اینستاگرام ایران کانتر

سنگ کوارتز چیست؟ + کوارتز در کجا یافت میشود؟

سنگ کوارتز چیست؟ + کوارتز در کجا یافت میشود؟
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۵/۱۰

سنگ کوارتز، دومین کانی رایج و فراوان کره زمین است که به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا، زیبایی، تنوع رنگ و مواردی مانند آن، در صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که سنگ کوارتز از معادن سراسر دنیا استخراج می‌شود، بنابراین نسبت به سایر سنگ‌های وارداتی، قیمت مناسب‌تری دارد و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این سنگ در صنعت و کسب و کار‌هایشان استفاده کنند. ما در مقاله سنگ کوارتز چیست، درباره نحوه تشکیل سنگ کوارتز، معادن سنگ کوارتز، رنگ سنگ کوارتز، طبیعی یا مصنوعی بودن Quartz و نحوه تشخیص طبیعی بودن آن، انواع سنگ کوارتز، روش تعیین قیمت سنگ کوارتز و کاربرد آن توضیحات جامعی را ارائه می‌دهیم، بنابراین تا انتهای مطالب همراه ما باشید.


سنگ کوارتز چیست؟

سنگ کوارتز یک سنگ معدنی با فرمول مولکولی Sio2 است و در اکثر نقاط معدنی دنیا پیدا می‌شود. این سنگ پایه و اساس بسیاری از سنگ‌های رسوبی و دگرگونی جهان است و در دماهای مختلف ساخته می‌شود. گفتنی است که سنگ کوارتز، از سیلیس که یک ماده مقاوم در برابر حرارت، رطوبت، خوردگی، فشار و ضربه است، ساخته می‌شود؛ ازاین‌رو در دسته سخت‌ترین سنگ‌های دنیا قرار گرفته و در شرایط محیطی مختلف، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد.


نحوه تشکیل سنگ کوارتز

بیشتر سنگ‌های کوارتز درون سنگ‌های آذرین یا در محیط‌هایی با آب‌های زمین گرمایی تشکیل می‌شوند و در سنگ‌های آذرین، کوارتز با سرد شدن ماگما (مواد مذاب گرم درون پوسته کره زمین که تحت فشار شدید قرار گرفته است) تشکیل می‌شود.


کوارتز چه نوع سنگی است
کوارتز یا دُرِّ کوهی در مقیاس موس سختی ۷ را دارد.


مانند زمانی که آب به یخ تبدیل می‌شود، دی اکسید سیلیکون هم با سرد شدن متبلور می‌شود و زمانی که خنک شدن به آهستگی انجام می‌شود، کریستال‌ها فرصت بزرگتر شدن را پیدا می‌کنند. سنگ کوارتزی که از آب غنی از سیلیس به وجود می‌آید هم به روش مشابه تشکیل می شود. دی اکسید سیلیکون مانند شکر موجود در چای، در آب، در فشار و دمای بالا حل می‌شود، سپس هنگامی که دما یا فشار کاهش می‌یابد، محلول اشباع می‌شود و کریستال‌های کوارتز تشکیل می‌شوند.


معادن سنگ کوارتز

همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، سنگ کوارتز در سراسر نقاط دنیا پراکنده است و کشور‌های مختلف، معادن سنگ کوارتز دارند اما عمده تولید این سنگ در کشور برزیل انجام می‌شود. بیشترین ذخایر سنگ کوارتز برزیل در دریاچه‌های آن قرار دارد و از آنجا استخراج می‌شوند. نقاط مختلفی در ایران هم مانند شهر‌های خوسف، سه قلعه، خور، بمرود، مزار کاهی، قلعه جوشین، جوان شیخ اهر ، سیدلر، سفیدخانی، میانه، زرقان، میان ‌سرا، بوته‌ گز، ده خطیب، باغ بخشی، رود معجن، فهدیه، بایگ، سربیشه، رتوک، شوسف، سولابست و کاریجگان حاوی سنگ کوارتز هستند و معادن سنگ کوارتز ایران به حساب می‌آیند.


انواع سنگ کوارتز

به طور کلی سنگ کوارتز به دو دسته بزرگ زیر تقسیم‌بندی می‌شود که در این دو دسته، بعضی از انواع سنگ کوارتز بسیار نادر هستند و به ندرت در طبیعت یافت می‌شوند.

  • کریپتوکریستال؛
  • ماکروکریستال.


کریپتوکریستال:

سنگ‌های کریپتوکریستال به دو دسته الیافی و دانه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود و کریستال‌های بسیار کوچک میکروسکوپی دارند که در اکثر مواقع به راحتی دیده نمی‌شوند.


سنگ کریپتو کریستال چیست
سنگ کریپتو کریستال کریستال های بسیار کوچکی دارد.


معروف‌ترین سنگ‌های کوارتز کریپتوکریستال شامل موارد زیر می‌شود:

  1. سنگ کوارتز قهوه‌ای؛
  2. سنگ کوارتز قرمز؛
  3. سنگ کوارتز فیروزه‌ای؛
  4. سنگ کوارتز سیاه.


ماکروکریستال:

سنگ‌های ماکروکریستال یا همان کوارتز تبلور، سنگ‌هایی هستند که از بلورهای فشرده با شکلی زیبا و مدرن تشکیل می‌شوند. این سنگ‌ها اندازه بزرگتری نسبت به دسته کریپتوکریستال دارند و شفاف‌تر دیده می‌شوند.


سنگ ماکروکریستال چیست
سنگ ماکرو کریستال سنگی شفاف تر از کریپتو کریستال است.


معروف‌ترین سنگ‌های ماکروکریستال شامل موارد زیر می‌شود:

  1. سنگ کوارتز بنفش؛
  2. سنگ کوارتز سبز؛
  3. سنگ کوارتز بی‌رنگ؛
  4. سنگ کوارتز آبی؛
  5. سنگ کوارتز سفید شیری؛
  6. سنگ کوارتز دودی؛
  7. سنگ کوارتز صورتی؛
  8. سنگ کوارتز لیمویی.


ویژگی های سنگ کوارتز

سنگ کوارتز یکی از سنگ‌های با ارزش و نیمه قیمتی، در دنیا است که به دلیل داشتن ویژگی‌های زیر، مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد:

  1. سختی بالا؛
  2. مقاوم در برابر اسید؛
  3. آنتی‌باکتریال و ضد آلرژی؛
  4. مقاوم در برابر حرارت؛
  5. مقاوم در برابر خوردگی؛
  6. داشتن اشکال مختلف.

ما در ادامه درباره ویژگی‌های سنگ کوارتز (Quartz)، جزئیات بیشتری را ارائه می‌کنیم.


سختی بالا:

همانطور که می‌دانید اصلی‌ترین ماده سازنده سنگ کوارتز، سیلیس است. این ماده درجه سختی بسیار بالایی دارد و موجب افزایش سختی سنگ کوارتز می‌شود. برای محاسبه سختی کوارتز از نظریه موس استفاده می‌کنند و بر این اساس، کوارتز از نمره ۷ از ۱۰ را می‌گیرد.


مقاوم در برابر اسید:

سنگ کوارتز یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌های معدنی در برابر اسید است که در هنگام مواجهه با تمام اسید‌ها (به غیر از هیدروفلوریک اسید)، واکنش نشان نمی‌دهد.


کوارتز چیست؟
سنگ کوارتز در برابر مواد شوینده و مواد اسیدی بسیار مقاوم است.


بنابراین می‌توان گفت که این سنگ در برابر مواد شوینده مختلف و باران‌های اسیدی، مقاومت بسیار بالایی دارد.


آنتی‌باکتریال و ضد آلرژی:

یکی از ویژگی‌های سنگ کوارتز، خاصیت آنتی باکتریال بودن آن است. این سنگ فاقد خلل و فرج ریز و درشت متعدد است؛ بنابراین می‌توان گفت که امکان ورود باکتری و میکروب به داخل سنگ وجود ندارد. از آنجایی که سطح سنگ کوارتز یکدست است، بنابراین آلودگی‌ها نمی‌توانند روی سطح آن رشد قابل توجهی داشته باشند؛ همین مسئله موجب می‌شود تا سطح سنگ کوارتز به راحتی تمیز شود و نگهداری از آن آسان باشد. علاوه‌بر‌آن سیلیس جاذب رطوبت نیست و قدرت نفوذ آب به درون آن بسیار اندک است، ازاین‌رو رشد عوامل بیماری‌زا به حداقل می‌رسد. برای مطالعه بیشتر راجع‌به خواص انواع سنگ کوارتز به مقاله خواص سنگ کوارتز مراجعه کنید.


مقاوم در برابر حرارت:

سنگ کوارتز یک سنگ مقاوم در برابر حرارت است و می‌تواند تا دمای ۱۵۰ سانتیگراد را تحمل کند. بنابراین شما می‌توانید در مکان‌هایی که قرار است سطوح حرارت زیادی را تحمل کنند، از آن استفاده کنید.


مقاوم در برابر خوردگی:

از ویژگی دیگر سنگ کوارتز، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. هنگامی که شما از سنگ کوارتز استفاده می‌کنید، به دلیل مقاومت بالای آن در برابر اسید و نفوذ مایعات، احتمال خورده شدن و ترک خوردن بسیار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین شما می‌توانید با اطمینان کامل از طول عمر بالا و حفظ کیفیت اولیه سنگ کوارتز، از آن استفاده کنید.


داشتن اشکال مختلف:

همانطور که می‌دانید، کریستال‌های کوارتز خالص، شش وجهی‌ هستند و می‌توانند به صورت منفرد یا گروهی متبلور شده و بر اساس درجه حرارت زمان شکل‌گیری، اشکال‌ مختلفی به خود بگیرند.


کاربرد سنگ کوارتز

سنگ کوارتز یک سنگ فراوان است که تمام افراد می‌توانند به راحتی و با صرف کمترین هزینه، به آن دسترسی داشته باشند.


خاصیت سنگ کوارتز چیست
سنگ کوارتز کاربردهای بسیار زیادی دارد.


ازاین‌رو در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، جواهر‌سازی، ساعت‌سازی، ناوبری، برق، الکترونیک، نفت، تجهیزات ناوبری و میکروسکوپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. برای مطالعه سنگ کوارتز برای کابینت کلیک کنید.


نحوه تعیین قیمت سنگ کوارتز

نحوه تعیین قیمت سنگ کوارتز بر اساس نوع و کیفیت سنگ، وزن سنگ و هزینه‌های فرآوری و برش آن مشخص می‌شود. هر چه سنگ کوارتز درخشندگی، شفافیت و خلوص بیشتری داشته باشد و از معادن خاصی استخراج شود، کیفیت سنگ بیشتر می‌شود و در نتیجه گران‌ قیمت‌تر است.


رنگ سنگ کوارتز

سنگ کوارتز در رنگ‌های متنوع از جمله شفاف، خاکستری، قهوه‌ای، قرمز، صورتی، کهربائی، زرد، سفید، جگری، جگری مایل به سیاه و سبز دیده می‌شود. این متنوع بودن طرح و رنگ آن موجب می‌شود تا بسیاری از افراد بتوانند در صنعت‌های مختلف از آن استفاده کنند. برای مطالعه سنگ کوارتز برای هتل کلیک کنید.


سنگ کوارتز یک سنگ طبیعی است یا مصنوعی؟

سنگ کوارتز یک سنگ طبیعی است که هنگام فرآوری آن را با مقداری مواد مصنوعی ترکیب کرده و به صورت ورقه‌های سنگ، با ابعاد و اندازه مختلف به بازار عرضه می‌کنند. از آنجایی که بعد از فرآوری، همچنان درصد سنگ کوارتز بسیار بالا و در حدود ۹۳ درصد است و میزان مواد مصنوعی اضافه شده مانند رزین و رنگدانه تنها ۷ درصد است، بنابراین نمی‌توان گفت که سنگ کوارتز یک سنگ مصنوعی است؛ ازاین‌رو به آن سنگ مهندسی شده کوارتز می‌گویند. در صورت علاقه می‌توانید مقاله سنگ طبیعی چیست را نیز مطالعه کنید.


تشخیص طبیعی بودن سنگ کوارتز به چه صورت است؟

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که آیا سنگ کوارتز مورد نظرشان طبیعی است یا خیر؟ برای تشخیص اصل و طبیعی بودن سنگ کوارتز، می‌توانید از تست‌های مختلف، ویژگی‌های فیزیکی سنگ کوارتز را مورد ارزیابی قرار دهید.


سختی کوارتز چیست
تشخیص کوارتز اصل کار سختی نیست و خودتان هم می‌توانید آن را بررسی کنید.


برای مثال سختی سنگ کوارتز بسیار بالا است و می‌تواند روی شیشه خط ایجاد کند، بنابراین در صورتی که سنگ‌ را روی سطح شیشه کشیدید و خط افتاد، می‌توانید از طبیعی بودن آن مطمئن شوید. علاوه‌بر‌آن شما می‌توانید از طریق انجام آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی، استفاده از دستگاه‌های تخصصی و کمک گرفتن از یک مشاور یا کارشناسان با تجربه، متوجه طبیعی بودن سنگ کوارتز شوید.


آنچه از مقاله سنگ کوارتز چیست آموختیم:

همانطور که در مقاله سنگ کوارتز چیست خواندیم، سنگ کوارتز دومین کانی فراوان‌ کره زمین است که در اکثر نقاط دنیا یافت می‌شود و هنگامی که آب‌های داغ حاوی Sio2 در بین درز‌ها و شکاف‌ها سرد می‌شود و رسوب‌ می‌کنند، سنگ کوارتز را به وجود می‌آید. سنگ کوارتز ویژگی‌های متعددی از جمله میزان سختی بالا، مقاومت در برابر اسید، آنتی‌باکتریال و ضد آلرژی بودن، مقاومت در برابر حرارت و خوردگی را دارد و در اشکال مختلف ساخته می‌شود. این سنگ در دو دسته بزرگ ماکروکریستال و میکروکریستال دسته‌بندی می‌شود و کاربرد فراوانی در صنایع مختلف مانند جواهرسازی، ساختمان‌سازی، نفت و غیره دارد. همانطور که می‌دانید سنگ کوارتز یک سنگ طبیعی است که برای مصارف مختلف، فرآوری می‌شود که در این صورت به آن سنگ مهندسی شده می‌گویند. در صورتی که سنگ کوارتز تهیه کردید و می‌خواهید از اصل بودن آن مطمئن شوید، می‌توانید با مراجعه به مقاله، از روش گفته شده، کمک بگیرید.


ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
45 / 4.5
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading