اینستاگرام ایران کانتر

ترمیم سنگ شکسته + ترمیم سنگ ترک خورده

ترمیم سنگ شکسته + ترمیم سنگ ترک خورده
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۴/۲۱

ترمیم سنگ شکسته به دلیل هزینه‌ بالای تعویض سنگ‌ها و سخت بودن جایگزین کردن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. همانطور که می‌دانید سنگ‌ کاربرد فراوانی در قسمت‌های مختلف ساختمان‌ دارند و بسیار مقاوم هستند اما بعضی از عوامل مانند ضربه یا فشار ممکن است منجر به شکستن و آسیب دیدن آن‌ها شود که در این صورت بهترین و اقتصادی‌ترین راه‌حل، ترمیم و تعمیر سنگ‌های شکسته است. ما در ادامه این مقاله درباره راه‌حل‌های ترمیم سنگ شکسته صحبت می‌کنیم و نکات مهم بازسازی سنگ‌ها را شرح می‌‌دهیم بنابراین تا انتهای مطالب همراه ما باشید.


مراحل ترمیم سنگ شکسته

برای ترمیم سنگ‌های شکسته باید مراحل تعمیر سنگ‌ شکسته را به ترتیب زیر انجام دهید:

  1. آماده‌سازی سنگ آسیب دیده؛
  2. پر کردن سوراخ‌های موجود در سنگ؛
  3. صیقل دادن سنگ؛
  4. استفاده از مواد عایق رطوبت و حفاظتی.

ما در ادامه درباره مراحل ترمیم سنگ شکسته جزئیات بیشتری را بازگو می‌کنیم:


آماده‌سازی سنگ آسیب دیده:

در قدم اول باید سنگ آسیب دیده مورد نظر را از آلودگی پاک کنید، برای این کار می‌توانید از مواد شوینده و ابزار مناسب کمک بگیرید و سپس قسمت‌های شکسته را به صورتی برش دهید تا راحت‌تر ترمیم شود.


پر کردن سوراخ‌های موجود در سنگ:

بعد از آماده سازی سنگ آسیب دیده باید سوراخ‌ها و شکستگی‌های آن را با استفاده از مواد مایع یا خمیری مخصوص سنگ‌های شکسته پر کنید، این مواد بعد از خشک شدن به سختی سنگ خواهند بود و استحکام مشابهی دارند.


ترمیم سنگ شکسته گرانیت
برای ترمیم شکستگی سنگ باید تمام درز ایجاد شده را پر کنید.


در هنگام انتخاب مواد مناسب به این موضوع توجه کنید که مصالح ضمن کیفیت بالا با طرح و رنگ سنگ شما هم سازگار باشد تا یکدست بودن ظاهر سنگ از بین نرود.


صیقل دادن سنگ :

در نهایت شما باید سطح سنگ را با استفاده از ابزار صیقل دهنده، صیقلی کنید تا ظاهر آن به شکل اولیه خود برگردد، این مرحله موجب درخشندگی و زیبایی سنگ می‌شود و می‌تواند به بهبود انعکاس نور و روشن‌تر دیده شدن فضا کمک کند.


استفاده از مواد عایق رطوبت و حفاظتی:

آخرین مرحله ترمیم سنگ‌های شکسته، پاک کردن ذرات اضافه و به کار بردن مواد عایق رطوبت و حفاظتی روی سطح آن است تا سنگ در برابر رطوبت و سایش مقاوم‌تر شود و طول عمر بالایی داشته باشد.

ترمیم سنگ شکسته کار بسیار دشواری نیست و به راحتی می‌توانید خودتان سنگ را در منزل ترمیم کنید. ترمیم سنگ ترک خورده باید با مواد با کیفیت بالا انجام شود تا کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.


نحوه چسباندن سنگ های آسیب دیده

برای چسباندن سنگ‌های آسیب دیده ابتدا باید دو قسمت سنگی که قرار است به هم بچسبند را سمباده بزنید و تمیز کنید، سپس آن‌ها را در نزدیک‌ترین حالت ممکن کنار هم قرار دهید و با استفاده از دستورالعملی که روی جعبه هر مواد گفته شده است، چسب یا مصالح مورد نظرتان را آماده و روی قسمت‌های شکسته شده بزنید.


چگونه سنگ شکسته را ترمیم کنم؟
روش ترمیم سنگ شکسته بستگی به نوع شکستی سنگ متفاوت است.


کمی صبر کنید تا چسب محکم شود و سپس سایر مراحلی که در بالا به آن اشاره کردیم را انجام دهید.


ترمیم سنگ شکسته با چسب

برای ترمیم سنگ شکسته نیاز است تا قسمت‌های آسیب دیده را با استفاده از مواد و مصالح مناسب پر کنید و سوراخ به وجود آمده را محو کنید. از آنجایی که این مواد نقش مهمی در هزینه نهایی ترمیم تعمیر سنگ‌ها ایفا می‌کند، بنابراین انتخاب رزین و چسب‌های مخصوص سنگ، بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه به حساب می‌آیند. رزین و چسب‌های مخصوص ترمیم سنگ‌های شکسته عبارتند از:

  • چسب سنگ مگاپوکسی؛
  • رزین اپوکسی؛
  • چسب ماستیک؛
  • چسب‌های خمیری.

ما در ادامه درباره هر کدام از چسب‌های مخصوص تعمیر سنگ‌های آسیب دیده بیشتر صحبت می‌کنیم:


چسب سنگ مگاپوکسی:

یکی از پرکاربردترین مواد برای ترمیم سنگ‌های شکسته، چسب سنگ مگاپوکسی است که در برابر فشار، خوردگی و نفوذ آب و مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارد و می‌توان ضمن ترمیم سنگ مورد نظر، از فرسایش و ساییدگی آن هم جلوگیری کند. از چسب سنگ مگاپوکسی برای پر کردن سوراخ‌ها، درز‌ها و خراش‌های ایجاد شده روی سطح سنگ استفاده می‌شود.


رزین اپوکسی:

رزین اپوکسی یکی دیگر از مصالح پر استفاده است که به دلیل روان‌ بودن و چسبندگی مناسب، به راحتی روی سطح سنگ را می‌پوشاند و قسمت‌های شکسته را ترمیم می‌کند.


ترمیم سنگ توالت شکسته
رزین اپوکسی برای چسباندن شکستی سنگ بهترین گزینه است.


رزین اپوکسی درخشندگی و شفافیت بالایی دارد و می‌تواند مقاومت بالایی در برابر شرایط نامناسب از خود نشان دهد. اپوکسی سنگ چیست؟ برای مطالعه این موضوع کلیک کنید.


چسب ماستیک:

از چسب ماستیک برای پر کردن سوراخ‌های کوچک، ترمیم سنگ‌های مرمر شکسته، بازسازی خراشیدگی‌های سطح سنگ و شکستگی‌های به وجود آمده مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرعت خشک شدن بسیار بالایی دارد، ازاین‌رو استفاده از آن برای افراد مبتدی بسیار راحت است.


چسب‌های خمیری:

چسب‌های خمیری خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند و در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، حرارت و اشعه UV بسیار دوام می‌کنند از‌این‌رو می‌توانید انتظار دوام بالایی را از آن داشته باشید. چسب‌های خمیری استحکام بسیار بالایی را در سنگ به وجود می‌آورد و برای ترمیم سنگ‌ که آسیب جدی دیده‌اند مناسب‌اند. در صورت علاقه برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله ما راجب ترمیم سنگ پله را نیز مطالعه کنید.


آنچه از مقاله ترمیم سنگ شکسته آموختیم:

یکی از مسائل مهمی که درباره سنگ‌های شکسته وجود دارد، بالا بودن هزینه تعویض سنگ است که نیاز به وقت و صرف مبلغ‌های بالایی دارد؛ ازاین‌رو بهترین راه استفاده از انواع چسب‌های مخصوص سنگ‌های شکسته و رزین‌های سنگ است که در این مقاله درباره آن به طور کامل صحبت کردیم‌. از آنجایی که بسیاری از افراد مایلند تا خودشان سنگ شکسته را مرمت و بازسازی کنند، بنابراین در این مقاله درباره نحوه چسباندن سنگ‌های آسیب دیده و مراحل ترمیم سنگ شکسته هم اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دادیم.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
05 / 0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading