منزل مسکونی استفاده کنید همین مقدار کافی است.


سنگ مرمریت برای کف آشپزخانه
مرمریت به دلیل تخلخل کمی که دارد به دلیل جذب رطوبت پایین یکی از گزینه های مناسب کف آشپزخانه است.


مقاومت سنگ‌های مرمریت با یکدیگر مساوی نیست. در هنگام انتخاب و خرید از سایت ایران کانتر، پس از کلیک روی سنگ مورد نظر به ویژگی‌های هر سنگ که در ابتدای صفحه آمده توجه کنید. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود سنگ مرمریت برای آشپزخانه منزل مناسب باشد، تنوع رنگ و طرح بالای آن است. شما می‌توانید در انواع رنگ‌های مختلف سنگ مناسب برای کفپوش آشپزخانه خود را بیابید. همچنین تراکم رنگ این سنگ‌ها بالا بوده و از نظر هزینه، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند. برای مطالعه درباره سنگ مرمریت برای کف خانه کلیک کنید.

بهترین سنگ برای کف آشپزخانه، سنگ گرانیت می‌باشد؛ این سنگ به دلیل جذب رطوبت پایین، مقاومت فشاری بالا، مقاومت سایشی بالا، مقاومت در برابر مواد اسیدی و شوینده بهترین گزینه برای استفاده در کف آشپزخانه شما می‌باشد.


سنگ چینی یا کریستال:

سنگ‌های چینی یا کریستال اغلب مقاومت فشاری و سایشی خوبی دارند. این ویژگی عموما در حدی است که برای استفاده در آشپزخانه اماکن مسکونی مناسب باشند. در برابر رطوبت، حرارت و نفوذ آب مقاومت بالایی دارند. سنگ چینی یا کریستال در رنگ‌های طوسی و روشن گزینه‌های زیادی پیش روی شما می‌گذارد اما در رنگ‌های تیره و طرح‌دار هم می‌توان گزینه‌های خوبی پیدا کرد.


سنگ چینی کریستال برای کف آشپزخانه
سنگ چینی کریستال نیز شباهت زیادی به مرمریت دارد که به همین دلیل از این سنگ نیز می‌توانید برای کف آشپزخانه استفاده کنید.


با وجود این که اکثر سنگ‌های چینی در برابر اسید مقاومت بالایی ندارند، اما با کمی جستجو می‌توان مقاوم‌ترین سنگ را برای آشپزخانه پیدا کرد. این سنگ از نظر هزینه، دارای محدوده قیمت پایین تا متوسطی است. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی های سنگ چینی کریستال به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


ویژگی سنگ مناسب کف آشپزخانه

پیش از خرید و انتخاب سنگ برای کفپوش آشپزخانه، دقت کنید که باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • سنگ‌هایی که برای کف آشپزخانه استفاده می‌شوند باید مقاومت سایشی بالایی داشته باشند. این ویژگی باعث می‌شود تا در برابر کشیدگی صندلی، میز ناهارخوری، میز صبحانه خوری، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و جا‌به‌جایی‌های احتمالی یخچال دچار آشیب نشوند.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ کف آشپزخانه مقاومت بالا در برابر رطوبت و جذب آب است. هر سنگ طبیعی دارای یک شاخص جذب آب بوده که این مقدار برای آشپزخانه باشد باید حداقل ممکن باشد.
  • مورد بعدی پایین بودن میزان تخلخل سنگ است. اگر سنگ تخلخل پایینی داشته باشد و ساب خوبی هم دریافت کرده باشد، راحت‌تر نظافت می‌شود. این سنگ‌ها راحت‌تر شسته می‌شوند و راحت‌تر با طی تیغه‌ای یا طی خشک‌کن، خشک می‌شوند. همچنین خاک، گرد و غبار کمتری را جذب کرده و از نظر انتشار ریزگرد و بهداشت محیط مناسب‌تر هستند.
  • مقاومت در برابر ضربه یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند در بلند مدت دوام سنگ شما را تضمین کند. این آیتم زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که زیر سنگ کمی نشست کند اما همچنان سنگ، وزن کابینت و یخچال را تحمل کند.
  • یکی دیگر از انتظاراتی که از سنگ کف آشپزخانه می‌توانیم داشته باشیم، میزان مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی قوی است.

به طور طبیعی تمام مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم مقدار خاصی اسیدیته یا PH مختص به خود را دارند. این مواد در کوتاه مدت نمی‌توانند به سنگ آسیب بزنند اما ما این طور در نظر می‌گیریم که از لحظه ریختن مواد غذایی روی سنگ تا پایان تبخیر سطحی آب آن‌ها، چقدر می‌تواند روی کدر شدن سنگ تاثیر بگذارد. عامل بعدی استفاده از مواد سفید کننده است که برخی آن را به اسم وایتکس می‌شناسند. برخلاف تصور این ماده اسیدی نبوده بلکه برعکس، با داشتن PH حدود 11 به شدت قلیایی است. شما تصور کنید که اگر میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن مایعات عددی بین 0 تا 14 باشد، این عدد می‌تواند چقدر بزرگ باشد. احتمالا این یکی از قوی‌ترین موادی است که در آشپزخانه استفاده می‌شود و سنگ آشپزخانه باید بیشترین مقاومت را در برابر این ماده شوینده داشته باشد.


مقاوم ترین سنگ کف آشپزخانه

همان طور که در بالا مطالعه کردید سنگ‌های مناسب براساس نوع آشپزخانه تعریف می‌شوند. این که آشپزخانه تجاری باشد، مانند هتل، رستوران، سفره خانه یا اینکه برای محیط اداری باشد مانند دانشگاه، خوابگاه و آبدارخانه ادارات، یا برای اماکن مسکونی باشد. این عوامل می‌توانند تعیین کنند که کدام سنگ می‌تواند برای شما مناسب باشد. اگر آشپزخانه شما از نوع تجاری مانند هتل و رستوران است که تعداد قابل توجهی آشپز داشته و انواع غذاها در آن تهیه می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم از سنگ گرانیت استفاده کنید. در صورت محدودیت بودجه می‌توانید گرانیت‌های ایرانی با قیمت‌های مناسبی را از لیست محصولات بیابید. گرانیت اغلب می‌تواند یک انتخاب مادام العمر باشد.


بهترین سنگ برای کف آشپزخانه
بهترین سنگ ها برای کف آشپزخانه مرمریت، چینی کریستال و گرانیت هستند.


اگر آشپزخانه ادارات دارای حجم رفت و آمد زیاد بوده و انواع غذاها در آن پخته می‌شود، مانند خوابگاه‌ها، همچنان گرانیت مقاوم‌ترین سنگ محسوب می‌شود اما اگر صرفا مکانی مانند آبدارخانه و برای پخت و پزهای ساده، بدون روغن و مواد اسیدی باشد می‌توان از سنگ مرمریت و چینی یا کریستال هم استفاده کرد. البته این مکان‌ها دارای حجم رفت و آمد بالایی بوده و به مرور انواع سنگ چینی براق را کدر می‌کنند. در پایان آشپزخانه اماکن مسکونی است که از سنگ مرمریت، چینی و در صورت انجام تست رادون از سنگ گرانیت می‌توانید استفاده کنید. همان طور که پیشتر اشاره کردیم از سنگ مرمر در خانه‌هایی که آشپزخانه دوم دارند استفاده می‌شود. در صورت علاقه می‌توانید مقاله سنگ دکوراسیون داخلی را نیز مطالعه کنید.


آنچه که در مقاله بهترین سنگ کف آشپزخانه آموختیم:

در ابتدای مقاله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سنگ مناسب کف آشپزخانه باید داشته باشد را نام برده و علت اهمیت آن را با مثال‌های کاربردی توضیح دادیم. در ادامه سنگ‌های گرانیت، مرمریت، چینی یا کریستال، تراورتن و مرمر را بررسی کردیم. همچنین گفتیم که این سنگ‌ها به چه میزان با ویژگی‌های یک سنگ ایده‌آل برای کف آشپزخانه، نزدیک هستند. با توجه به این که قیمت سنگ‌ها ثابت نیستند از قیمت انواع سنگ میانگین تهیه کرده و برای هر سنگ توضیح دادیم که محدوده قیمتی آن به چه صورت است. در پایان به صورت دقیق انواع آشپزخانه‌ها را نام بردیم و گفتیم برای هر مکان چه نوع سنگی مناسب‌تر است.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
45 / 4.5
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading