سنگ مناسب برای گرمایش از کف + کفپوش مناسب گرمایش از کف

سنگ مناسب برای گرمایش از کف + کفپوش مناسب گرمایش از کف
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۶/۱۸

سنگ های طبیعی مختلفی برای سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. اگر بدون شناخت کافی اقدام به خرید سنگ کفپوش کنید ممکن است در اثر عدم تحمل حرارت بالا، سنگ دچار آسیب شود، به اندازه کافی دوام نداشته باشد یا در نهایت منجر به نتیجه مطلوب نشود. سنگ‌های طبیعی بجز تفاوت‌های ظاهری، به لحاظ بافت فیزیکی و ترکیبات شیمیایی هم با یکدیگر تفاوت‌های بارزی دارند. ما در این مقاله می‌خواهیم انواع سنگ مناسب برای گرمایش از کف را توضیح داده و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم.


کدام سنگ برای سیستم گرمایش از کف مناسب هستند؟

سنگ مناسب برای گرمایش از کف، سنگ گرانیت است. این سنگ به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارد تنها سنگی است که مناسب گرمایش از کف می‌باشد. سنگ گرانیت در طبیعت از تحمل فشار بالا و حرارت ساخته شده است. سنگ گرانیت بافت بسیار متراکمی داشته و می‌تواند حرارت را برای مدتی در خود حفظ کند. این سنگ چگالی و وزن بالایی دارد؛ ازاین‌رو با خیالی آسوده برای سازه‌های ویلایی و همکف می‌توان از این سنگ استفاده کرد اما برخی آپارتمان‌ها که در تحمل وزن مازاد محدودیت دارند، باید این وزن به صورت مهندسی شده برای تمام واحدها در نظر گرفته شود. این سنگ مقاومت سایشی بسیار بالایی دارد، به همین دلیل می‌توان از این سنگ‌ها برای اماکن پر رفت‌وآمد تجاری و اداری هم استفاده کرد. سنگ‌های گرانیت از نظر قیمت، در محدوده‌ی بالاتر از میانگین قیمتی سایر سنگ‌های طبیعی قرار دارند. برای مطالعه بیشتر درباره سنگ گرانیت چیست؟ کلیک کنید.


سنگ‌های مناسب برای گرمایش از کف باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

سنگ‌های مناسب برای گرمایش از کف باید ویژگی‌های زیر را در حد قابل قبولی داشته باشند:

  1. سنگ‌هایی که برای اماکن دارای سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شوند، در وحله اول باید در برابر حرارت بالا و مداوم مقاومت داشته باشند.
  2. این سنگ‌ها باید تغییرات دمایی را تحمل کرده و دچار ترک نشوند. این مورد جدا از تحمل حرارت بالا بوده و به معنی تحمل تغییر دمای سریع از خیلی سرد به خیلی گرم است.
  3. سنگ‌های مناسب برای گرمایش از کف باید قابلیت عبور حرارت را به خوبی داشته باشند. به همین دلیل سنگ‌هایی که در برابر انتقال دما مقاومت بیشتری داشته یا اصطلاحا عایق باشند، گزینه مناسبی نیستند.
  4. از نظر ساختار فیزیکی سنگ‌های مناسب برای سیستم گرمایش از کف باید با چسب اپوکسی مقاوم سازی شده و فاقد هر گونه ترک ریز و رگه‌های عمیق و شکننده باشند.
  5. مشتریان می‌توانند سنگ‌هایی با ضخامت دلخواه را برای کفپوش داخلی خود سفارش دهند اما زمانی که قرار است از سیستم گرمایش از کف استفاده شود، بهتر است از سنگ‌هایی با ضخامت استاندارد استفاده بهره ببرید.
  6. سنگ‌های رسوبی و دارای تخلخل، گرما را سریع‌تر به سطح می‌رسانند؛ در مقابل سنگ‌های متراکم در برابر عبور حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

برخی سنگ‌ها حرارت را برای مدت طولانی‌تری در خود نگه می‌دارند. این ویژگی برای بعضی مشتریان در فصل سرما یک مزیت محسوب می‌شود و برخی دیگر هم این عامل را یک نقطه ضعف برای مدیریت دما می‌دانند. در ادامه تمام ویژگی‌های گفته شده در این تیتر را در معرفی سنگ‌های مناسب، برای سیستم گرمایش از کف بررسی خواهیم کرد.


سنگ برای گرمایش از کف
سنگ برای گرمایش از کف


برای استفاده از سنگ‌های طبیعی در سیستم گرمایش از کف تنها سنگ مناسب، سنگ گرانیت است. سنگ گرانیت دارای مزایایی همچون استحکام، مقاومت در برابر سایش، فشار، ضربه و تحمل حرارت بالا هستند، اما وزن زیاد، قیمت نسبتا بالا و نیاز به نصب حرفه‌ای از معایب آن‌ها محسوب می‌شوند. انتخاب سنگ مناسب با ویژگی‌های مطلوب برای گرمایش از کف می‌تواند به بهبود کارایی و دوام سیستم کمک کند.


مزایای سنگ طبیعی برای سیستم گرمایش از کف

استفاده از سنگ‌های طبیعی برای کفپوش اماکن دارای سیستم گرمایش از کف، دارای مزایای زیر است:

  • مقاومت و استحکام بالای سنگ‌های طبیعی؛
  • مقاومت در برابر سایش؛
  • مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه؛
  • دوام بالا در برابر تغییرات دمایی؛
  • امکان تحمل حرارت بالا؛
  • امکان ترمیم و پولیش مجدد؛
  • تنوع قیمتی بالا و متناسب با بودجه متوسط و زیاد؛
  • تنوع رنگ و طرح زیاد، متناسب با انواع سلیقه؛
  • ایجاد گرمایش یکنواخت در محیط؛
  • امکان استفاده در اماکن مسکونی و تجاری با میزان رفت‌وآمد بالا.

استفاده از سنگ‌های طبیعی روی سیستم گرمایش از کف، در صورتی که با عایق کاری مناسب همراه باشد، می‌تواند کارایی و دوام انواع سنگ طبیعی را افزایش دهد.


معایب سنگ طبیعی برای سیستم گرمایش از کف

استفاده از سنگ‌های طبیعی روی سیستم گرمایش از کف دارای معایب و محدودیت‌هایی به شرح زیر است:

  • داشتن وزن و چگالی بالا در مقایسه با انواع کفپوش مصنوعی؛
  • داشتن میانگین قیمتی نسبتا بالا در مقایسه با متریال‌های غیرطبیعی؛
  • عدم امکان نصب سریع؛
  • عدم قابلیت نصب آسان و نیاز به فرد متخصص؛
  • شکننده بودن برخی از انواع سنگ طبیعی در برابر فرآورده‌های پلاستیکی.


کفپوش مناسب گرمایش از کف
سنگ گرانیت بهترین سنگ برای استفاده در سیستم گرمایش از کف است.


برای افزایش مقاومت سنگ‌های طبیعی می‌توانید از پوشش نانو یا تقویت مجدد با اپوکسی استفاده کنید که البته این کار در کنار مزایای فراوان دارای بار مالی است.


نکات مهم در انتخاب سنگ مناسب برای گرمایش از کف

جهت انتخاب سنگ مناسب برای گرمایش از کف لطفا به نکته‌های زیر توجه کنید:

  1. پیش از انتخاب سنگ، از تیم پشتیبانی سایت، مشاوره‌ی لازم را دریافت کنید.
  2. سنگ‌های ضخیم‌تر مقاومت فشاری بالاتری دارند اما گرما را آهسته‌تر پخش می‌کنند.
  3. سنگ‌های طبیعی با فرآوری صیقلی، گرما را سریع‌تر منعکس می‌کنند.
  4. سنگ‌های مات گرما را بهتر جذب کرده و به صورت ملایم‌تر پخش می‌کنند.

سنگ‌هایی که ضریب هدایت گرمای بیشتری داشته باشند، برای استفاده در سیستم گرمایش از کف بهینه‌تر عمل می‌کنند. این سنگ‌ها سرعت عمل گرمایش از کف را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهند.


آنچه که از مقاله انواع سنگ مناسب برای گرمایش از کف آموختیم:

سنگ‌های مناسب برای سیستم گرمایش از کف باید در برابر دمای بالا و تغییرات دمایی مقاومت داشته باشند. از نظر ساختار فیزیکی سنگ‌های مناسب برای سیستم گرمایش از کف باید قابلیت عبور حرارت را داشته و با چسب اپوکسی مقاوم سازی شده باشند. ازاین‌رو باید فاقد هر گونه ترک ریز و رگه‌های عمیق و شکننده باشند. ما در این مقاله سنگ‌های گرانیت، مرمر، چینی یا کریستال، تراورتن و مرمریت را بررسی کردیم. استفاده از سنگ طبیعی برای سیستم گرمایش از کف دارای مزایایی از جمله: استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر فشار و ضربه، دوام بالا در برابر تغییرات دمایی و امکان تحمل حرارت بالا است‌.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
85 / 4.3
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading