ایران کانتر

خط درز در سنگ طبیعی؛ بودن یا نبودن مسئله این است!

خط درز در سنگ طبیعی؛ بودن یا نبودن مسئله این است!
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۵/۲۴

اگر نگرانی بابت خط درز صفحه کابینت، دیوارها، میز سنگی و غیره شما را به این‌جا کشانده است باید بدانید که درز در اجرای اسلب یک واقعیت کاملا طبیعی است. برخی متریال‌ها مانند سنگ طبیعی که در صفحه کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرند، زمانی که دو تکه کار شوند بین دو اسلب، خط درزی به وجود می‌آید. خط درز در سنگ طبیعی زمانی نمایان می‌شود که فضای نصب اسلب سنگ از اسلب بزرگ‌تر باشد. در این حالت طراحان مجبور می‌شوند از دو قطعه اسلب استفاده کنند. گاهی خط پدیدار شده جلوه خوبی ندارد، اما می‌توان چاره‌ای برای آن‌ اندیشید. هرگز به خاطر خط درز طرح خود را تغییر ندهید، متخصصان ایران کانتر خط درز را به بهترین شکل مدیریت می‌کنند.


آیا وجود خط درز در سنگ یک ایراد است؟

همه ما می‌دانیم که نمی‌توان تمام خوبی‌های عالم را یک‌جا جمع کرد؛ یعنی اگر شما به دنبال یک متریال خوب برای طراحی فضای مد نظر خود هستید، چاره‌ای ندارید جز اینکه با همه ویژگی‌های آن کنار بیایید. این ویژگی‌ها که نه خوب هستند و نه بد، دلیل نمی‌شوند که برای همیشه از این متریال خداحافظی کنیم.


خط درز سنگ طبیعی
خط درز در سنگ طبیعی را نمی‌توان به عنوان ایراد شمارد و باید این خط را جزو ویژگی های سنگ دانست.


مثلا مرمریت‌ها جزو آن دسته سنگ‌های لوکس با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به شمار می‌روند که در تماس با ماده اسیدی، لک می‌شوند و نیاز به محافظت و مراعات دارند. اما این سنگ‌ها همچنان پرطرفدار هستند و کاربرد گسترده‌ای در طراحی فضای داخلی دارند. همانطور که آهن نیز در هوای آزاد و مرطوب زنگ می‌زند، اما با برخی روش‌ها و رنگ کردن آن، این موضوع قابل کنترل است. خط درز در سنگ‌ طبیعی نیز جزو همین ویژگی‌ها به شمار می‌رود که در هر صورتی نمی‌توان از آن گریخت مگر با لحاظ کردن برخی نکات که شرح می‌دهیم.


ابعاد اسلب سنگ

خط درز زمانی اهمیت پیدا می‌کند که ابعاد اسلب به اندازه‌ای نیست که بتواند به صورت یک تکه فضای مورد نظر را در بر‌ بگیرد. بنابراین باید سنگی را انتخاب کنید که بزرگتری دارد و بتواند فضای مدنظر را با حداقل خط درز یا بدون خط درز پوشش دهد. حالا که متوجه شدید اسلب چیست؟ باید بدانید ابعاد اسلب سنگ در بازار به طور میانگین شامل طول ۲/۵۰ تا ۲/۶۰ و عرض ۱/۵۰ و ۱/۶۰ متر می‌شود و طول اکثر اسلب‌های بازار به ۲/۵۰ تا ۳ متر هم می‌رسد. در ادامه بیشتر به اهمیت این موضوع می‌پردازیم.


صفحه سنگی یک تکه

سنگ‌های ساختمانی متداولی که به فضای زندگی، کاری و تفریحی ما انسان‌ها می‌آیند تا روح طبیعت را در محیط زنده کنند شامل سنگ‌هایی مانند گرانیت، چینی و کریستال‌، مرمر، مرمریت‌ و تراورتن می‌شوند. از آنجایی که ابعاد کوپ خام سنگ، همان ابعاد اسلب سنگ طبیعی می‌شود، طول و عرض اسلب مدنظر شما بستگی زیادی به نوع سنگی که انتخاب می‌کنید و ابعاد کوپ خام آن دارد‌.


 قیمت ورق بین کابینتی
کوپ‌های خام گرانیت در ابعاد بزرگ‌تری از معدن استخراج می‌شود.


گرانیت‌ها سنگ‌های سالم‌تری هستند و کوپ‌های خام آن در ابعاد بزرگ‌تری از معدن استخراج می‌شود. اگر خط درز برای شما اهمیت زیادی دارد و طول فضای موردنظرتان بیش از ۳ متر است، باید به دنبال سنگ گرانیت با ابعاد بزرگ باشید.


خط درز یک امضاست نه یک ضعف

خوشبختانه گاهی می‌توان خط درز را به عنوان مزیت سنگ‌های دارای طرح و نقش در نظر گرفت و از این ویژگی به بهترین نحو استفاده کرد. زمانی که اسلب‌های سنگ را به صورت بوک مچ و یا فور مچ به کار می‌بریم، ضعف خط درز را می‌پوشانیم و آن را تبدیل به ویژگی منحصر‌به‌فرد سنگ می‌کنیم.


بوک مچ و فورمچ سنگ
استفاده از بوک مچ و فورمچ باعث میشود خط درز به بهترین شکل ممکن دیده شود.


برای مثال چینی کریستال‌ها جزو آن دسته سنگ‌هایی هستند که طرح‌ها و شال‌های زیبایی دارند و می‌توان از قرینگی و تکرار الگوهای آنها به بهترین شکل استفاده کرد تا در نهایت طرحی زیبا خلق شود. بنابراین یک راه گریز از نازیبایی خط درز در سنگ طبیعی، بوک مچ و فورمچ کارکردن سنگ است. در مقاله بوک مچ و فور مچ چیست؟ به‌طور مفصل راجب این موضوع توضیح داده‌ایم.


فرار از خط درز در صفحه کابینت سنگی!

طراحان در اجرای صفحه کابینت، غالباً سنگ‌ها را طوری به کار می‌برند که خط درز با سینک و اجاق گاز پوشش داده شود. به عبارتی محل اتصال سنگ با محل سینک ظرفشویی و صفحه گاز، تلاقی کند.


آنچه که از مقاله خط درز در سنگ طبیعی آموختیم:

همانطور که در مقاله خط درز در سنگ طبیعی خواندیم، اگر به طراحی بوک مچ و فور مچ علاقه مند هستید ما می‌توانیم با این سبک از طراحی، ضعف خط درز در سنگ طبیعی را بپوشانیم؛ طوری که اصلا به عنوان یک ضعف دیده نشود و نمایی جذاب هم ایجاد کند. در برخی از موارد نتیجه فورمچ یا بوک مچ به اندازه‌ای جذاب از کار درمی‌آید که به احتمال زیاد در نصب اسلب سایر بخش‌های ساختمان نیز این تکنیک را سفارش می‌دهید. یک راه حل دیگر برای پوشاندن درز صفحه کابینت، مخفی کردن آن در محل سینک و گاز است که به آن پرداختیم. در صورتی که می‌خواهید فضای موردنظرتان بدون هیچ خط درزی با سنگ طبیعی کار شود باید اسلب‌هایی با ابعاد بزرگ و طول و عرض متناسب با فضا را انتخاب کنید که به نوع سنگ و کوپ خام آن بستگی دارد.



مقالات مرتبط