اینستاگرام ایران کانتر

آیا سنگ کورین سرطان زاست؟ + کورین بیماری زا است؟

آیا سنگ کورین سرطان زاست؟ + کورین  بیماری زا است؟
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۵/۳۱

ممکن است شما هم درباره سرطان‌زا بودن یا نبودن سنگ کورین کنجکاو شده باشید. همانطور که می‌دانید سنگ کورین یکی از کاربردی‌ترین سنگ‌های مصنوعی مهندسی شده در صنعت ساختمان‌سازی است که در فضاهای مسکونی و غیر مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین افراد زیادی به طور مداوم با این سنگ در ارتباط هستند و این سوال مطرح می‌شود که آیا استفاده از سنگ کورین موجب ابتلا به سرطان می‌شود یا خیر؟ برای دانستن جواب این سوال ابتدا باید درباره سنگ کورین و ترکیبات آن اطلاعات کاملی داشته باشید و سپس با استفاده از آن متوجه بیماری‌زا بودن یا نبودن این سنگ شوید. ما در ادامه مقاله درباره موضوعات گفته شده به طور کامل و جامع صحبت می‌کنیم، بنابراین تا انتهای مطالب همراه ما باشید.


آیا سنگ کورین سرطان زاست؟

برای آنکه سنگ کورین خاصیت سرطان زایی داشته باشد، باید حاوی ترکیبات شیمیایی مضر یا ذراتی که موجب بیماری سرطان می‌شوند، (مانند اورانیوم و توریوم) باشد. همچنین سنگ مورد نظر باید در فضایی که هیچگونه تهویه‌ای ندارد، از خود گازهای سمی مانند رادون آزاد کند تا با افزایش این گاز در محیط بسته موجب افزایش سرطان شود. با توجه به این مسئله و نگاه کردن به مواد تشکیل دهنده سنگ کورین می‌توان متوجه شد که در ساخت این سنگ مصنوعی از هیچگونه مواد سمی و سرطان‌زا استفاده نشده است.

بعضی از افراد نگران تری هیدرات آلومینیوم موجود در سنگ کورین هستند که در فرآیند تولید سنگ کورین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این باره باید بگوییم که تری هیدرات آلومینیوم توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) یک ماده معدنی امن و غیر سمی شناخته شده و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این فرضیه که استفاده از سنگ کورین موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود را بعد از تحقیق‌های بسیار، به طور کامل رد کرد. برای آنکه از صحت این مسئله متوجه شوید، می‌توانید به صنعت‌های مختلف که در محصولاتشان از تری هیدرات آلومینیوم استفاده کردند مراجعه کنید، همانطور که مشاهده می‌کنید از این ماده برای تهیه محصولاتی مانند آنتی اسیدها، بازدارنده‌های شعله، مواد شیمیایی تصفیه آب و حتی افزودنی غذایی استفاده شده است، بنابراین می‌توان به سرطان‌زا نبودن سنگ کورین پی برد.


معرفی سنگ مصنوعی کورین

سنگ کورین (Corian) یک نوع سنگ مصنوعی و مهندسی شده است که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امکان استفاده از آن در فضای مسکونی یا غیر مسکونی وجود دارد. این سنگ از پلیمر اکریلیک، آلومینیوم هیدروکسید، پودر تیتان، کبالت، اروزیل، استایرن، هیدروکسید کربنات، رنگدانه، مواد معدنی طبیعی و سنگی، هیدروکسید کربنات، بوکسیت، پلی استر، رزین اکریلیک، اپوکسی، تری هیدرات و تعدادی از مواد دیگر ساخته می‌شود که درصد مواد طبیعی به مواد مصنوعی موجود در آن 67 به 33 است.


آیا سنگ کورین سرطان زاست
سنگ کورین یک سنگ مصنوعی است.


همانطور که می‌دانید شرکت‌های مختلف مانند ال جی، سامسونگ (استارون) و هانکس این نوع از سنگ را با ضخامت‌های 6، 8 ، 16 ،14 ،12 ،10 تولید و به بازار عرضه می‌کنند که این شرکت‌ها از استاندارد‌های بسیار بالایی برای ساخت سنگ کورین پیروی می‌کنند تا از عدم آسیب محصول تولید برای انسان مطمئن شوند.

سنگ کورین یک سنگ مصنوعی و مهندسی شده است که از ترکیبات غیر سمی و ایمن ساخته می‌شود و افراد با استفاده از آن دچار هیچ گونه بیماری یا حساسیتی نمی‌شوند.


آیا سنگ کورین موجب بیماری می‌شود؟

یکی دیگر از سوالات کاربران درباره بهداشتی بودن سنگ کورین و بیماری‌زا بودن یا نبودن آن است. ممکن است شما هم درباره ویژگی‌های سنگ کورین و داشتن خاصیت آنتی باکتریال آن مطالبی را خوانده باشید. همانطور که می‌دانید سنگ کورین بافت متراکم و بدون تخلخلی دارد، بنابراین عوامل بیماری‌زا مانند قارچ و باکتری نمی‌توانند وارد حفره‌های آن شوند و مواد غذایی که روی آن قرار می‌گیرد را مسموم کنند. البته باید به این نکته توجه کنید که این سنگ به راحتی دچار خراشیدگی شده و خط و خش بر‌می‌دارد، بنابراین ممکن است نتوانید به درستی نواحی بریده شده را تمیز کنید و مواد بیماری زا بتوانند به قسمتی از سنگ نفوذ کرده و خاصیت آنتی‌باکتریال بودن آن را تحت تاثیر قرار دهند که برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌شود تا مواد غذایی را مستقیما روی سنگ کورین قرار ندهید و برای بریدن آن‌ها از صفحه مخصوص برش استفاده کنید. البته این مسئله را هم در نظر بگیرید که سنگ کورین قابلیت تعمیر همیشگی دارد و با استفاده از موادی مانند اپوکسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه، ترمیم می‌شود، بنابراین امکان به دست آوردن مجدد خاصیت آنتی باکتریال بودن را دارد.


آیا سنگ کورین باعث بروز حساسیت می‌شود؟

بسیاری از افرادی که دچار بیماری‌های ریوی و تنفسی هستند، نیاز دارند تا محیط اطرافشان پاک و عاری از عوامل آلرژی‌زا باشد. بنابراین سنگ مورد استفاده در فضاهایی که این افراد حضور دارند، باید صاف باشد تا به راحتی تمیز شده و ذره‌ای در درون حفره‌های آن باقی نماند. از آنجایی که سنگ کورین سطحی صاف داشته و به آسانی تمیز می‌شود، بعد از نظافت ذرات گرد و غبار یا آلودگی روی آن باقی نمی‌ماند و می‌توان گفت که این سنگ باعث بروز آلرژی و حساسیت در افراد نمی‌شود.


آنچه از مقاله آیا سنگ کورین سرطان زاست؟ آموختیم:

همانطور که در مقاله آیا کورین سرطان زاست؟ خواندیم، سنگ کورین یک سنگ مصنوعی ساخته شده توسط دست بشر است که از ترکیب ۶۷ درصد از مواد طبیعی و ۳۳ درصد از مصنوعی ساخته می‌شود. مواد به کار رفته در سنگ کورین فاقد رادیواکتیو و ترکیبات سرطان‌زاست بنابراین افرادی که با این سنگ در تماس هستند، دچار بیماری سرطان نمی‌شوند. علاوه‌بر‌آن سنگ کورین یک سنگ با تراکم بالا و بدون خلل است که این مسئله موجب می‌شود تا باکتری یا قارچ نتواند درون حفره‌های آن نفوذ کند و موجب بیماری شود. ازاین‌رو خاصیت آنتی‌باکتریال بودن را به سنگ کورین نسبت داده‌اند. نکته قابل توجه دیگر، سطح صاف و یکپارچه‌ای سنگ Corian است که موجب می‌شود تا افراد بتوانند به راحتی روی آن را تمیز کنند و ذرات حساسیت‌زا کاملا پاک شود. بنابراین این سنگ حساسیت‌زا نیست و افرادی که مشکل تنفسی و ریوی دارند هم می‌توانند بدون نگرانی از آن در فضاهای خود استفاده کنند.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
35 / 4.7
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading