علت زرد شدن سنگ + از بین بردن زردی سنگ

علت زرد شدن سنگ + از بین بردن زردی سنگ
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۴/۱۹

گاهی پس از چند ماه تا چندین سال پس از نصب سنگ ساختمان، شاهد لک‌هایی خواهید بود که عمدتا به رنگ زرد روشن تا تیره دیده می‌شوند. این لک‌ها ظاهر نازیبایی به مجموع کفپوش و دیوارپوش ساختمان می‌دهند. اگر می‌خواهید با علت زرد شدن سنگ و چگونگی از بین بردن این لک‌ها آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


دلایل زرد شدن سنگ

دلایلی زیادی ممکن است در زرد شدن سنگ شما نتیجه بگذارد، این دلایل عبارتند از:

  1. زرد شدن سنگ به علت اپوکسی؛
  2. زرد شدن سنگ به علت چسب 123؛
  3. زرد شدن سنگ به علت وجود ناخالصی فلزی؛
  4. زرد شدن سنگ در اثر فلزات خارجی؛
  5. زرد شدن سنگ در اثر املاح آب؛
  6. زرد شدن سنگ در اثر باران‌های اسیدی.

در ادامه به بررسی کامل موارد ذکر شده می‌پردازیم:


زرد شدن سنگ به علت اپوکسی:

یکی از علت‌های اصلی زرد شدن سنگ استفاده از اپوکسی‌های بی‌کیفیت در هنگام فرآوری اولیه سنگ است. در صورت ضعیف بودن اپوکسی پس از مدتی خاصیت خود را از دست داده و دچار تغییر رنگ می‌شود. ابتدا این رنگ کدر شده و تدریجا به کرم و بعد زرد تغییر شکل می‌دهد. این ماده برحسب ناخالصی و ترکیبات آن می‌تواند به تناژ تیره‌تری هم تبدیل شود. استفاده از جنس مرغوب یا بی‌کیفیت می‌تواند روی قیمت تمام شده سنگ در کارخانه تاثیر قابل توجهی داشته باشد.


علت زرد شدن رزین بعد از خشک شدن
استفاده از اپوکسی های بی کیفیت یکی از مهم ترین دلایل زرد شدن سنگ است.


پولی پوکساید یا اپوکسی نوعی پلیمر است که در دو نوع پلی آمین و پلی آمید، به فراوانی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. اپوکسی پلی آمین را با نام چسب اپوکسی هم می‌شناسند. این ماده می‌تواند بدون حلال، یک لایه ضخیم را روی کفپوش تشکیل داده و از سطوح مختلف محافظت کند. در مقابل پلی آمید لایه نازک‌تری تشکیل داده و برای صنایع رنگ مناسب‌تر است. اپوکسی‌هایی که برای سنگ استفاده می‌شوند در برابر حرارت و ضربات فیزیکی مقاومت بالایی داشته و ایمن محسوب می‌شوند.


زرد شدن سنگ به علت چسب 123:

برخی افراد برای نصب لقمه سنگ و برای سریع‌تر انجام شدن کار، از چسب یک دو سه، استفاده می‌کنند. هر چند که این چسب گاهی با موفقیت به بهتر انجام شدن کار کمک می‌کند اما گاهی اوقات باعث لکه شدن سنگ می‌شود. همان طور که می‌دانید چسب 123 دارای یک اسپری است که می‌تواند به سرعت خشک شدن چسب شتاب بدهد. این اسپری پس از مدتی دچار سولفاته شده و گاهی هم به درون منافذ سنگ نفوذ می‌کند. علائم استفاده نامناسب از چسب 123 به این شکل است که شما در اطراف سنگ خود و در محل بندها، هاله‌های سبز، زرد تا قهوه‌ای را مشاهده می کنید. نحوه قرارگیری این لکه‌ها به گونه‌ای است که محل پاشیده شدن اسپری را به وضوح نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم قبل از نصب سنگ و استفاده از این چسب، مخصوصا برای سنگ‌های مرمریت و چینی یا کریستال حتما آن را روی سنگ تست کنید؛ در صورتی که واکنش بدی نشان نداد، امکان استفاده از چسب وجود خواهد داشت.


زرد شدن سنگ به علت وجود ناخالصی فلزی:

علت زرد شدن سنگ می‌تواند ناشی از وجود فلزات در ترکیبات آن باشد. در این حالت وقتی سنگ برش می‌خورد، ذرات فلز داخل سنگ به سطح سنگ نزدیک می‌شوند. حال کافی است که یا این ناخالصی‌ها در سطح سنگ قرار گیرند یا به علت وجود منافذ، رطوبت به داخل سنگ نفوذ کند. فلزات در برخورد با رطوبت ممکن است اکسید شده و باعث تغییر رنگ سنگ شوند.


علت زرد شدن سنگ مرمر
یکی از دلایل تاثیر گذار در زرد شدن سنگ، وجود ناخالصی فلز است که زنگ زدن فلز باعث زرد شدن سنگ می‌شود.


این تغییر رنگ معمولا زرد، قهوه‌ای و کمی نزدیک به خاکستری هستند. علائم لک‌های آن تفاوت‌های زیادی داشته و بستگی به پراکندگی ناخالصی فلزات در متن سنگ دارد. در هر صورت در این نوع زرد شدن، شما معمولا شاهد تغییر رنگ یکپارچه و یکدست در تمام نقاط سنگ نیستید؛ بلکه اغلب در بخش‌های خاصی از مرکز تا کناره‌های سنگ به صورت هاله‌های روشن و تیره مشاهده می‌شود. به این ترتیب علائم آن کاملا از زرد شدن در اثر استفاده از اپوکسی نامرغوب و چسب 123 متفاوت است. در صورت علاقه نیز می‌توانید مقاله ما راجب چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم را مطالعه کنید.


زرد شدن سنگ در اثر فلزات خارجی:

گاهی اکسید فلز و تغییر رنگ سنگ را به وضوح مشاهده می‌کنید. بررسی‌ها و آزمایش‌ها، اکسید آهن را در حالی تشخیص می‌دهند که در ترکیبات سنگ درصد قابل توجهی از فلزات مشاهده نمی‌شود. این عامل به علت نگهداری اشتباه از سنگ و از طرف مصرف کننده اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال یک قطعه فلز آهن برای مدتی در شرایط مرطوب روی سنگ قرار گرفته و اکسید شده است. حال اکسید آهن با کمک رطوبت وارد منافذ سنگ شده و با شستشو هم رفع نمی‌شود. برای تشخیص این عامل به این نکته توجه کنید که اغلب این گونه سنگ‌ها دارای لک‌های واضح از شکل قطعه فلزی هستند که روی آن قرار گرفته است. لک‌ها عمدتا دارای مرز مشخص و مربوط به بخش خاصی از سنگ هستند. هر چه مصرف کننده در برداشتن فلز تعلل بیشتری کند تشخیص دادن آن راحت‌تر و هر چه سریع‌تر متوجه مشکل شده و فلز را از روی سنگ بردارد، تشخیص آن با چشم کمی دشوارتر می‌شود.


زرد شدن سنگ در اثر املاح آب:

علت زرد شدن این سنگ‌ها قرار گرفتن در معرض املاح آب و تجمع املا در منافذ سنگ است. در این مشکل مقصر اصلی آب منطقه است که می‌تواند در اثر برخورد مداوم منافذ سنگ را باز کرده و با املاح بیش از حد، از جمله مواد معدنی و نمکی که دارد، باعث تغییر رنگ سنگ‌های طبیعی شود. تشخیص این مشکل هم اغلب آسان است زیرا این لک‌ها فقط در زیر شیر آب اصلی یا زیر لوله‌هایی که نشت می‌دهند دیده می‌شود و تا حد زیادی شبیه به الگوی حرکت آب است.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شود سنگ زرد شود اما دلایل اصلی زرد شدن سنگ، استفاده از اپوکسی نامناسب، وجود فلز بیش از حد داخل سنگ و باران های اسیدی است. برای از بین بردن زردی سنگ نیز کافی است ابتدا متوجه شوید که چرا سنگ زرد شده است تا راه حل آن را درست انتخاب کنید.


زرد شدن سنگ در اثر باران‌های اسیدی:

این مورد فقط در سنگ‌هایی در نظر گرفته می‌شود که در نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شوند. این مشکل صرفا به علت اسیدی بوده PH آب باران اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه باران سطح صیقلی سنگ را دچار خوردگی کرده و تدریجا آلودگی هوا، ریزگرد و املاح خاک را که به همراه باد حمل می‌شوند، وارد منافذ سنگ می‌کند. به علت متنوع بودن موادی که از خاک و هوا روی سنگ می‌نشینند، سنگ می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد. در این موارد اغلب علائمی مانند تغییر متفاوت رنگ در قسمت‌های مختلف ساختمان، کدر شدگی، پاک نشدن و تثبیت رنگ، مشاهده می‌شود.


علت زرد شدن سنگ چینی
باران های اسیدی باعث از بین رفتن برخی سنگ ها و زرد شدن آن ها هستند.


برای تشخیص این عامل باید میزان خوردگی سطحی سنگ بررسی شود. اگر خوردگی سطحی سنگ در بخش‌های مختلف مشاهده شد، پس عامل اصلی باران اسیدی است. این اتفاق اغلب برای سازه‌های نسبتا قدیمی رخ می‌دهد. در صورتی که ساختمان عمر بالایی نداشته و دچار چنین مشکلی شده است، علت آن انتخاب نادرست سنگ است. یعنی سنگی در فضای بیرون نصب شده که توان تحمل شرایط جوی نامساعد را ندارد.


از بین بردن زردی سنگ

در قدم اول لازم است که به علت به وجود آمدن لکه‌های سنگ پی ببرید. یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها مطالعه این مقاله است. برای این کار علائم نام برده را با مشخصات سنگ خود مقایسه کنید. اگر با این وجود نتوانستید علت زردی سنگ را متوجه شوید، باید از یک کارشناس و متخصص استفاده کنید. روش های از بین بردن زردی سنگ عبارتند از:

  1. از بین بردن زردی سنگ در اثر املاح آب؛
  2. از بین بردن زردی سنگ در اثر چسب ۱۲۳؛
  3. از بین بردن زردی سنگ در اثر باران اسیدی؛
  4. از بین بردن زردی سنگ در اثر زنگ زدگی.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:



از بین بردن زردی سنگ در اثر املاح آب:

روش تشخیص املاح آب را پیشتر توضیح دادیم. این مشکل عموما مکان‌هایی مانند سرویس بهداشتی، حمام، آب خوری و امثال آن را درگیر می‌کند. در برخی شهرها یک مشکل ثابت بوده و در برخی از شهرها اثر املاح آب چالش برانگیز نیست. زیرا املاح معدنی و میزان غلظت آن‌ها با هم متفاوت است. برای این کار می‌توان از ترکیب‌های سالم مانند ترکیب سرکه، جوش شیرین، آب ولرم و نمک دریا استفاده کرد. در کنار آن محلول‌های شوینده دارای استاندارد فراوانی وجود دارند که می‌توانید برای ازبین بردن زردی و لک‌های ناشی از املاح آب استفاده کنید. این محلول‌ها به نام‌های جرم‌گیر (به صورت عمومی) و محلول‌های شوینده سنگ (به صورت خصوصی) عرضه می‌شوند. توصیه می‌کنیم مقاله چگونه سنگ مرمر را براق کنیم ما را نیز مطالعه کنید.


از بین بردن زردی سنگ در اثر چسب ۱۲۳:

در قدم دوم شما با اطمینان بالا می‌دانید که علت به وجود آمدن زردی سنگ چیست. اگر سنگ مورد نظر در ناحیه بندها و لبه‌های سنگ، سبز یا زرد شد، میدانید که علت آن اسپری چسب 123 است. خوشبختانه حلال این مشکل در بازار موجود بوده و می‌توانید خمیر یا محلول آن را خریداری کنید.


از بین بردن زردی روی سنگ
برای از بین بردن زردی سنگ باید ابتدا علت زرد شدن را بدانید تا بهترین روش را برای تمیز کردن سنگ بدانید.


شیوه کلی استفاده آن به این صورت است که به عنوان مثال محلول را با پودر همراه آن مخلوط کرده و لکه‌های سنگ را به آن آغشته می‌کنید. روی آن یک قطعه پلاستیک گذاشته و چهار طرف آن را چسب میزنید. نباید محلول شما در معرض هوا قرار بگیرد. بعد از ۲۴ تا ۷۲ ساعت (بسته به دستور العمل) پلاستیک را برمی‌دارید و مشاهده خواهید کرد که لکه‌ها رفع شده‌اند.


از بین بردن زردی سنگ در اثر باران اسیدی:

در صورتی سنگ تحت تاثیر باران‌های اسیدی و خوردگی زبر شده و انواع املاح را به خود جذب می‌کند، ممکن است این املاح را با لک و کدر شدگی نشان دهد. این سطوح ابتدا باید به خوبی شسته و خشک شوند. سپس با استفاده از پوشش‌‌های رزین اپوکسی و پولیش می‌توان سطح آن را صیقلی و محکم کرد. همچنین می‌توان از پوشش‌های نانو مخصوص سنگ استفاده کرد. برخی پوشش‌های بی‌رنگ، ضد رطوبت و مخصوص سنگ هم وجود دارند که افراد می‌توانند آن را مانند رنگ‌های پلاستیک روی سطح سنگ اعمال کنند. نحوه استفاده‌ی برخی از این مواد ساده بوده و قابلیت استفاده توسط افراد مبتدی را دارد.


از بین بردن زردی سنگ در اثر زنگ زدگی:

برای رفع این مشکل، افراد متخصص چند شیوه را پیشنهاد می‌کنند. در صورتی که لک زنگ زدگی، ناشی از یک فلز در بیرون سنگ باشد. هم می‌توان با استفاده از ساب و پولیش، یک لایه از سنگ را برداشت و سپس آن را با چسب و رزین تقویت کرد. این روش برخورد فیزیکی محسوب شده و توسط افراد متخصص انجام می‌شود. در صورتی که زنگ زدگی به منافذ سنگ نفوذ کرده باشد، در این شیوه زردی به صورت کامل از بین نمی‌رود. در شیوه دوم محلول‌هایی وجود دارد که یکی از ویژگی‌های آن رفع اکسید فلزات است. در صورتی که زردی سنگ به علت وجود ناخالصی انواع فلزات در ترکیبات آن تشخیص داده شود، ممکن است رفع کامل آن امکان پذیر نباشد.


آنچه که از مقاله دلایل زرد شدن سنگ چیست آموختیم:

در ابتدای مقاله به شما کمک کردیم تا با شناسایی علائم به دلیل زرد شدن انواع سنگ پی ببرید. این موارد شامل لک‌های زنگ زدگی، زردی ناشی از املاح، لک چسب ۱۲۳ و… می‌شدند. در پایان راه حل هر کدام از این موارد را بررسی کرده و گفتیم که از چه راه‌هایی می‌توانید این لک‌های زرد را از روی سنگ از بین ببرید.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
45 / 4.5
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading