ایران کانتر

علت گران بودن سنگ های وارداتی + دلایل گران بودن سنگ وارداتی

علت گران بودن سنگ های وارداتی + دلایل گران بودن سنگ وارداتی
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۲/۱۲

علت گران بودن سنگ های وارداتی چیست؟ اگر در حین انتخاب سنگ، یک نمونه وارداتی توجه شما را به خود جلب کرده است و از مشاهده تفاوت قیمت آن با نمونه‌های داخلی متعجب شده‌اید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. در ادامه دلیل گرانی سنگ وارداتی را با شما در میان می‌گذاریم.


علت گران بودن سنگ های وارداتی

علت گران بودن سنگ های وارداتی به دلایل زیادی مربوط است در ادامه به صورت موردوار دلایل گران بودن سنگ های وارداتی را آورده‌ایم:

  • کشور صادر کننده سنگ؛
  • طرح و رنگ سنگ؛
  • هزینه حمل و نقل سنگ؛
  • قوانین و مقررات صادرات و واردات؛
  • ترخیص و گمرک سنگ‌های وارداتی؛
  • تغییرات قیمت دلار.

در ادامه برای بررسی علت گران بودن سنگ های وارداتی هر یک از این دلیل ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:


کشور صادر کننده سنگ:

با توجه به اطلاعات ثبت شده در سال ۲۰۲۲ چین با ۶۳.۱ میلیارد دلار، آلمان با ۱7.4 میلیارد دلار، ایتالیا با 13.1 میلیارد دلار، آمریکا با ۱۲.۹ میلیارد دلار و اسپانیا با ۹.۹۸ میلیارد دلار صادرات در سال در فهرست بزرگترین کشورهای صادر کننده جهان قرار دارند. در بخش‌های بعدی مقاله شما را با برخی از محبوب‌ترین سنگ‌های وارداتی در بازار ایران آشنا خواهیم کرد؛ نام‌هایی در بازار ایران وجود دارند که در فهرست بالا مشاهده نمی‌شوند اما سهم قابل توجهی از صادرات سنگ را به خود اختصاص داده‌اند.


چرا سنگ وارداتی گران است
بیشترین سنگ وارداتی از کشورهای هند و برزیل است.


به عنوان مثال هند یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ گرانیت در جهان است و سهم زیادی در صادرات این سنگ را به خود اختصاص می‌دهد. برزیل در زمینه صادرات سنگ‌های تزیینی و گرانیت فعالیت دارد. کشور همسایه ما افغانستان نیز به دلیل برخورداری از معادن ارزشمند مرمر یکی از صادر کننده‌های سنگ به ایران به حساب می‌آید. ترکیه نیز در زمینه صادرات مرمر با ایران همکاری دارد. روی هم رفته بازار کشور صادر کننده، میزان رقابت برای استخراج سنگ، نوع سنگ، سورت و کیفیت آن، هزینه استخراج و محل قرارگیری معادن همه و همه روی تعیین قیمت سنگ کشور صادر کننده تاثیرگذار هستند.

علت گران بودن سنگ‌ های وارداتی با توجه به کیفیت سنگ و کشور صادرکننده توجیه‌پذیر است. ایران از هند، برزیل، اسپانیا، افغانستان، ترکیه و غیره سنگ وارد می‌کند.


طرح و رنگ سنگ:

عامل بعدی که منجر به افزایش قیمت سنگ وارداتی می‌شود، زیبایی ظاهری و کیفیت سنگ است. به عنوان مثال قیمت یک مرمریت مشکی برزیلی در مقایسه با مرمریت مشکی ایرانی بالاتر است. دلایل متعددی برای این اختلاف قیمت وجود دارد که یکی از آنها طرح خاص نمونه برزیلی است. طرح و رنگ، حتی در بازار سنگ‌های داخلی نیز منجر به تفاوت قیمت می‌شوند. این فاکتور هنگام خرید سنگ وارداتی نیز نقش خود را در تعیین قیمت ایفا می‌کند.


هزینه حمل و نقل سنگ:

در بخش قبلی به عواملی که روی تعیین قیمت سنگ تاثیرگذار هستند اشاره کردیم. در کنار نوع سنگ و کیفیت آن هزینه جابجایی سنگ از محل استخراج به کشور مقصد، نیز به خودی خود علت گران بودن سنگ های وارداتی است. معمولا برای واردات سنگ اسلب یا کوپ سنگ خام از مسیرهای ریلی، جاده‌ای و دریایی استفاده می‌شود. انتخاب وسیله نقلیه برای جابجایی سنگ، روی قیمت آن تاثیرگذار است. از طرف دیگر صادر کننده باید برای ارسال سنگ، پالت‌، خرک و بسته‌بندی مناسب را در نظر بگیرید تا سنگ در طول مسیر آسیب نبیند. در صورت علاقه می‌توانید مقاله سنگ اسلب صادراتی را نیز مطالعه کنید.


قوانین و مقررات صادرات و واردات:

قوانین و مقررات صادرات و واردات در هر کشور متفاوت است. کشور صادر کننده می‌تواند برای صادرات یک نوع سنگ یا انواع سنگ مالیات‌های بالایی را در نظر بگیرد. در این صورت صادر کنندگان نیز باید هزینه بیشتری را برای فروش سنگ تعیین کنند که خود منجر به افزایش قیمت سنگ‌های وارداتی می‌شود.


ترخیص و گمرک سنگ‌های وارداتی:

در راستای ارزیابی مدارک و محاسبه مالیات‌ها و عوارض مربوط به سنگ قوانینی برای ترخیص و گمرک سنگ‌های وارداتی وضع شده است. تعرفه گمرکی با توجه به نوع سنگ و ویژگی‌های آن تعیین می‌شود.


دلایل گران بودن سنگ وارداتی
گمرک خوردن باعث افزایش قیمت در سنگ وارداتی می‌شود.


در کنار تعرفه گمرکی، حقوق گمرکی نیز از ۵ تا ۱۵ درصد نیز اعمال می‌شود. هزینه گمرک با توجه به نوع سنگ متفاوت است و جداگانه محاسبه می‌شود. به عنوان مثال هزینه گمرک مرمر با تراورتن متفاوت است.


تغییرات قیمت دلار:

از طرف دیگر از آنجایی که معمولاً برای واردات سنگ از دلار استفاده می‌شود، نوسانات قیمت دلار و تورم داخلی در ایران نیز می‌توانند بر قیمت سنگ وارداتی بیفزایند و علت گران بودن سنگ های وارداتی باشند. البته شما باید بدانید چه کارخانه سنگی معتبر است برای درک این موضوع حتما مقاله از این کارخانه ها سنگ نخرید را مطالعه کنید.


چرا سنگ وارد ایران می‌شود؟

اگر مدتی در بازار ایران به دنبال سنگ بوده باشید به خوبی می‌دانید که کشور ما از نظر معادن سنگ بسیار غنی است و برخی از بهترین تراورتن‌ها و مرمریت‌های دنیا در ایران استخراج می‌شوند. بنابراین شاید با این سوال روبرو شوید که با وجود تنوع بالای سنگ در ایران چرا باید سنگ وارداتی در بازار وجود داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ایران پس از چین و هند یکی از سه کشور بزرگ تولید کننده سنگ خام در جهان است؛ با این وجود تمام سنگ‌های کره زمین در جغرافیای ایران یافت نمی‌شوند. به همین دلیل لازم است برای تهیه برخی از سنگ‌ها به واردات روی بیاوریم. هرچند واردات بیشتر در مورد سنگ‌های تزیینی اتفاق می‌افتد؛ زیرا در سایر مصارف ایران به خودی خود گنجینه‌های ارزشمندی را در خود جای داده و پاسخگوی نیاز مصرف کننده است.


سنگ در چه ابعادی وارد ایران می‌شود؟

ابعاد سنگ وارداتی با توجه به کشور صادر کننده و شیوه حمل و نقل متفاوت خواهد بود. در بهترین حالت سنگ در قالب کوپ و یا اسلب وارد ایران می‌شود.


نمونه‌هایی از سنگ‌های وارداتی معروف در بازار ایران

در بازار ایران سنگ‌های وارداتی بی‌شماری خرید و فروش می‌شوند که محبوبیت بسیار بالایی نیز دارند. برخی از این سنگ‌ها به شرح زیر هستند:

  • سنگ امپرادور دارک ترکیه؛
  • سنگ امپرادور لایت ترکیه؛
  • سنگ مرمریت لته ترکیه؛
  • سنگ مرمریت مارمارا ترکیه؛
  • سنگ هلویی چین؛
  • سنگ آبی نروژ؛
  • سنگ مشکی برزیل؛
  • سنگ گرانیت پرتقالی برزیل؛
  • گرانیت سبز برزیلی آمازون؛
  • مرمر صورتی افغانستان هرات؛
  • مرمر سفید افغانستان.


سنگ وارداتی چرا گران است
سنگ های وارداتی به دلیل اینکه کیفیت بالایی نیز دارند قیمت بالایی هم دارند.


شمار سنگ‌های وارداتی بازار ایران به اینجا ختم نمی‌شود. با مراجعه به صفحه خرید سنگ اسلب می‌توانید سنگ‌های وارداتی از اسپانیا، ترکیه، افغانستان، هند و برزیل را مشاهده کنید.


آنچه که از مقاله علت گران بودن سنگ های وارداتی آموختیم:

در این مقاله شما را با علت گران بودن سنگ‌ های وارداتی آشنا کردیم. شما همواره می‌توانید برای تکمیل پروژه ساختمانی خود از بهترین سنگ‌های معادن ایران استفاده کنید؛ اما در برخی موارد بهترین گزینه را در بین سنگ‌های وارداتی پیدا خواهید کرد. پرداخت هزینه بالاتر با توجه به طرح و کیفیت سنگ وارداتی توجیه‌‌پذیر است. برای انتخاب بهترین سنگ‌های وارداتی با بالاترین کیفیت می‌توانید از کمک ایران کانتر استفاده کنید. اگر هنوز در انتخاب طرح و نوع رنگ مردد هستید، نگاهی به محصولات ایران کانتر بیندازید.

مقالات مرتبط