ایران کانتر

سینک مبلی یا زیرکار یا توکار؛ کارایی یا زیبایی؟

سینک مبلی یا زیرکار یا توکار؛ کارایی یا زیبایی؟
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۵/۲۴

وجود یک سینک در آشپزخانه ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، اما جدا از کاربردهای مهم سینک، این عنصر تکمیل‌کننده زیبایی آشپزخانه نیز است. پس از یخچال فریزر و گاز می‌توان سینک را پر اهمیت‌ترین وسیله آشپزخانه دانست، چرا که تمامی کارها از پخت و پز گرفته تا تمیزی آشپزخانه بر گردن آن است. همه ما ساعاتی از روز را در کنار سینک می‌گذرانیم و سینک انعکاسی از تمیزی آشپزخانه است. از این رو شاهد مدل‌های مختلفی از سینک در بازار هستیم که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند.


انواع سینک

اگر بخواهیم سینک‌‌ها را گروه‌بندی کنیم به سه دسته متداول خواهیم رسید:

  • سینک مبلی یا روکار؛
  • سینک توکار؛
  • سینک زیرکار.

در ادامه انواع سینک را برای شما شرح خواهیم داد:


سینک مبلی یا روکار

تقریبا همه ما با این نوع سینک آشنایی داریم و آن‌ها را در آشپزخانه‌های قدیمی دیده‌ایم. این نوع سینک‌ها را می‌توان نسل قدیمی سینک‌های آشپزخانه دانست. سینک مبلی قسمتی از کابینت را به طور کامل تصاحب می‌کند.


سینک سنگی
سینک مبلی جزو قدیمی ترین سینک ها است.


در واقع از لبه دیوار شروع و تا انتهای عرض کابینت ادامه پیدا می‌کند. در این سینک‌ها لبه‌ها کاملا برجسته و قابل مشاهده هستند. همان طور که از نام این سینک پیداست برای نصب آن‌ها به اندازه طول سینک از کانتر را می‌برند و سینک را نصب می‌کنند.


سینک توکار

سینک توکار به نسبت سینک مبلی از عرض کمتری بهره می‌برد و تمام عرض کابینت را پر نمی‌کند. لبه‌ها کاملا مسطح و نامحسوس هستند. برای نصب این سینک‌ها کانتر را به اندازه طول و عرض سینک برش می‌دهند و سینک را مانند قطعه‌ای از پازل درون آن جای می‌دهند.


سینک زیرکار

جدیدترین نسل سینک‌ که استایل خاصی به آشپزخانه می‌دهد سینک زیرکار است. این سینک‌ها به جای آن که روی کانتر یا صفحه کابینت قرار بگیرند در زیر آن قرار می‌گیرند؛ بنابراین خبری از لبه‌های برجسته روی کانتر نیست.


سینک سنگ مرمر
جدیدترین نسل سینک‌، سینک زیرکار است.


همچنین این مدل سینک بر خلاف دو مدل دیگر سینی ندارد به همین دلیل فضای کمتری هم اشغال می‌کنند. در صورت علاقه برای مطالعه بیشتر می‌توانید به صفحه بازسازی آشپزخانه با سنگ طبیعی مراجعه کنید.


تفاوت سینک های زیرکار، توکار و مبلی

همان‌طور که گفتیم سینک‌ها به سه دسته مبلی، توکار و زیرکار تقسیم می‌شوند، اما برای این که انتخابی ایده‌آل داشته باشید لازم است بیشتر با آن‌ها آشنا شوید. در ادامه با تمایز سینک‌ها با یکدیگر آشنا می‌شوید و متوجه خواهید شد چه سینکی در خور آشپزخانه شما خواهد بود. سینک‌ها در بخش‌های مختلفی با هم تفاوت دارند که در ادامه آورده‌ایم:

  • نحوه نصب؛
  • زیبایی؛
  • سبک مدرن و به‌روز؛
  • عملکرد؛
  • نگهداری؛
  • دوام؛
  • قیمت؛
  • سادگی تعویض.

در ادامه موارد ذکر شده را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد:


نحوه نصب

اولین تفاوت عمده سینک‌ها در نحوه نصب است و در واقع باید گفت منشا تفاوت آن‌ها همین مورد خواهد بود. سینک مبلی قسمتی از کانتر را از آن خود کرده و به صورت سرتاسری نصب می‌شود. لبه‌های این سینک به طور کامل قابل رویت است و عرض آن تا دیوار ادامه پیدا می‌کند. در حالی که سینک توکار و زیرکار درون کانتر قرار می‌گیرند و لبه‌های آن‌ها پایین‌تر از سطح صفحه کابینت است. همچنین فرق سینک مبلی و زیرکار در این است که سینک مبلی روی کانتر نصب می‌شود، ولی سینک زیرکار در زیر کانتر قرار می‌گیرد.


زیبایی

سینک‌های زیرکار به محیط آشپزخانه جلوه بیشتری هدیه می‌دهند و دلیل این ویژگی را باید در نوع نصب آن‌ها پیدا کرد. این سینک جزئی از کانتر خواهد شد؛ بنابراین حس و حال مطلوب‌تری را ایجاد می‌کند.


جدیدترین سینک ظرفشویی سنگی
سینک توکار به نسبت سینک مبلی زیباتر است.


سینک توکار به نسبت سینک مبلی زیباتر است، زیرا از نمای روبه‌رویی آشپزخانه، کانتر را پیوسته و یکپارچه خواهید دید. البته این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام مدل در دکوراسیون شما زیباتر می‌نشیند.


سبک مدرن و به روز

سینک‌های زیرکار ظاهری ساده به آشپزخانه می‌بخشند و به ظاهر مدرن و به‌روز آشپزخانه کمک شایانی می‌کنند. اگر آشپزخانه را به سبک مدرن ترجیح می‌دهید سینک‌های زیرکار را انتخاب کنید که با سبک آشپزخانه همخوانی داشته باشد.


عملکرد

سینک توکار و مبلی به لطف سینی و حجم بیشتری که دارند برخلاف سینک زیرکار عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند و نیازهای کدبانوی خانه را برطرف می‌کنند.


نگهداری

تفاوت آشکار سینک‌ها را می‌توان در نحوه نگهداری آنها دانست. نگهداری از سینک زیرکار کمی سخت‌تر از سینک توکار و مبلی خواهد بود. زیرا سینک توکار در دل کانتر جای می‌گیرد و لبه‌های آن زیر سطح صفحه خواهند بود؛ بنابراین باز کردن شیر ظرفشویی در این سینک با پاشش آب همراه است.


سینک ظرفشویی مشکی سنگی
نگهداری از سینک زیرکار کمی سخت‌تر از سینک توکار و مبلی است.


این یکی از معایب بزرگ این نوع سینک به حساب می‌آید و همواره پس از کار با سینک باید سطوح اطراف آن را با دستمال خشک کنید.


دوام

ظرف شستن در سینک زیرکار با پاشیدن آب و خشک کردن اطراف سینک همراه است و اگر آب بیش از اندازه روی کانتر کابینت بماند به درون آن نفوذ می‌کند و خرابی‌هایی به همراه دارد. در حالی که در سینک توکار و مبلی با این مشکلات دست و پنجه نرم نخواهید کرد. اگر علاقه مند هستید راجب سنگ های مشکی ساختمانی نیز مطالعه کنید به مقاله انواع سنگ مشکی ساختمانی مراجعه کنید.


قیمت

عامل مهم دیگری که در این انتخاب تاثیرگذار خواهد بود قیمت است. به لطف تنوع در جنس و به‌روز بودن سینک زیرکار، برای داشتن این سینک باید هزینه بیشتری کنید.


سادگی تعویض

اگر روزی تصمیم بگیرید سینک زیرکار خود را تعویض کنید برداشتن و جابه‌جایی آن سخت و زمان‌بر خواهد بود. این در صورتی است که سینک‌های مبلی و توکار را به راحتی می‌توان تعویض کرد.


برتری سینک ها نسبت یکدیگر چیست؟

حال آن که سینک‌های توکار، مبلی و زیرکار را به طور کامل بررسی کردیم نوبت به آن می‌رسد که نگاهی به مزایا و معایب هر کدام بیاندازیم:


مزایا و معایب سینک مبلی

سینک های روکار یا مبلی مزایا و معایبی دارند که بهتر است قبل از تهیه به این نکات توجه کنید:


مزایا

مزایا سینک مبلی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نصب ساده؛
  • نگهداری بی‌دردسر؛
  • احتمال کم‌ترین خرابی در کانتر اطراف سینک؛
  • قیمت پایین‌تر؛
  • تعویض و جابه‌جایی ساده.


معایب

اما معایب سینک مبلی نیز شامل:

  • زیبایی کمتر؛
  • جاگیر بودن؛
  • تنوع کمتر؛
  • هماهنگی سخت‌تر با سبک طراحی آشپزخانه؛
  • احتمال تجمع میکروب و باکتری در لبه‌های سینک می‌باشد.


مزایا و معایب سینک توکار

سینک توکار نیز همانند سینک مبلی مزایا و معایبی دارد که ما در ادامه این موارد را برای شما خواهیم گفت:


مزایا

سینک توکار مزایا زیر را دارد:

  • جذابیت و ظرفیت بالا؛
  • تنوع در جنس، مدل و اندازه؛
  • امکان نصب روی انواع کانتر؛
  • تمیزکاری ساده سینک.


معایب

تنها عیبی که می‌توان به این نوع سینک‌ها نسبت داد احتمال پاشیدن قطرات آب به سطوح مجاور سینک و خشک کردن این سطح بعد از هر بار شستن ظرف است.


مزایا و معایب سینک زیرکار

سینک زیرکار جزو محبوب‌ترین مدل های سینک است که ما در این قسمت مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد:


مزایا

اگر بخواهیم مزایا سینک زیرکار را برای شما شرح دهیم به موارد زیر باید اشاره کنیم:

  • زیبایی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد؛
  • صرفه‌جویی در فضا؛
  • نظم بیشتر آشپزخانه؛
  • سازگاری و هماهنگی بالا با آشپزخانه‌های مدرن.


معایب

در کنار مزایایی که ذکر کردیم، این سینک معایبی نیز دارد که نمی‌شود نادیده گرفت:

  • نیازمند نصب تخصصی؛
  • قیمت بالاتر؛
  • دشواری در تعویض سینک.


تنوع سینک ظرفشویی در جنس

برای یک انتخاب هوشمندانه در سینک ظرفشویی، ظریف‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید جنس سینک است. سینک‌ها از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند که هر کدام از زیبایی و دوام متفاوتی برخوردار هستند. همچنین مزایا و نحوه تمیز کردنشان هم متفاوت خواهد بود. بنابراین لازم است با جنس انواع سینک‌ها آشنا شوید:

  • سینک استیل؛
  • سینک شیشه ای؛
  • سینک گرانیتی.

در ادامه به بررسی کامل انواع سینک می‌پردازیم:


سینک استیل

برای ساخت سینک استیل از استیل بدون آلیاژ بهره می‌برند که یک مقاومت ذاتی در برابر رطوبت و خوردگی دارد. قیمت مناسب، همخوانی با انواع سبک دکوراسیون، تعویض ساده در کنار دوام باعث شده افراد بسیاری آن را در خور آشپزخانه خود بدانند.


سینک سنگی
استیل بدون آلیاژ مقاومت ذاتی در برابر رطوبت و خوردگی دارد.


شما دو گزینه برای انتخاب سینک استیل پیش روی خود دارید مات یا براق. تنها ایراد سینک استیل، لک‌پذیری بسیار زیاد آن است.


سینک شیشه ای

شیشه نماد زیبایی، تجمل و شفافیت است و در هر جایی که به کار رود زیبایی را به ارمغان می‌آورد. این نوع سینک لوکس و مجلل از شیشه سکوریت نشکن و استیل ساخته می‌شود که از مزایای مهم آن می‌توان به زیبایی فوق‌العاده اشاره کرد. لازم است بدانید این سینک‌ در کنار استحکام پایین‌تری که نسبت به سینک تمام استیل دارد، اما از قیمت بالاتری برخوردار است.


سینک گرانیتی

سینک گرانیتی از سنگ گرانیت توام با موادی مانند رزین تولید می‌شود. این سینک زیبا استحکام بیشتری نسبت به شیشه دارد و می‌تواند سلیقه‌های مختلف را پاسخ دهد، زیرا در دو نوع به بازار عرضه می‌شوند یکی صاف، ساده و صیقلی و دیگری صاف با دانه‌های ریز.


سینک سنگ طبیعی
سینک گرانیتی بسیار محبوب است و در محیط های لوکس از آن استفاده می‌شود.


لازم به گفتن است که این نوع سینک‌ها نسبت به سایر سینک‌ها از قیمت بیشتری برخوردارند. برای مشاهده محصولات گرانیت به صفحه خرید سنگ گرانیت مراجعه کنید.


نصب سینک

سینک ظرفشویی بر اساس مدل و نوع به روش‌های مختلفی نصب می‌شوند که به شرح زیر است:

  • نصب سینک مبلی یا روکار؛
  • نصب سینک توکار؛
  • نصب سینک زیرکار.

در ادامه به توضیح بیشتر موارد بالا می‌پردازیم:


نصب سینک مبلی

روش نصب سینک مبلی یا همان روکار به نسبت دو نوع دیگر بسیار ساده است. ابتدا با توجه به ابعاد سینک، محل نصب را کمی کوچکتر از ابعاد سینک برش می‌دهند. سپس سینک را روی کانتر قرار داده و از پایین اتصالات را انجام می‌دهند. در آخر درزهای میان سینک و کابینت را با چسب آکواریم آب‌بندی می‌کنند تا از نفوذ آب به داخل کابینت جلوگیری شود.


نصب سینک توکار

برای نصب سینک توکار، محل نصب را با استفاده از الگوها، متناسب با ابعاد سینک برش داده و سینک را درون آن قرار می‌دهند؛ سپس بست‌ها را به صفحه کابینت یا کانتر متصل و مهار می‌کنند و در نهایت دورتادور سینک با چسب آکواریوم آب‌بندی می‌شود.


قیمت سینک ظرفشویی سنگی
نصب سینک ظرفشویی توکار کمی سخت است.


این مدل سینک اگر توسط شخص کاربلد به درستی نصب و آب‌بندی نشود مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند.


نصب سینک زیرکار

برای نصب سینک‌های زیرکار، کانتر را به اندازه دقیق سینک برش خواهند داد، سینک را از زیر با چسب‌ مخصوص و بسیار قوی اپوکسی می‌چسبانند، در نهایت با چسب آکواریوم دور تا دور سینک را آب‌بندی می‌کنند.


کدام سینک بهتر است؟

برای اینکه بدانید کدام سینک با نیازها، خواسته‌ها، شرایط و سلیقه شما همخوانی بیشتری دارد پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید:


زیبایی

اگر برای زیبایی اهمیت ویژه‌ای قائل هستید به هیچ وجه به سراغ سینک مبلی نروید و انتخاب خود را به دو گزینه مبلی و زیرکار محدود کنید. هر دو مدل ظاهری جذاب دارند و با تمامی دکوراسیون‌ها همخوانی دارند. سینک‌های گرانیتی به لطف بافت ظریف و رنگ‌های متنوع بهترین گزینه برای زیباتر شدن آشپزخانه هستند. حتی می‌توانید بین ترکیب رنگ جزییات آشپزخانه و طرح‌های گرانیت یک هارمونی خاص ایجاد کنید.


فضای آشپزخانه

در زمان خرید یک سینک جدید باید ابعاد و اندازه آشپزخانه را در نظر بگیرید. به طور مثال سینک مبلی به هیچ‌ وجه مناسب آشپزخانه‌های کوچک نیست.


سینک ظرفشویی سنگی سفید
زمان خرید یک سینک جدید باید ابعاد و اندازه آشپزخانه را در نظر بگیرید.


سینک توکار دو لگنه با سینی هم نمی‌تواند برای این نوع آشپزخانه مناسب باشد، اما بهترین پیشنهاد برای آشپزخانه‌های با فضای کوچک، سینک زیرکار جهت صرفه‌جویی در فضا است.


نیاز خانواده

در کنار فضایی که در اختیار دارید باید به تعداد اعضای خانواده هم توجه کنید. نیازهای روزمره و میزان استفاده از سینک فاکتورهای مهمی در زمان خرید سینک هستند. یقیناً یک سینک زیرکار تک لگنه گزینه مناسبی برای یک خانواده پرجمعیت که دائما در حال استفاده از سینک هستند نخواهد بود. اگر اهل برگزاری مهمانی هستید بهتر است سینک‌های دو لگنه را انتخاب کنید.


جنس کانتر

انتخاب سینک تا حدودی به جنس و شرایط کانتر وابسته است. در واقع سینک روی کانتر نصب می‌شود و باید هماهنگ با آن باشد. به طور مثال اگر از سنگ‌هایی مانند مرمر و کریستال برای ساخت کانتر خود استفاده کرده‌اید پیشنهاد می‌دهیم به سراغ سینک‌های زیر کار نروید.


انواع سینک سنگی
سینک روی کانتر نصب می‌شود و باید هماهنگ با آن باشد.


این سنگ‌ها بر خلاف گرانیت از دوام کمتری نسبت به ضربه و سایش برخوردار هستند و در هنگام شستن ظروف و اصابت قابلمه و ظروف سنگین متحمل صدماتی خواهند شد.


هزینه

هزینه سینک علاوه بر مدل، تابع عواملی مانند تعداد لگن، وجود یا عدم سینی و جنس سینک است. بدون شک می‌توان سینک‌های گرانیتی توکار و زیرکار را مدرن‌ترین و جذاب‌ترین سینک موجود در بازار دانست که قیمت بالاتری هم نسبت به سینک مبلی دارند. به هر حال این به شما بستگی دارد که برای داشتن آشپزخانه‌ای مدرن، زیبا و کاربردی حاضرید چه بهایی را پرداخت کنید.


آنچه که از مقاله تفاوت سینک مبلی یا زیرکار یا توکار آموختیم:

آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم یک خانه تلقی می‌شود و علاوه بر تجهیزات مورد نیاز باید یک سینک همه فن حریف هم در آن حضور داشته باشد. گزینش یک سینک خوب نیازمند تحقیق و بررسی بسیاری است، زیرا این محصول یکی از پرکاربردترین بخش‌های آشپزخانه است. معایب و مزایایی که برشمردیم هیچ کدام قوت یا ضعف این سینک‌ها نبودند بلکه ویژگی‌ آن‌ها محسوب می‌شدند و شما باید با توجه به الویت‌بندی‌ها و سلیقه خود یک مدل را انتخاب کنید.


مقالات مرتبط