ایران کانتر

مقایسه گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی

مقایسه گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۲/۱۹

گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی چه تفاوتی دارند؟ زمانی که برای خرید گرانیت وارد بازار می‌شوید با نمونه‌های متفاوتی روبرو خواهید شد. نمونه‌هایی که از معادن ایران استخراج می‌شوند به عنوان گرانیت‌های ایرانی و نمونه‌هایی که از دیگر کشورها وارد ایران شده‌اند با نام گرانیت‌های وارداتی فروخته می‌شوند. اما این دو نوع گرانیت چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام یک برای پروژه ساختمانی شما مناسب‌ترهستند؟ در این مقاله از ایران کانتر به بررسی این دو نوع گرانیت خواهیم پرداخت.


مقایسه گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی

از بسیاری جهات می‌توان گرانیت ایرانی را با گرانیت وارداتی مقایسه کرد اما ما موارد زیر را برای مقایسه در نظر گرفته‌ایم:

  • قیمت؛
  • کیفیت؛
  • طرح و رنگ.

در ادامه هر یک را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم:


قیمت:

سنگ‌های وارداتی در قالب بسته‌های حاوی ۶ تا ۷ اسلب صادر می‌شوند. کمپانی‌های صادر کننده هر کوپ سنگ را به ۶ تا ۷ اسلب تقسیم می‌کنند و سپس آنها را به دقت بسته بندی کرده و از مسیر دریایی، زمینی یا ریلی صادر می‌کنند. هزینه بسته‌بندی و حمل سنگ از کشور تولید کننده تا مقصد بر قیمت اولیه سنگ می‌افزاید. از طرف دیگر خرید سنگ وارداتی با استفاده از دلار انجام می‌شود و با توجه به وضعیت ارز در ایران طبیعی است که قیمت سنگ وارداتی گرانیت بیشتر از سنگ گرانیت ایرانی باشد.


کیفیت:

این نکته قابل ذکر است که از نظر کیفیت گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی تفاوتی ندارند؛ زیرا در هر دو مورد تولید کننده انسان نیست و سنگ فرآورده‌ای از دل زمین است. بنابراین از نظر مقاومت میان گرانیت ایرانی و وارداتی تفاوتی وجود ندارد.


طرح و رنگ:

در بخش قبلی به این مورد اشاره کردیم که کیفیت گرانیت داخل کشور با گرانیت وارداتی یکسان است. از نظر طرح و رنگ نیز، رنگ سنگ و رگه‌های موجود در آن به مواد معدنی سنگ بستگی دارد و همانطور که در داخل ایران می‌توانید تنوع بالایی از رنگ‌ها را مشاهده کنید در سنگ‌های وارداتی نیز تنوع بالایی از نظر رنگ وجود دارد. اگر از همراهان قدیمی ایران کانتر بوده باشید به خوبی می‌دانید که رگه‌های موجود در سنگ به نوعی اثر انگشت سنگ هستند و ممکن است دو سنگ که از یک معدن استخراج می‌شود نیز رگه‌های متفاوتی داشته باشند. جالب است بدانید که حتی دو پلاک یا اسلب بریده شده از یک کوپ سنگ نیز شبیه به یکدیگر نیستند و در هر میلی‌متر سنگ، پیچ و تاب تازه‌ای نمایان می‌شود.


تفاوت گرانیت وارداتی و صادراتی
طرح و رنگ هر سنگ با سنگ دیگر متفاوت است، یعنی هر سنگ گرانیت ظاهر خاص خودش را دارد.


با این همه اگر به دنبال گرانیت روشن در قواره اسلب هستید، بهتر است به سراغ نمونه‌های وارداتی بروید، زیرا گرانیت‌های ایرانی از جمله گرانیت نطنز معمولا در طیف رنگی تیره از معادن استخراج می‌شوند. گرانیت‌هایی روشن ایرانی نیز تنوع رنگی کمی دارند.

گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی از نظر کیفیت تفاوتی ندارند اما طرح و رنگ‌های بسیار خاصی را در گرانیت‌های وارداتی پیدا خواهید کرد.


گرانیت چیست؟

گرانیت یا سنگ خارا از سرد شدن تدریجی مواد آتشفشانی در لایه‌های نزدیک به سطح زمین تشکیل می‌شود. حالا که متوجه شدید سنگ گرانیت چیست؟ باید بدانید این سنگ تحت فشار و حرارت بسیار بالا شکل می‌گیرد و به همین دلیل مقاومت سایشی، حرارتی و فشاری بسیار بالا و جذب آب پایینی دارد که آن را به انتخاب بسیار مناسبی برای تمام بخش‌های ساختمان تبدیل می‌کند. اگر به دنبال یک سنگ با دوام و ماندگار برای پروژه ساختمانی خود هستید، بهترین گزینه گرانیت خواهد بود. مقدار فلدسپات، میکا، کوارتز و دیگر موادمعدنی موجود در گرانیت هر منطقه، تنوع رنگی و رگه‌های آن را مشخص می‌کند.


سنگ گرانیت ایرانی

ایران به دلیل جغرافیای پهناور و متنوع خود، معادن گرانیت بسیاری را در خود جای داده است. جالب است بدانید که ایران یکی از قطب‌های تولید کننده سنگ گرانیت در جهان است و این سنگ را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به دیگر کشورها صادر می‌کند. گرانیت‌هایی که از معادن نطنز استخراج می‌شوند کیفیت بالایی دارند و صادر می‌شوند. مقدار موادمعدنی موجود در گرانیت هر منطقه، تنوع رنگی و رگه‌های آن را مشخص می‌کند. به عنوان مثال کوارتز به خودی خود بی‌رنگ است و اگر مقدار آن در گرانیت زیاد باشد، رنگ سنگ طوسی خواهد شد زیرا این ماده معدنی رنگ دیگر مواد معدنی موجود در سنگ را منعکس می‌کند. افزایش مقدار میکا در ترکیبات گرانیت نیز منجر به ایجاد طیف‌ رنگی صورتی می‌شود.


ویژگی‌های سنگ گرانیت ایرانی

سنگ گرانیت ایرانی از بسیاری از جهات در بازار به عنوان یک سنگ مرغوب شناخته می‌شود. در ادامه برخی از ویژگی‌های سنگ گرانیت ایرانی را بررسی می‌کنیم:

  • طرح و رنگ متنوع؛
  • سختی بسیار بالا؛
  • مقاومت بالا؛
  • قیمت مناسب.

در ادامه سنگ گرانیت ایرانی را از هر یک از این جنبه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم:


طرح و رنگ متنوع:

سنگ گرانیت در ایران با تنوع رنگی بسیار بالایی از معادن استخراج می‌شود و شما می‌توانید در خانواده گرانیت‌های ایرانی سنگ‌هایی با رنگ‌های روشن تا تیره را تهیه کنید.


سختی بسیار بالا:

سنگ گرانیت ایرانی ساختاری فشرده و بلوری شکل دارد و به همین دلیل سختی بسیار بالایی دارد و در برابر سایش بسیار مقاوم است. به همین دلیل سنگ گرانیت ایرانی برای مکان‌های پرترددی مانند کف مراکز تجاری بسیار انتخاب مناسبی است.


مقاومت بالا:

گرانیت از هر کجای دنیا که استخراج شود بهترین انتخاب برای استفاده در فضاهای خارجی است زیرا در برابر تغییرات جوی و گذر زمان بسیار مقاوم است و تغییر شکل نمی‌دهد.


سنگ گرانیت خارجی و ایرانی
سنگ های گرانیت وارداتی و ایرانی از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با هم ندارد.


گرانیت‌های ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و از آنجایی که از معادن همین آب و خاک استخراج می‌شوند، هماهنگی زیادی با اقلیم آن دارند.


قیمت مناسب:

گرانیت به خودی خود یکی از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین سنگ‌های طبیعی موجود در بازار سنگ‌های ساختمانی است و قیمت قابل توجهی دارد اما هزینه‌ای که برای تهیه نمونه‌های ایرانی باید بپردازید در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار اقتصادی‌تر است.


برخی از بهترین های سنگ گرانیت ایرانی

برخی از بهترین گرانیت‌های ایرانی به شرح زیر هستند:

  1. سنگ گرانیت نطنز (صادر می‌شود)؛
  2. سنگ گرانیت تویسرکان همدان؛
  3. گرانیت آبرنگ؛
  4. گرانیت کاهویی؛
  5. سنگ گرانیت زاهدان؛
  6. سنگ گرانیت مروارید مشهد؛
  7. سنگ گرانیت مشکی نجف آباد.

سنگ های ذکر شده بهترین سنگ های گرانیت ایرانی می‌باشند. در صورت علاقه می‌توانید مقاله سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی را نیز مطالعه کنید.


سنگ های گرانیت خارجی

سنگ گرانیت تقریباً در تمام کره زمین وجود دارد و می‌توان آن را از ۹۵ درصد از پوسته زمین استخراج کرد. در بازار سنگ ایران، گرانیت‌های وارداتی بی‌شماری از چین، پرتغال، نروژ، کانادا، برزیل، هند، آفریقا و آمریکا را مشاهده خواهید کرد که با نام سنگ گرانیت خارجی یا سنگ گرانیت وارداتی به فروش می‌رسند. معمولا گرانیت وارداتی در ابعاد قله خام طبیعی یا اسلب وارد ایران می‌شود. اگر در حال مطالعه این مقاله هستید تردیدی در انتخاب گرانیت برای تکمیل پروژه ساختمانی خود ندارید. اما گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی چه تفاوتی دارند و آیا کشور محل استخراج می‌تواند روی کیفیت سنگ تاثیرگذار باشد؟ در این بخش سنگ گرانیت کشورهای زیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • برزیل؛
  • هند؛
  • اسپانیا؛
  • ایتالیا؛
  • چین؛
  • نروژ؛
  • آفریقای جنوبی.

در ادامه نگاهی اجمالی به گرانیت هر یک از این کشورها می‌اندازیم:


برزیل:

برزیل یکی از بزرگترین صادرکننده‌های گرانیت در جهان است و تنوع بالایی از گرانیت را صادر می‌کند. معروف‌ترین گرانیت‌های برزیلی که به تمام دنیا صادر می‌شوند سانتا سیسیلیا (Santa Cecilia)، گرانیت ماگما و گرانیت سبز اوباتوبا (Ubatuba) هستند.


گرانیت بلو فایر برزیل
گرانیت بلو فایر برزیل


یکی از نایاب‌ترین گرانیت‌های جهان یعنی Blue Fire که به نام گرانیت ونگوک نیز شناخته می‌شود در برزیل استخراج می‌شود. گرانیت برزیل با ضخامت 19 میلی‌متر یا بیشتر صادر می‌شود. شما می‌توانید در خانواده سنگ‌های برزیلی گرانیت قرمز، سبز، زرد و آبی را پیدا کنید. انواع سنگ گرانیت برزیلی سختی و مقاومت بسیار زیادی دارند و در ابعاد اسلب و با ضخامت بسیار بالا فروخته می‌شوند.


هند:

هند یکی دیگر از صادر کننده‌های بزرگ گرانیت است. محبوب‌ترین گرانیت‌های هندی گرانیت آندرومدا، کشمیر سفید (Kashmir White)، سیاه مطلق (Absolute Black) هستند. یکی از مقاوم‌ترین گرانیت‌های جهان که با نام گرانیت مونالیزا (Mona Lisa) شناخته می‌شود نیز در هند استخراج می‌شود. گرانیت‌های این کشور با ضخامت سه چهارم یا 19 میلی‌متر و یا بیشتر صادر می‌شوند.


گرانیت مونالیزای هند
گرانیت مونالیزای هند


گرانیت هند مقاومت جوی، اسیدی و فرسایشی بسیار بالایی دارد و در مقایسه با دیگر کشورها در کنار سختی بالا، ساب پذیری بالایی نیز دارد. در خانواده سنگ‌های گرانیت این کشور می‌توانید رنگ‌های سفید، سیاه، طلایی و غیره را پیدا کنید؛ تنوع رنگی درست مانند هر کشور دیگری به مواد معدنی موجود در سنگ بستگی دارد.


اسپانیا:

اسپانیا نیز یکی دیگر از صادرکننده‌های سنگ گرانیت است. دو کمپانی مطرح صادر کننده سنگ گرانیت در اسپانیا آزول آران (Azul Aran) و لوانتینا (Levantina) هستند.


گرانیت اسپانیا Rosa Porrino
گرانیت اسپانیا Rosa Porrino


این دو کمپانی سنگ گرانیت با فرآوری‌های متفاوت را به سراسر جهان صادر می‌کنند. برخی از محبوب‌ترین گرانیت‌های صادراتی اسپانیا Negro Tezal، Azul Platino، Azul Noche، Rosa Porrino و Gris Cadalso هستند.


ایتالیا:

ایتالیا به عنوان کشور صادر کننده مرمریت بیانکو کاررا (Bianco Carrara) در ایران شناخته می‌شود؛ اما در زمینه صادرات گرانیت‌های زیبا نیز فعالیت دارد. گرانیت ایتالیایی ضخیم و بسیار فشرده است. اگر به دنبال گرانیتی هستید که تحت فشار بسیار بالا هم نشکند، گرانیت ایتالیایی بهترین انتخاب برای شماست.


گرانیت رز بتا ایتالیایی
گرانیت رز بتا ایتالیایی


ایتالیا گرانیت را در رنگ‌های متنوعی از جمله طلایی، قهوه‌ای، سفید و سیاه صادر می‌کند. برخی از معروف‌ترین گرانیت‌های ایتالیایی رزا بتا (Rosa Beta) و Sardian White نام دارند.


چین:

چین یکی از بزرگترین صادر کننده‌های گرانیت در جهان است. برخی از محبوب‌ترین گرانیت‌های چینی عبارتند از G682، G654 و G603. جالب است بدانید که سنگ‌های گراینت چین در مقایسه با دیگر کشورهای صادر کننده قیمت و کیفیت پایین‌تری دارند.


گرانیت G682 چین
گرانیت G682 چین


اگر به دنبال یک گزینه اقتصادی هستید سنگ‌های چینی مناسب هستند. این سنگ‌ها معمولا با ضخامت سه هشتم اینچ یا 9.5 سانتی‌متر صادر می‌شوند.


نروژ:

نروژ در بازار سنگ ایران درست مانند ایتالیا به صادرات سنگ‌ها زیبا معروف است. این کشور به دلیل صادرات سنگ گرانیت مروارید آبی (Blue Pearl) شناخته می‌شود.


سنگ گرانیت مروارید آبی نروژ
سنگ گرانیت مروارید آبی نروژ


این سنگ با رنگ آبی- خاکستری و درخشش بی‌مثال خود در بازار ایران خودنمایی می‌کند. گرانیت‌ به خودی خود جذب آب بسیار پایینی دارد؛ اما نمونه‌های نروژی در برابر آب بسیار مقاوم‌تر هستند.


آفریقای جنوبی:

معروف‌ترین نمونه از سنگ گرانیت آفریقای جنوبی Impala Black است که رنگ تیره و سنگینی دارد.


گرانیت ایمپالا آفریقای جنوبی
گرانیت ایمپالا آفریقای جنوبی


این سنگ به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود.


آنچه از مقاله مقایسه گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی آموختیم:

در این مقاله از ایران کانتر با مقایسه گرانیت های ایرانی با گرانیت های وارداتی در خدمت شما بودیم و این سنگ‌ها را از نظر محل استخراج و ویژگی‌های مهم مورد بررسی قرار دادیم. در آخر باید گفت سنگ گرانیت ایرانی با سنگ گرانیت خارجی از نظر کیفیت، تفاوت محسوسی ندارند و نمی‌توان گفت سنگ خارجی بسیار مستحکم‌تر از نمونه ایرانی است. اگر سری به صفحه محصولات ایران کانتر بزنید متوجه می‌شوید که قیمت و ارزش یک سنگ گرانیت بر اساس طرح و رنگ آن مشخص می‌شود. هر اندازه طرح و رنگ یک سنگ خاص‌تر و کمیاب‌تر باشد قیمت آن بالاتر خواهد بود. همین مسئله در مورد سنگ‌های وارداتی نیز صادق است با این تفاوت که به دلیل هزینه‌های بسته بندی، حمل و واردات سنگ باید برای خرید سنگ خارجی هزینه بیشتری بپردازید.

مقالات مرتبط