ایران کانتر

سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی + تفاوت سنگ صادراتی و وارداتی

سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی + تفاوت سنگ صادراتی و وارداتی
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۳/۳

سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی؟ از همین ابتدا باید بگوییم نمی‌توان سنگ ایرانی و خارجی را به این شکل مقایسه کرد. شاید در مورد بسیاری از کالاها بتوانیم میان نمونه داخلی و خارجی مقایسه‌ای انجام دهیم؛ اما سنگ یک محصول طبیعی است و کشور محل استخراج نقشی در تعیین کیفیت آن ندارد. قوانین شکل‌گیری سنگ در تمام کره زمین به یک شکل است و طبیعت این قوانین را به دقت به اجرا می‌گذارد. در این مقاله از ایران کانتر با ارائه توضیحات منطقی به شما کمک می‌کنیم میان سنگ ایرانی و خارجی سنگ مورد نظر را انتخاب کنید.


سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی

سنگ ایرانی و خارجی هیچ تفاوتی از نظر کیفیت با هم ندارند و تنها تفاوت سنگ ایرانی یا سنگ خارجی قیمت آن ها است که دلیل آن هم هزینه حمل و نقل است. همچنین سنگ های ایرانی و خارجی از نظر رنگ نیز هم تفاوت زیادی با هم ندارند و نمی‌توان گفت کدام بهتر است چون یک بحث سلیقه ای است.


سنگ خارجی چیست؟

سنگ خارجی یا سنگ وارداتی سنگی است که در دیگر کشورهای جهان استخراج شده و به ایران صادر می‌شود. بخش عمده سنگ‌های وارداتی در بازار ایران مربوط به خانواده مرمریت‌ها و گرانیت‌ها می‌شوند. زیرا معادن سنگ ایرانی بی‌شماری در کشور برای استخراج تراورتن و مرمر وجود دارد و معمولاً این سنگ‌ها به ایران وارد نمی‌شوند؛ مگر اینکه سنگ مورد نظر طرح و نقش خاصی داشته باشد.

سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی؟ انتخاب میان این دو سنگ به بودجه و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. برای تصمیم گیری چند نمونه را با هم مقایسه کنید.


مقایسه سنگ ایرانی و خارجی از نظر طیف رنگی

همانطور که گفته شد ماهیت فیزیکی سنگ‌ها در گرو کشور محل استخراج آنها نیست. اما رنگ‌بندی یک سنگ به مواد معدنی موجود در خاک منطقه بستگی دارد. سنگ‌های ساختمانی در ایران با رنگ‌های متنوعی از معادن استخراج می‌شوند و شما تقریباً می‌توانید هر رنگی که مد نظر دارید را از یکی از خانواده‌های سنگ تهیه کنید.


تفاوت سنگ وارداتی و صادراتی
سنگ وارداتی به شکل اسلب یا کوپ راهی کارخانه‌های ایرانی می‌شود.


اما ممکن است یک طیف رنگی مرمر تنها در یک کشور به خصوص استخراج شود و دلیل آن نیز وجود موادمعدنی خاصی در معدن آن کشور است. برای مثال تنوع گرانیت روشن در میان سنگ‌های ایرانی کم است و اگر به دنبال یک اسلب گرانیت با رنگ روشن باشید بهتر است به سراغ سنگ‌های خارجی بروید.


مقایسه سنگ ایرانی و خارجی از نظر ابعاد

برخی از افراد تصور می‌کنند که به دلیل دسترسی به کارخانه‌های ایرانی شما می‌توانید سنگ ایرانی را در ابعاد متفاوتی تهیه کنید و این مکان برای سنگ‌های خارجی وجود ندارد. در حالی که این درست نیست. سنگ وارداتی در ابعاد اسلب یا کوپ وارد ایران می‌شود. در ادامه سنگ خارجی در کارخانه‌های ایرانی با ابعاد مورد نظر شما بریده خواهد شد. صرف نظر از اینکه سنگ ایرانی باشد یا خارجی با توجه به نرمی و سختی در ابعاد متفاوتی از معادن استخراج می‌شود. معمولاً گرانیت به عنوان یک سنگ سخت با ابعاد بزرگتری استخراج می‌شود. اما اگر برای پروژه ساختمانی خود به اسلب گرانیت بسیار بزرگی نیاز داشته باشید بهتر است به سراغ نمونه‌های خارجی بروید. دلیل این امر نیز تجهیزات پیشرفته‌ای است که در کشورهای خارجی برای استخراج سنگ سختی مانند گرانیت در دسترس کارخانه‌دار قرار دارد و به او اجازه می‌دهد که گرانیت را با ابعاد بزرگتری استخراج و صادر کند. برای مطالعه راجب سایز سنگ اسلب به مقاله انواع سایز سنگ اسلب مراجعه کنید.


مقایسه سنگ ایرانی و خارجی از نظر کیفیت

از نظر کیفیت نمی‌توان میان سنگ ایرانی و خارجی تمایزی قائل شد. بنابراین این سوال که سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی از اساس بی‌پایه است. سنگ به عنوان یک محصول طبیعی در یک فرآیند مشخص تولید می‌شود و هیچکس نمی‌تواند بگوید که چیدمان کریستال‌های یک گرانیت برزیلی از نمونه ایرانی منظم‌تر و بهتر است. در صورت علاقه می‌توانید مقاله مقایسه سنگ گرانیت ایرانی با گرانیت وارداتی را نیز مطالعه کنید.


مقایسه سنگ ایرانی و خارجی از نظر قیمت

با توجه به اینکه سنگ ایرانی در از معادن ایرانی استخراج می‌شود در مقایسه با سنگ یک کشور دیگر، قیمت پایین‌تری دارد. از سوی دیگر سنگ خارجی به دلیل هزینه‌های واردات، گمرک، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل قیمت بالاتری دارد. بنابراین اگر با بودجه محدودی در حال تکمیل پروژه ساخت‌و‌ساز خود هستید بهتر است از گزینه‌های ایرانی استفاده کنید.


مقایسه سنگ ایرانی و خارجی از نظر مقاومت و جذب آب

میزان مقاومت سایشی، خمشی، فشاری و حرارتی و همینطور میزان جذب آب سنگ به نوع سنگ بستگی دارد نه به کشور محل استخراج آن. به عنوان مثال سنگ تراورتن در مقایسه با گرانیت جذب آب بالاتری دارد؛ فرقی نمی‌کند این تراورتن در ایران استخراج شده باشد یا در یک کشور دیگر. اما ممکن است تراورتن معادن مختلف ایران یا هر کشور دیگری از نظر درصد جذب آب با یکدیگر تفاوت داشته باشند.


مقایسه سنگ ایرانی و خارجی
نحوه استخراج از معادن هرچه با وسایل پیشرفته تری انجام شود سنگ با شکل منظم تری استخراج می‌شود.


این تفاوت را نمی‌توان به ایرانی یا خارجی بودن سنگ نسبت داد. اگر برای تکمیل پروژه ساختمانی خود به سنگی با مقاومت یا جذب آب مشخص نیاز دارید، مسئله را با کارشناسان ایران کانتر در میان بگذارید. آنها سنگ مناسب را از خانواده درستی از سنگ‌های ایرانی یا خارجی به شما معرفی خواهند کرد و در قدم بعدی شما با در نظر گرفتن سلیقه و بودجه یک مورد را انتخاب می‌کنید.


چند نمونه از پرفروش‌ترین سنگ‌های ایرانی

در این بخش شما را با برخی از سنگ‌های ایرانی پرفروش در بازار آشنا می‌کنیم:

  • سنگ مرمریت هرسین؛
  • سنگ مرمر سبز آذرشهر؛
  • سنگ مرمر سفید شاهین دژ؛
  • سنگ مرمر ازنا؛
  • سنگ تراورتن سفید آذرشهر؛
  • سنگ مرمریت خوی؛
  • سنگ مرمریت مارشال؛
  • سنگ مرمریت جوشقان شهیادی؛
  • سنگ تراورتن دره بخاری؛
  • سنگ مرمریت آباده؛
  • سنگ گرانیت تویسرکان؛
  • سنگ گرانیت نطنز.

توجه داشته باشید که پرفروش بودن به معنی بهترین بودن نیست و این سلیقه و بودجه شما است که بهترین سنگ را تعریف می‌کند.


چند نمونه از پرفروش‌ترین سنگ‌های خارجی

در این بخش با برخی از سنگ‌های پرفروش وارداتی در بازار ایران آشنا می‌شوید:

  • سنگ گرانیت پاتاگونیا؛
  • سنگ گرانیت ایتالیایی سوپروایت؛
  • سنگ تراورتن کرم ویجو؛
  • سنگ مرمریت کارارا؛
  • سنگ مرمریت امپرادور دارک؛
  • سنگ مرمر صورتی افغانستان؛
  • سنگ گرانیت ماگما؛
  • سنگ گرانیت بلانکو.


تفاوت سنگ ایرانی و خارجی
سنگ وارداتی به شکل اسلب یا کوپ راهی کارخانه‌های ایرانی می‌شود.


برای آشنایی بیشتر با سنگ‌های ایرانی و خارجی نگاهی به محصولات موجود در ایران کانتر بیندازید.


آنچه از مقاله سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی آموختیم:

در مقاله سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی آموختیم که سنگ ایرانی یا خارجی بر یکدیگر برتری ندارند. زیرا سنگ یک محصول طبیعی است و فرآیند شکل‌گیری آن بدون دخالت انسان انجام می‌شود. تنها نکته‌ای که سنگ‌ها را از یکدیگر متفاوت می‌کند نوع آنها و میزان سختی و نرمی آنهاست. همانطور که نمی‌توان گفت گرانیت بهتر از تراورتن است یا برعکس، نمی‌توان گفت سنگ ایرانی بهتر است یا خارجی. این شما هستید که باید با توجه به بودجه و سلیقه خود سنگ مناسب را برای تکمیل پروژه انتخاب کنید و ما در ایران کانتر با ارائه مجموعه متنوعی از سنگ شما را در این انتخاب همراهی خواهیم کرد.

مقالات مرتبط