ترمیم خوردگی سنگ مرمر + ترمیم سنگ مرمر شکسته

ترمیم خوردگی سنگ مرمر + ترمیم سنگ مرمر شکسته
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۷/۹

همانطور که می‌دانید سنگ مرمر ضمن داشتن کاربرد فراوان و ظاهر فوق‌العاده، نقطه ضعف‌های خاص خود را دارد که همین مسئله موجب می‌شود تا سطح سنگ در مواجهه با انواع شوینده قوی و اسیدی مقاومت پایینی از خود نشان دهد و به مرور زمان خورده شود. ازاین‌رو نیاز است تا سنگ‌های آسیب دیده با استفاده از ابزارها و مواد مناسب طی مراحل مشخص، ترمیم شوند. ما در ادامه مقاله علل خوردگی سنگ مرمر، درباره دلایل آسیب دیدن این سنگ و روش‌های ترمیم آن به‌طور کامل صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید سنگ مرمر را به صورت اصولی مرمت کنید، تا انتهای مطالب همراه ما باشید.


علل خوردگی سنگ مرمر

علل خوردگی سنگ مرمر به شرح زیر است:

  • همانطور که می‌دانید سنگ مرمر حاوی کانی کلسیم کربنات است که این ماده موجب می‌شود تا سنگ مرمر هنگام مواجهه با مواد اسیدی، از خود واکنش نشان دهد و دچار خوردگی شود؛
  • یکی دیگر از علت‌های خوردگی سنگ مرمر، مقاومت پایین آن در برابر ساییدگی است. این مسئله موجب می‌شود تا در صورت تمیز کردن سنگ با استفاده از ابزارهای نامناسب، سطح آن در طول زمان خورده شده و از بین برود؛
  • علاوه‌بر‌آن یکی از معایب سنگ مرمر، مقاومت پایین آن در برابر خراشیدگی است که همین موضوع موجب خراشیدگی سطح سنگ در هنگام برخورد اجسام نوک تیز می‌شود. با خراشیده شدن سطح سنگ، شرایط برای نفوذ مایعات به درون خراشیدگی‌ها فراهم شده و سنگ مرمر به مرور دچار خوردگی می‌شود.


ابزارها و مواد مناسب برای ترمیم سنگ مرمر

ممکن است شما هم با مشکل شکستن سنگ مرمر مواجه شده باشید که در این صورت نیاز است تا از ابزارها و مواد مناسب برای ترمیم کردن قسمت‌های آسیب دیده استفاده کنید.


ترمیم سنگ مرمر
ترمیم سنگ مرمر باید توسط ابزار و لوازم مخصوص خود انجام شود.


ابزارها و مواد مناسب برای ترمیم سنگ مرمر شامل موارد زیر می‌شود:

  • چسب سنگ مگاپوکسی؛
  • رزین اپوکسی؛
  • چسب ماستیک؛
  • چسب‌های خمیری.

از بین تمام ابزارها و مواد نام برده شده، رزین اپوکسی مناسب‌ترین گزینه برای سنگ مرمر است زیرا ضمن داشتن کیفیت مناسب، ایجاد جلوه درخشنده و شفافیت بالا، مانع عبور نور نمی‌شود. علاوه‌بر‌آن این ماده موجب یکدست شدن ظاهر سنگ و از بین نرفتن یکپارچگی طرح آن می‌شود، در صورتی که بسیاری از مواد دارای رنگ هستند و ظاهر سنگ را پس از بازسازی تغییر می‌دهند.

سنگ مرمر به‌دلیل حساسیت به مواد اسیدی و خراشیدگی دچار خوردگی می‌شود. ترمیم آن با ابزارهای مناسب و تکنیک‌های خاص صیقل و آب‌بندی انجام می‌شود.


نحوه ترمیم خوردگی سنگ مرمر

ترمیم خوردگی سنگ مرمر طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. آماده سازی سنگ مرمر؛
  2. پر کردن خوردگی‌ها و آسیب‌های سطحی سنگ مرمر؛
  3. تکنیک‌های صیقل دادن و بازسازی سطح سنگ مرمر؛
  4. آب‌بندی و پیشگیری از خوردگی‌های آینده سنگ مرمر.

ما در ادامه درباره هر یک از این مراحل اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.


آماده سازی سنگ مرمر:

اولین قدم برای ترمیم سنگ مرمر، آماده‌ سازی سطح سنگ و استفاده از شوینده‌های مناسب برای پاک کردن آلودگی‌های روی آن است؛ در این مرحله سطح سنگ باید کاملا تمیز و عاری از ذرات آلوده شود.


ترمیم سنگ مرمر شکسته
ترمیم سنگ مرمر شکسته باید مرحله به مرحله انجام شود.


در قدم بعدی باید قسمت‌های شکسته سنگ مرمر را به نحوی برش دهید تا ترمیم آن راحت‌تر انجام شود.


روش‌های پر کردن خوردگی‌ها و آسیب‌های سطحی سنگ مرمر:

روش‌های پر کردن خوردگی‌ها و آسیب‌های سطحی سنگ مرمر با استفاده از خمیر یا مایع مخصوص سنگ‌های شکسته انجام می‌شود. در این مرحله سوراخ‌های به وجود آماده کاملا پر می‌شود و بعد از گذشت مدت زمان معلوم و خشک شدن مواد، سنگ مرمر استحکام اولیه خود را بدست می‌آورد.


تکنیک‌های صیقل دادن و بازسازی سطح سنگ مرمر:

بعد از پر کردن خوردگی‌ها و آسیب‌ها، نوبت به صیقل دادن سنگ مرمر و تمیز کردن آن می‌رسد. در این مرحله از ابزارهای مناسب و صیقل دهنده برای صیقلی کردن سطح سنگ استفاده می‌شود تا ظاهر سنگ درخشندگی اولیه خود را پیدا کند.


بازسازی سنگ مرمر
صیقل دادن سنگ را در کنار بازسازی انجام دهید تا زیبایی سنگ نیز چندین برابر شود.


با انجام این کار نور مجددا می‌تواند از سطح سنگ منعکس شود و فضای خانه پرنور و روشن به نظر می‌رسد.


آب‌بندی و پیشگیری از خوردگی‌های آینده سنگ مرمر:

آخرین مرحله ترمیم خوردگی سنگ مرمر، آب‌بندی و پیشگیری از خوردگی‌های آینده آن است. در این مرحله از مواد عایق رطوبت و حفاظتی استفاده می‌شود تا مقاومت سنگ به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و دوام آن بیشتر شود.


نکات مهم نگهداری و مراقبت از سنگ مرمر بعد از ترمیم

نکات مهم نگهداری و مراقبت از سنگ مرمر بعد از ترمیم شامل موارد زیر می‌شود:

  • اولین و مهم‌ترین نکته برای نگهداری از سنگ مرمر، عدم قرار دادن اجسام داغ روی سطح سنگ است زیرا این سنگ نسبت به حرارت مقاومت کمی دارد و دچار آسیب می‌شود؛
  • نکته مهم بعدی تمیز کردن فوری سنگ مرمر، پس از ریختن مایعات اسیدی است؛
  • بعد از ترمیم سنگ مرمر باید مواظب باشید تا سطح آن مجددا دچار خراشیدگی نشود، بنابراین از کشیدن اجسام نوک تیز روی آن جدا خودداری کنید؛
  • توجه داشته باشید که ابزارهای خشن مانند اسکاچ و سیم ظرفشویی موجب خراشیدگی و صدمه دیدن سطح سنگ می‌شود. ازاین‌رو باید برای از بین بردن لکه‌های سر سخت از ابر، فوم یا پارچه مناسب استفاده شود؛
  • یکی از نکات مهمی که باید برای تمیز کردن لکه‌های دوغاب یا سیمان در نظر بگیرید، استفاده از کفسابی اصولی است؛
  • همچنین براق کردن سطح سنگ هم باید با استفاده از مواد و ابزار مناسب صورت گیرد.


آنچه از مقاله ترمیم خوردگی سنگ مرمر آموختیم:

همانطور که در مقاله ترمیم خوردگی سنگ مرمر صحبت کردیم، انواع سنگ مرمر در برابر خراشیدگی و نفوذ رطوبت مقاومت پایینی دارند، ازاین‌رو در صورتی که سطح سنگ دچار خراشیدگی شود یا برای تمیز کردن آن از مواد شوینده نامناسب استفاده کنید، این سنگ دچار خوردگی می‌شود و نیاز به ترمیم پیدا می‌کند. ما در این مقاله درباره علل خوردگی سنگ مرمر، نحوه ترمیم این سنگ و نکات نگهداری از سنگ مرمر بازسازی شده اطلاعات کامل و جامعی را ارائه دادیم. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به مطالب گفته شده، جواب تمام پرسش‌های خود را درباره مرمت خوردگی سنگ مرمر پیدا کنید.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
25 / 4.5
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading