اینستاگرام ایران کانتر

سنگ گرانیت گل پنبه ای + معادن انواع گرانیت گل پنبه ای

سنگ گرانیت گل پنبه ای + معادن انواع گرانیت گل پنبه ای
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۴/۱

یکی از زیباترین و شناخته شده‌ترین سنگ‌های گرانیت، گرانیت گل پنبه‌ای است. این سنگ دارای رنگ و طرحی شبیه به گل پنبه بوده و برای داخل و خارج ساختمان استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با انواع سنگ گرانیت گل پنبه‌ای، معادن و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید، با ادامه این مقاله از سایت ایران کانتر با ما همراه باشید.


سنگ گرانیت گل پنبه ای چیست؟

سنگ‌های گرانیت، سنگ‌هایی آذرین هستند که در اثر سرد شدن تدریجی مواد مذاب در نزدیکی سطح زمین تشکیل می‌شوند. وجود فشار و دمای بالا باعث بلوری شدن سنگ گرانیت می‌شود. حالا که متوجه شدید سنگ گرانیت چیست؟ باید بدانید که در این سنگ‌ها مقدار قابل توجهی کوارتز وجود داشته که باعث مقاوم‌تر شدن سنگ‌های گرانیت می‌شود. هرچند که در این سنگ کانی فلدسپات، میکا و آمفیبول هم یافت می‌شود. سنگ های گرانیت گل پنبه‌ای با داشتن رنگ پس زمینه سفید و مشکی و خاکستری یکدست، شبیه به یک باغ گل پنبه است. سنگ های گرانیت گل پنبه ای بیشترین استفاده را در صفحه کابینت، جزیره و سنگ اپن دارند.


معرفی انواع گرانیت گل پنبه ای

ایران دارای تنوع بالایی از انواع سنگ گرانیت گل پنبه‌ای است که تعدادی از این سنگ‌ها، شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز؛
  • سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان؛
  • سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان؛
  • سنگ گرانیت گل پنبه ای همدان؛
  • سنگ گرانیت گل پنبه‌ای تکاب.

هر چه سنگ گرانیت آهسته‌تر سرد شود، دانه‌های کریستالی آن درشت‌تر می‌شوند. این فاکتور روی طرح و رنگ نهایی سنگ گرانیت گل پنبه‌ای تاثیر می‌گذارد. در ادامه به معرفی هر کدام از این سنگ‌ها می‌پردازیم:


سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز:

یکی از سنگ‌های گرانیت گل پنبه‌ای شناخته شده است. فروش این سنگ به نسبت بالا بوده و بازار پسندی خوبی دارد. عموما دارای قیمت مقرون به صرفه‌ای است. این سنگ کاربردهای فراوانی برای استفاده در طراحی داخلی و خارجی ساختمان دارد. حالت بلوری این سنگ نسبتا ریز بوده و از مقاومت بالایی برخوردار است. سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز تراکم بالایی داشته و درصد جذب آب در آن بسیار پایین است.


سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز
سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز


به این ترتیب می‌توان از آن به عنوان کانترتاپ و فضای آشپزخانه هم استفاده کرد.


سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان:

یکی از سنگ‌های گرانیت معروف سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان است؛ این سنگ با دانه‌های کریستالی درشتش شناخته می‌شود. سنگ گرانیت نهبندان در صورت دریافت صیقل و جلای مناسب می‌تواند سطحی براق‌تر و آینه‌ای‌تر نسبت به سایر سنگ‌ها از خود به نمایش بگذارد. سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان یک عایق برودت محسوب شده و می‌تواند در برابر شرایط جوی سخت مقاومت کند.


سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان
سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان


به این ترتیب می‌توان آن را برای نمای بیرونی ساختمان هم استفاده کرد.


سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان:

به لحاظ ظاهری سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان به نسبت اغلب سنگ‌های مشابه، رنگ روشن‌تری دارد. یکی از علت‌های آن بیشتر بودن تعداد دانه‌های خاکستری در مقایسه با دانه‌های مشکی است. رنگ این سنگ یکدست بوده و با انواع تم رنگی کاربرد دارد. از آنجایی که در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد، میتوان از آن در آشپزخانه به عنوان صفحه کابینت و جزیره استفاده کرد.


سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان
سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان


این سنگ همچنین به عنوان دیوار پوش، راهرو، راه پله و کف پارکینگ هم استفاده می‌شود. به نسبت سنگ‌های دیگر، در بلند مدت، ریزگرد و ذرات کمتری از خود متصاعد می‌کند.


سنگ گرانیت گل پنبه ای همدان:

به لحاظ ساختاری، سنگ گرانیت گل پنبه ای همدان مقاومت سایشی بالایی دارد. به همین دلیل می‌توان آن را در مکان‌های پر تردد مانند لابی هتل، پارکینگ، راهروهای امکان اداری و مراکز خرید استفاده کرد. از آنجایی که سنگ گرانیت همدان مقاومت خوبی در برابر مواد شوینده دارد می‌تواند در برابر نظافت روزانه و مواد اسیدی مقاومت خوبی را از خود نشان دهد. این سنگ برای سرویس بهداشتی مکان‌های لوکس مانند تالار پذیرایی و رستوران هم می‌تواند استفاده شده و در برابر نظافت مداوم، کیفیت خود را حفظ کند.


سنگ گرانیت گل پنبه ای تکاب:

یکی از سنگ‌های گرانیت گل پنبه‌ای با پس زمینه سفید است. این سنگ دارای لک‌های خاکستری و مشکی بوده و از این نظر کمی شبیه به گرانیت گل پنبه‌ای زاهدان است. این سنگ تخلخل بسیار پایینی داشته و امکان صیقلی شدن بالایی دارد. به این ترتیب در استفاده به عنوان دیوارپوش می‌تواند جلوه زیبایی داشته باشد.


گرانیت گل پنبه ای تکاب
گرانیت گل پنبه ای تکاب


از آنجایی که تخلخل پایینی دارد در صورت صاف و خیس شدن می‌تواند بسیار سر باشد. ازاین‌رو در صورت استفاده برای کفپوش بهتر است از فرآوری استفاده شود که اصطکاک بیشتری داشته باشد. این سنگ به علت مقاومت بالا در برابر تغییر دما، در بیرون از ساختمان هم استفاده می‌شود.

گرانیت گل پنبه ای گرانیتی است که پس زمینه ای سفید دارد که درون آن دانه هایی با رنگ سیاه و خاکستری ترکیب شده اند و مانند نام این سنگ شبیه به باغ پنبه است. گرانیت گل پنبه ای نهبندان و گرانیت گل پنبه ای نطنز از معروف ترین گرانیت های گل پنبه ای است.


معادن سنگ گرانیت گل پنبه ای

از معروف‌ترین معادن سنگ گرانیت گل پنبه‌ای ایران شامل موارد زیر هستند:

  • معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز؛
  • معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان؛
  • معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان؛
  • معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای همدان؛
  • معدن سنگ گرانیت گل پنبه‌ای تکاب.

در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می‌پردازیم. پیش از آن بهتر است بدانید در ایران معادن سنگ گل پنبه‌ای دیگری هم وجود دارند.


معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز:

یکی از معادن قدیمی ایران، معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای نطنز است که در ارتفاع ۱.۶ کیلومتری از سطح دریا قرار دارد. این سنگ‌ها محبوبیت جهانی داشته و بازار بین المللی خوبی دارد. از سنگ گل پنبه‌ای نطنز برای سازه‌های اداری، تجاری، هتل، مسافرخانه و مسکونی به فراوانی استفاده می‌شود. سنگ‌های این معدن مقاومت سایشی بالایی داشته و در صورت عبور و مرور زیاد عابران، صیقل خود را به راحتی از دست نمی‌دهند.


معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان:

یکی از مهم‌ترین معدن‌های سنگ گرانیت ایران در نهبندان قرار دارد. این شهر یکی از شهرهای جنوبی استان خراسان جنوبی بوده و از جنوب، همسایه استان سیستان و بلوچستان است. از سنگ‌های این معدن برای حرم امام علی (ع) در شهر نجف هم استفاده شده است. یکی از معادن اصلی گرانیت گل پنبه‌ای مربوط به معدن نهبندان است.


معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان:

معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای زاهدان یکی از بزرگترین معادن موجود در جنوب شرق کشور است. این معدن در جنوب شرق شهر زاهدان قرار داشته و برای مشتریانی که به دنبال سنگ گرانیت گل پنبه‌ای نسبتا روشن هستند مناسب است. براساس داده‌های آزمایشگاه سنگ شناسی، سنگ‌های این معدن مقاومت بیشتری نسبت به جذب آب و رطوبت دارند.


معدن گرانیت گل پنبه ای
معدن گرانیت گل پنبه ای زاهدان یکی از برگترین معادن گرانیت گل پنبه ای است.


همچنین از نظر مقاومت فشاری و سایشی در میانگین نمودار استاندارد هستند. چگالی این سنگ‌ها در مقایسه با سایر سنگ‌های گرانیت بالا نبوده و این فاکتور در کنترل وزن سازه، در نظر گرفته می‌شود.


معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای همدان:

سنگ معدن گل پنبه ای همدان دارای دانه‌های درشت کریستالی است. این سنگ‌ها در بررسی‌های سنگ شناسی نتایج مطلوب و جالبی را از خود ثبت کردند. سنگ گل پنبه ای همدان بیش از سایر سنگ‌های گرانیتی در برابر نفوذ و جذب آب مقاومت دارد. همچنین مقاومت سایش میانگینی داشته اما مقاومت فشاری آن بسیار بالا است. این سنگ‌ها تراکم و چگالی نسبتا بالا (در حد استاندارد) دارند و میزان تخلخل این سنگ‌ها بسیار پایین است. به این ترتیب یکی از مقاوم‌ترین سنگ گرانیت گل پنبه‌ای ایران از معدن سنگ گرانیت همدان استخراج می‌شود.


معدن سنگ گرانیت گل پنبه ای تکاب:

این معدن در مرتفع‌ترین و سردترین شهر استان آذربایجان غربی قرار دارد. سنگ‌های استخراج شده از این معدن به صورت طبیعی می‌توانند، دمای بسیار پایین و یخبندان را تحمل کنند. به‌این‌ترتیب به عنوان نما و کفپوش فضای بیرونی ساختمان و سازه‌های سرد سیری استفاده می‌شوند.


کاربرد سنگ گرانیت گل پنبه ای

سنگ گرانیت گل پنبه‌ای دارای کاربردهای فراوانی است که در ادامه تعدادی از این موارد را نام می‌بریم:

  • قابل استفاده به عنوان دیوارپوش در فضا داخلی؛
  • اماکن تجاری پرتردد مانند مراکز خرید و فروشگاه‌ها؛
  • کفپوش در مکان‌های اداری؛
  • کاربرد برای راهرو و راه پله؛
  • استفاده برای دیوار پوش قسمت بیرونی ساختمان؛
  • کفپوش اماکن بهداشتی و بیمارستانی در فضای بیرونی ساختمان؛
  • امکان ایجاد رمپ برای اماکن پر تردد؛
  • سرویس بهداشتی عمومی در اماکن زیارتی، هتل، رستوران، تالار پذیرایی و مکان‌های اداری؛
  • امکان استفاده در سرویس بهداشتی ساختمان‌های لوکس مسکونی؛
  • قابلیت استفاده به عنوان کفپوش در فضای بیرونی ساختمان مسکونی؛
  • راه پله‌های بیرونی ساختمان؛
  • امکان ساخت روشویی؛
  • سنگ صفحه کابینت، کانترتاپ و جزیره؛
  • انواع میز در فضای داخلی و خارجی ساختمان.


گرانیت گل پنبه ای برای صفحه کابینت سنگی
رایج ترین استفاده از گرانیت گل پنبه روی جزیره و سنگ اوپن خانه است.


مواردی که می‌توان از سنگ گرانیت گل پنبه ‌ای استفاده کرد بسیار متعدد هستند. در این قسمت به تعدادی از این موارد جهت ایده برای استفاده مناسب بسنده می‌کنیم. این کاربرد گسترده به علت مقاومت سایشی و فشاری بالای سنگ گرانیت، تخلخل پایین، مقاومت در برابر مواد شوینده و مقاومت در برابر جذب آب است.


قیمت سنگ گرانیت گل پنبه ای

قیمت سنگ گرانیت گل پنبه‌ای می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد متراژ مورد نیاز برای سازه است. مورد بعدی کیفیت و تراکم سنگ گرانیت بوده که در کنار آن هزینه‌های حمل و نقل و میزان فاصله معدن از مکان مورد نظر مشتری را باید در نظر گرفت. به علت سنگین بودن این کالا چگالی بالای سنگ‌های گرانیتی در مقایسه با سایر سنگ‌ها، حمل آن کمی دشوار و هزینه بردار است. میزان غده، رگه و خال‌هایی که به صورت فرورفتگی و ناخالصی در سنگ دیده می‌شوند هم می‌تواند روی قیمت آن تاثیر بگذارد.


آنچه که از مقاله سنگ گرانیت گل پنبه ای آموختیم:

در ابتدای این مقاله با تعریف گرانیت های گل پنبه ای آشنا شدیم و سپس توضیح دادیم که سنگ های گرانیت گل پنبه ای به چه نوع سنگ‌هایی گفته می‌شود. در ادامه انواع گرانیت های گل پنبه‌ای معروف ایران را به همراه معدن‌های هر کدام نام بردیم و در مورد آنها توضیحاتی را ارائه دادیم.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
05 / 0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading