ایران کانتر

سنگ نمای مرمریت + معایب سنگ مرمریت برای نما

سنگ نمای مرمریت + معایب سنگ مرمریت برای نما
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۲/۲۸

سنگ مرمریت یکی از پرطرفدارترین سنگ‌های ساختمانی است که به دلیل تنوع رنگی بالا، بسیاری از خریداران تمایل دارند از این سنگ برای قسمت‌های مختلف ساختمان مانند نمای استفاده کنند. سنگ مرمر ضمن داشتن مزایای متعدد، معایبی هم دارد؛ ازاین‌رو ممکن است از خود بپرسید که آیا می‌توان از سنگ مرمریت برای نمای ساختمان استفاده کرد یا خیر؟ ما در ادامه مقاله سنگ نمای مرمریت درباره سنگ نمای مرمریت، معایب سنگ مرمریت برای نمای و دلیل خم شدن آن صحبت می‌کنیم بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


سنگ نمای مرمریت

سنگ نمای مرمریت تنالیته رنگی سفید و خاکستری دارد. البته مرمریت دارای رنگ مشکی هم هست که زیاد در نمای ساختمان استفاده نمی‌شود. سنگ مرمریت مقاومت بالایی نسبت به حرارت دارد و در هنگام آتش‌سوزی به‌سرعت تخریب نمی‌شود.


ویژگی‌های سنگ نمای مناسب برای ساختمان

به‌طور کلی سنگ نمای ساختمان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. مقاومت فشاری، خمشی و کششی مناسب؛
  2. مقاوم در برابر حریق؛
  3. داشتن تخلخل کافی برای چسبیدن به سطح پشت خود؛
  4. امکان تولید در سایز‌های مختلف؛
  5. مقاوم در برابر شرایط جوی نامساعد؛
  6. عدم تغییر رنگ در مقابل اشعه خورشید؛
  7. مقاوم در برابر ترک خوردگی و سایش؛
  8. مقاوم در برابر جذب رطوبت.

سنگی که بتوان در نمای ساختمان استفاده کرد باید ویژگی های بالا را داشته باشد، برای مطالعه اینکه چه سنگی مناسب است برای نمای ساختمان به مقاله بهترین سنگ برای نما ساختمان مراجعه کنید. در ادامه درباره مزایا و معایب سنگ مرمریت صحبت می‌کنیم.


مزایا استفاده از سنگ مرمریت برای نما

مزایا سنگ مرمریت برای نمای ساختمان عبارت است از:

  • مقاوم در برابر آتش‌سوزی؛
  • دارای تنوع بالا؛
  • انعکاس مناسب نور.


سنگ مرمریت برای نمای ساختمان
سنگ مرمریت برای نمای ساختمان انعکاس مناسبی از نور دارد.


موارد گفته شده از مزیت‌های سنگ نمای مرمریت است.

سنگ مرمریت یکی از سنگ هایی می‌باشد که در نما زیاد استفاده نمی‌شود البته دلیل اصلی آن هم احتمالا مقاومت کم این سنگ در برابر سرما می‌باشد. بصورت کلی در نمای ساختمان از سنگ تراورتن بیشتر استفاده می‌شود تا نسبت به سنگ های دیگر.


معایب استفاده از نمای سنگ مرمریت

معایب سنگ مرمریت برای نمای عبارت است از:

  • قیمت بالا؛
  • مقاوم کم در برابر سرما؛
  • امکان تغییر رنگ؛
  • دوام پایین در برابر یخ زدگی؛
  • مقاومت پایین در برابر تغییرات شدید جوی؛
  • عدم مقاومت در برابر مواد اسیدی؛
  • سنگین کردن وزن سازه.

اگر علاقه مند هستید که راجب سنگ مرمریت و ویژگی و کاربردهای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید رو مقاله سنگ مرمریت چیست؟ کلیک کنید.


آیا سنگ مرمریت برای نمای ساختمان مناسب است؟

با توجه به نکاتی که درباره ویژگی‌های سنگ مناسب برای نمای ساختمان و مزایا و معایب سنگ مرمریت گفته شد؛ حال می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا سنگ مرمریت برای نمایی ساختمان مناسب است یا خیر:

  • همانطور که می‌دانید مواد تشکیل‌دهنده سنگ مرمریت در برابر هوازدگی مقاوم نیستند و در هوای آزاد به‌سرعت دچار هوازدگی سطحی و عمقی می‌شوند، سپس رطوبت در رگه‌های ایجاد شده نفوذ می‌کند و به‌مرور آهک‌های کناری سنگ حل می‌شود.
  • گاهی اوقات قسمتی از سنگ سیلیسی می‌شود که این بخش‌ها مقاومت بیشتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارند و سطح سنگ آبله‌ای یا پوسته پوسته می‌شود.
  • سنگ مرمریت در برابر رطوبت و باران‌های اسیدی مقاوم نیست و به مرور زمان دچار خوردگی و تخریب می‌شود.
  • همچنین سنگ مرمریت در برابر یخ‌زدگی مقاوم نیست و دچار افزایش حجم می‌شود که در نتیجه نمای سنگ دچار ترک‌های عمیق می‌شود.

بنابراین این‌طور به‌نظر می‌رسد که در شرایط معمولی استفاده از سنگ مرمریت برای نمای ساختمان گزینه مناسبی نباشد.


چرا سنگ مرمریت در نمای ساختمان خم می‌شوند؟

سنگ‌های مرمریت بعد از منبسط شدن، منقبض نمی‌شوند؛ بنابراین تغییرات ایجاد شده قابل بازگشت نیست‌.


سنگ مرمریت برای نمای ساختمان مناطق سردسیر
سنگ مرمریت برای نمای ساختمان مناطق سردسیر مناسب نیست.


با توجه به‌ این موضوع اگر حجم کریستال‌های درون بعضی از مرمریت ها افزایش پیدا کنند، بعد از سرد شدن به حالت اول برنمی‌گردند، بنابراین خم می‌شوند و به تدریج شاهد فرسایش نمای سنگ مرمریت خواهید بود.


شرایط استفاده از سنگ مرمریت برای نمای ساختمان

ممکن است طرحی نظر شما را به خود جلب کرده باشد و بخواهید حتما از همان سنگ برای نمای ساختمان خود استفاده کنید، بنابراین ممکن است از خود بپرسید که در چه شرایطی می‌توانید از سنگ مرمریت به‌عنوان نمای ساختمان استفاده کنید؛ ما در ادامه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

  1. سنگ مرمریت سیلیسی باشد؛
  2. ضخامت بالایی داشته باشد؛
  3. سطح سنگ ساب خورده نباشد.

در هنگام خرید سنگ نما مرمریت باید به این نکته توجه کنید که سنگ شما سیلیسی شده باشد و ضخامت آن به بیش از ۴ سانتی‌متر برسد تا در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان دهد. همچنین سطح سنگ نباید ساب خورده باشد؛ زیرا در این صورت سطح سنگ ناهموار و مات است و مشکلات پیش آمده زیاد نمایان نیست. با تمام این تفاسیر توصیه می‌شود قبل از خرید از کارشناسان تیم ایران کانتر مشاوره بگیرید تا بتوانید از دوام و کارایی سنگ مرمریت مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.


آنچه از مقاله سنگ نمایی مرمریت آموختیم:

ما در مقاله سنگ نمای مرمریت از سایت ایران کانتر درباره ویژگی‌های سنگ نمای مناسب برای ساختمان صحبت کردیم و سپس با بررسی مزایا و معایب سنگ مرمریت، توضیح دادیم که در اکثر مواقع نمی‌شود از این سنگ برای نمای ساختمان استفاده کرد و امکان خم شدن آن زیاد است. با این حال بعضی از خریداران تمایل دارند که حتما از سنگ مرمریت برای نما استفاده کنند؛ ازاین‌رو درباره شرایط استفاده از سنگ نمای مرمریت هم صحبت کردیم. شما با خواندن مطالب این مقاله می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا از سنگ مرمریت برای نمای ساختمان استفاده کنید یا خیر.

مقالات مرتبط