اینستاگرام ایران کانتر

سنگ طبیعی بهتر است یا کورین؟

سنگ طبیعی بهتر است یا کورین؟
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۵/۲۹

اگر برای بخش‌های مختلف منزل یا اماکن تجاری به دنبال سنگ هستید، حتما این سوال را از خود می‌پرسید که آیا سنگ طبیعی بهتر است یا سنگ مصنوعی. سنگ‌های طبیعی به عنوان مصالح ساختمانی سال‌های طولانی است که آزمایش خود را پس داده‌اند؛ اما از طرف مقابل سنگ‌های مصنوعی با رنگ‌ها و طرح‌های جدید و فانتزی، ظاهر خاصی را برای دکوراسیون داخلی شما ایجاد می‌کنند. توجه کنید که انتخاب اشتباه سنگ طبیعی یا کورین می‌تواند پس از یک سال منجر به پشیمانی شود. از طرفی تعویض سنگ هم، زمان و هزینه زیادی صرف می‌کند. به همین دلیل لازم است که پیش از خرید به طور کامل با ویژگی‌ها و تفاوت‌های سنگ کورین و سنگ‌های طبیعی آشنا شوید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم سنگ کورین را با سنگ‌های طبیعی مقایسه کنیم.


سنگ طبیعی بهتر است یا کورین

پاسخ به این سوال بستگی به شرایط استفاده کاربر دارد. اگر بودجه کافی برای تهیه بهترین سنگ طبیعی را دارید، این سنگ‌ها به لحاظ مقاومت سایشی، خش پذیری و مقاومت در برابر شوینده قوی‌تر از سنگ‌های کورین هستند. در مقابل سنگ‌های کورین در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان داده و تا حدی ضد جرم و ضد لک هستند. اگر قرار است اجسامی سخت مانند چاقو و ظروف روی سنگ کشیده شوند، برخی سنگ‌های طبیعی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند، هر چند که هر دوی این سنگ‌ها امکان ترمیم پذیری دارند؛ بنابراین بهتر بودن سنگ طبیعی یا سنگ کورین کاملا بستگی به نوع انتظار و کاربرد سنگ دارد.


سنگ طبیعی چیست؟

منظور از سنگ طبیعی چیست؟ در این مقاله سنگ‌هایی هستند که از معادن موجود در دل زمین یا کوه به صورت کوپ سنگ استخراج شده و برای استفاده در صنعت ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ملاک اصلی تعریف حاضر این است که در ساخت ترکیبات و طرح اولیه سنگ‌های طبیعی، انسان هیچ نقشی ندارد. سنگ‌های طبیعی پس از استخراج به کارخانه‌های تولید کننده سنگ ساختمان برده می‌شوند و براساس سفارش و نیاز بازار در ابعادی 40*40 و 50*50 تا ابعاد بسیار بزرگ بالای 100 سانتیمتر که به آن اسلب گفته می‌شود، برش می‌خورند.


سنگ طبیعی بهتر است یا کورین
سنگ طبیعی در مقاومت بسیار بهتر از کورین است.


در نهایت سطح سنگ براساس مدل‌های خاص، مانند: صیقلی (پولیش)، مات (هوند)، چکشی (بوش همر)، آتشی (فلیم) و… فرآوری می‌شود. همچنین سنگ‌ها می‌توانند به وسیله یک لایه چسب اپوکسی و یک لایه محافظ نانو در برابر رطوبت و عوامل محیطی محافظت شده و سپس در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.


سنگ کورین چیست؟

سنگ کورین، یک سنگ مصنوعی است که برای اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی به نام دو پوینت و به تقلید از ظاهر سنگ‌های طبیعی ساخته شد. هدف از ساخت سنگ کورین، جایگزینی آن با بسیاری از سنگ‌هایی بود که به صورت متداول در طراحی داخلی ساختمان‌های مسکونی و تجاری از جمله کابینت و کانتر تاپ، سرویس بهداشتی، مراکز بهداشتی درمانی، هتل و مراکز خدماتی و… استفاده می‌شدند. به طور کلی سنگ‌های کورین از حدود 33 درصد مواد مصنوعی و 67 درصد مواد طبیعی ساخته شده‌اند. امروزه شرکت‌های مختلفی در دنیا محصولات خود را با نام کورین و با ضخامت‌های 6، 8 ، 16 ،14 ،12 ،10 تولید و عرضه می‌کنند. سنگ کورین از موادی شامل پلیمر اکریلیک، آلومینیوم هیدروکسید، پودر تیتان، کبالت، اروزیل، استایرن، هیدروکسید کربنات، رنگدانه، مواد معدنی طبیعی و سنگی، هیدروکسید کربنات، بوکسیت و تعدادی متریال دیگر تشکیل شده است. در حال حاضر برندهای ال جی، سامسونگ (استارون) و هانکس از برندهای فعال عرضه کننده سنگ کورین در ایران هستند.


تفاوت کورین و سنگ طبیعی

سنگ‌های طبیعی از نظر جنس تنوع بالایی دارند؛ به عنوان مثال ویژگی‌های سنگ گرانیت با سنگ‌های مرمر، تراورتن و مرمریت به شدت متفاوت است. از طرف دیگر سنگ‌های طبیعی مربوط به یک معدن خصوصیات ویژه‌ای نسبت به سایر معدن‌ها دارند؛ در مقابل محصولات موجود در بازار که به نام سنگ مصنوعی کورین فروخته می‌شوند، همگی دقیقا ویژگی، عمر، دوام و مقاومت یکسانی ندارند. یکی از علت‌های آن، این است که سنگ‌های کورین به لحاظ نوع ترکیبات، درصد مواد تشکیل دهنده و روش ساخت در شرکت‌های مختلف به صورت متفاوتی تولید می‌شوند. با این وجود، فاکتورهایی را آماده کرده‌ایم تا به طور میانگین شرایط سنگ‌های طبیعی را با سنگ کورین مقایسه کنیم.


تفاوت عمر و دوام سنگ کورین و سنگ طبیعی

این مورد اول بستگی به شرایط استفاده از سنگ‌ها دارد. برخی از سنگ‌های طبیعی فقط قابلیت استفاده در فضای سرپوشیده را دارند. بر فرض این که سنگ‌ها به صورت مناسب و در موقعیت مناسبی استفاده شوند. سنگ طبیعی گرانیت دوام بالاتری نسبت به سنگ کورین دارد. در ادامه سایر فاکتورهای مقاومت را به صورت تفکیک شده بررسی می‌کنیم.


تفاوت مقاومت در برابر خط و خش سنگ کورین و سنگ طبیعی

اگر سنگ کورین را به عنوان کانترتاپ یا سنگ روی کابینت استفاده کنید، پس از یک تا چند سال (بسته به نوع مصرف)، خط و خش‌هایی روی آن ظاهر شده و رنگ سنگ را کمی کدر می‌کند.


کورین یا گرانیت
گرانیت بسیار قوی تر از کورین است.


در این زمینه سنگ طبیعی گرانیت از سنگ کورین قوی‌تر بوده و سنگ‌های مرمر و مرمریت از نظر مقاومت سایشی، نزدیک به سنگ کورین هستند.


امکان ترمیم سنگ طبیعی و سنگ کورین

هم سنگ‌های طبیعی امکان ترمیم پذیری دارند و هم سنگ‌های کورین. از این نظر می‌توان این دو نوع سنگ را نسبتا مساوی در نظر گرفت. شرکت‌هایی هستند که سنگ کورین آسیب دیده را پولیش کرده و یک لایه نانو محافظ هم روی آن ایجاد می‌کنند تا برای مدت طولانی‌تری سنگ کورین ضد خش شود. استفاده از این پوشش برای سنگ‌های طبیعی هم مرسوم است.


وزن سنگ کورین و سنگ طبیعی

سنگ‌های طبیعی به طور میانگین سنگین‌تر از سنگ کورین هستند. البته تفاوت وزن در بین سنگ‌های طبیعی هم خیلی زیاد است؛ در حدی که در اندازه مساوی وزن اغلب سنگ‌های گرانیت از سنگ ‌های طبیعی ترامیت بسیار سنگین‌تر و چگال‌تر است.


میزان مقاومت در برابر آب در سنگ کورین و سنگ‌های طبیعی

سنگ‌های طبیعی هر چقدر هم فشرده باشند، باز هم در حد ناچیز در بافت آن‌ها تخلخل مشاهده می‌شود. حتی درصد جذب رطوبت متراکم‌ترین سنگ هم مساوی با صفر نیست. در بین سنگ‌های طبیعی که به صورت متداول در صنایع ساختمانی استفاده می‌شوند، سنگ‌های گرانیت و برخی مدل‌های مرمریت تخلخل پایینی دارند. سنگ‌های مصنوعی کورین از نظر ضد آب بودن کاملا جلوتر از سنگ‌های طبیعی هستند، مگر آن که سنگ‌های طبیعی با چسب اپوکسی و پوشش نانو مقاوم سازی شوند.


مقاومت در برابر انواع لک در سنگ‌های طبیعی و کورین

از آنجایی که سنگ‌های کورین در برابر نفوذ آب و رطوبت کاملا مقاوم هستند، انواع مواد نمی‌توانند به آن نفوذ کنند تا لک‌های ثابتی را در درون بافت سنگ ایجاد کنند؛ اما سنگ‌های طبیعی هر چقدر هم مقاوم باشند به میزان کم درصد نفوذ داشته و لک پذیر هستند.


سنگ طبیعی و کورین در برابر لکه
در برابر لکه سنگ کورین مناسب تر است.


به عنوان مثال اگر یک قطعه فلزی روی سنگ و در فضایی مرطوب قرار بگیرد، بعد از مدتی لک زنگ‌زدگی به درون سنگ نفوذ کرده و دیگر قابل پاک شدن نیست؛ مگر این که سطح سنگ تا جایی که زنگار نفوذ کرده ساب بخورد.


مقاومت در برابر حرارت بالا در سنگ‌های طبیعی و کورین

سنگ‌های طبیعی توان تحمل دماهای بسیار بالایی را دارند. از آنجایی که در سنگ‌ها مواد قابل سوختنی هم وجود ندارد، اغلب می‌توانند تا دماهای بسیار بالا مانند سیخ آشپزی گداخته روی چراغ‌گاز را هم تحمل کنند. سنگ مصنوعی کورین از نظر تحمل دما در حد متوسط بوده و در اثر قرار گرفتن در دمای بالا تغییر حالت می‌دهد. بنابراین سنگ‌های کورین از نظر دما باید مراقبت شوند. روی سنگ کورین نباید دیگ داغ قرار دهید.


تفاوت سنگ کورین و سنگ طبیعی از نظر ایمنی و سلامت

سنگ‌های طبیعی به لحاظ ماهیتی که دارند، پس از تعویض و دور انداختن در طبیعت، جزئی از طبیعت محسوب می‌شوند. در حالی که سنگ‌های کورین حاوی انواع پلیمر بوده و در طبیعت از بین نمی‌روند؛ بلکه به عنوان زباله دپو می‌شوند. سنگ‌های طبیعی و کورین هر دو ضد حریق هستند یعنی در سوانح آتش سوزی مواد قابل اشتعال نداشته و به مقدار آتش دامن نمی‌زنند. سنگ‌های طبیعی نمی‌سوزند اما سنگ‌های کورین در هنگام آتش‌سوزی ازبین می‌روند. سنگ‌های طبیعی در صورتی که مقاوم سازی شده و یک لایه محافظ رزین اپوکسی روی آن‌ها قرار گیرند، خاک جذب نکرده و هیچ گونه ریزگردی از خود منتشر نمی‌کنند. سنگ‌های کورین هم از نظر ضد حساسیت بودن خطری ندارند. توصیه میکنیم مقاله آیا سنگ کورین سرطان زاست را نیز مطالعه کنید.


مقاومت در برابر مواد شیمیایی

سنگ‌های کورین در برابر مواد شیمیایی (اسیدی یا قلیایی قوی) حساس هستند؛ اغلب سنگ‌های کورین اگر به صورت مداوم در برابر مواد شوینده قوی قرار بگیرند دچار آسیب ظاهری، طرح و رنگ خواهند شد. در بین سنگ‌های طبیعی سنگ مرمر، تراورتن، تراونیکس و ترامیت از این نظر بسیار حساس هستند. برخی از مدل‌های سنگ‌های مرمریت و کریستال مقاومت متوسطی دارند. سنگ‌های گرانیت بیشترین مقاومت را از این نظر نشان می‌دهند.


آنچه که از مقاله سنگ طبیعی بهتر است یا کورین، آموختیم:

سنگ کورین، یک سنگ مصنوعی است که برای اولین بار توسط یک شرکت آمریکایی به نام دو پوینت و به تقلید از ظاهر سنگ‌های طبیعی ساخته شد. هدف از ساخت این سنگ، جایگزینی آن با بسیاری از سنگ‌هایی بود که به صورت متداول در طراحی داخلی ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شدند. سنگ کورین از ترکیب مواد طبیعی و مصنوعی ساخته شده است. سنگ‌های طبیعی هم از معادن استخراج شده و پس از برش، فرآوری و مقاوم سازی به بازار عرضه می‌شوند. سنگ‌های طبیعی و کورین از نظر دوام، مقاومت در برابر مواد شوینده، مقاومت سایشی، مقاومت در برابر حرارت و نفوذ آب با هم متفاوت هستند؛ اما بهتر بودن سنگ طبیعی یا سنگ کورین کاملا بستگی به نوع انتظار و کاربرد سنگ دارد.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
25 / 5.0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading