اینستاگرام ایران کانتر

اسکراچ سنگ چیست؟ + فراوری اسکراچ چیست؟

اسکراچ سنگ چیست؟ + فراوری اسکراچ چیست؟
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۵/۱

فرآوری اسکراچ (scratch) به فرآوری سنگ‌های طبیعی گفته می‌شود که در آن با استفاده از ابزارهای تخصصی، روی سنگ حکاکی شده و شیارهایی در راستای هم را ایجاد می‌شود. در این شیوه نمای سنگ حالت راه راه خواهد داشت که روی تناژ رنگ و جلوه ظاهری آن تاثیر قابل توجهی دارد. اسکرچ دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام کاربرد و ظاهر خاص خود را دارند. می‌توان اسکراچ را با انواع فرآوری‌های دیگر ترکیب کرد که در این مقاله به معرفی این موارد می‌پردازیم.


سنگ اسکراچ چیست؟

سنگ اسکراچ به سنگ‌های طبیعی گفته می‌شود که روی آن فرآوری اسکراچ (scratch) انجام شده است. این سنگ می‌تواند جنس‌های مختلفی مانند گرانیت، مرمر، بازالت و… داشته باشد. از این سنگ‌ها بسته به نوع و میزان اسکراچ می‌توان به عنوان دیوارپوش و کفپوش استفاده کرد. اگر از اسکراچ در مکان درست استفاده شود می‌تواند مانند یک اثر هنری باعث زیبا شدن نمای ساختمان شود. استفاده از فرآوری اسکراچ و سفارش نوع آن یکی از موضوعات تخصصی بوده که بستگی به طراحی و نوع سنگ دارد.


سنگ اسکرچ چیست
سنگ اسکرچ ظاهری راه راه دارد و یکی از محبوبترین فراوری ها بین پرداخت سنگ ها است.


در این فرآوری اگر سنگ سفید یا مشکی با سورت رنگی بالا باشد و اسکرچ ریز دریافت کند، از دور به صورت مات دیده خواهد شد اما اگر طوسی باشد پس از دریافت اسکرچ ریز، یک پرده روشن‌تر دیده خواهد شد. در حالی که هر چه سنگ اسکرچ‌های درشت‌تر و با فاصله بیشتری داشته باشد، کمتر دچار تغییر رنگ خواهد شد. انواع طرح، رگه، هاله و خال روی سنگ در صورت دریافت انواع اسکراچ به صورت محوتر دیده خواهد شد و تجربه زیبایی ایجاد می‌کند.


ویژگی های سنگ با فراوری اسکرچ

ویژگی مشترک انواع سنگ‌ها که فراوری یا پرداخت اسکرچ دریافت می‌کنند، بالا رفتن اصطکاک و زبر شدن سطح آن‌هاست. این ویژگی هم کاربردهای خاص خود را داشته و هم جنبه زیبایی دارد که در تیتر کاربردهای سنگ اسکرچ به صورت تخخصی‌تری به آن می‌پردازیم. سنگ‌های اسکرچ بسته به نوع فرآوری، جنس و تخلخل سنگ می‌توانند درصد متفاوتی آب جذب کنند. از این رو اگر سنگ‌های دارای تخلخل اسکرچ شوند، میزان تخلخل آن‌ها بیشتر در معرض هوای بیرون قرار خواهد گرفت و در برابر عوامل جوی، مواد شوینده، عمر و دوام سنگ، جذب خاک و انتشار مواد آلاینده آسیب پذیرتر خواهند بود.


سنگ اسکراچ طوسی
سنگ اسکراچ در مقایسه با دیگر فراوری ها اضطکاک بالاتری دارد.


در مقابل سنگ‌هایی مانند گرانیت و پس از آن سنگ چینی و مرمر که تخلخل کمتری دارند پس از فرآوری اسکرچ می‌توانند دوام بالایی را از خود نشان داده و همچنان جذب آب پایینی داشته باشند. در مقابل سنگ‌های تراورتن دارای تخلخل بالایی بوده و اگر قرار باشد برای نمای بیرونی ساختمان به کار روند، بهتر است از نوع صیقلی و مقاوم سازی شده آن استفاده شوند. اسکرچ این نوع سنگ‌ها صرفا برای طراحی داخلی و تزئین دیوارپوش در اماکن بسته استفاده می‌شود. برای مشاهده انواع فراوری سنگ کلیک کنید.


کاربردهای سنگ با پرداخت اسکراچ چیست

سنگ‌های اسکراچ کاربرد مشخصی برای کف‌پوش ساختمان دارند. این کاربردهای برای کاهش لغزندگی در فصول سرد سال، گرفتن آب و خاک کف کفش در همان ورودی ساختمان استفاده می‌شوند. همچنین ترکیب اسکراچ و فرآوری صیقلی برای راه پله عمومی و داخلی ساختمان‌ها هم کاربرد دارد. برخی از انواع فرآوری اسکراچ به گونه‌ای انجام می‌شود که پس از نصب، باعث پنهان شدن بند و برش سنگ‌ها در کنار هم می‌شود.

در هر صورت مواردی که گفته شد بخش کوچکی از کاربردهای سنگ با پرداخت اسکراچ است. بخش عمده‌ای از مصرف سنگ‌های اسکراچ برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. این موارد خلاقانه بوده و شرایط استفاده آن بسیار گسترده هستند. از جمله طراحی سر دری ورودی محوطه‌ها، طراحی نمای بیرونی دیوار حیاط، ایجاد کادر خلاقانه برای نام برند یا نام ساختمان، طراحی دیوار داخلی محوطه‌ها و ترکیب با فضای سبز، استفاده در برش‌های کوچک در کنار سایر فرآوری‌ها، طراحی داخلی منزل برای دیوار شومینه، دیوار تلویزیون، هتل، تالار پذیرایی، کافی شاپ، نمایشگاه خودرو و سایر موارد استفاده می شود.


فراوری اسکراچ چگونه اجرا می‌شود

فراوری اسکراچ اغلب با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود. بسیاری از این دستگاه‌ها که می‌توانند انواع اسکراچ با تنظیمات مختلف را اعمال کنند، دستگاه‌های ایتالیایی هستند. همچنین این کار می‌تواند از طریق نصب دستگاه روی طولی بر انجام شود.


سنگ اسکراچ گرانیت
سنگ اسکراچ با استفاده از دستگاه مخصوص فراوری می‌شود.


آنچه که در این زمینه اهمیت دارد توان دستگاه در ایجاد برش‌های ظریف با عمق مشخص، استهلاک کمتر، فاصله دقیق و زاویه درست برش است. خطوط سنگ اسکراچ به این دلیل کاملا عمودی طراحی می‌شود تا در صورتی که در برابر خاک و باران قرار گرفت، باعث جمع شدن آلودگی در شیارها نشده و به سمت پایین دیوار یا نمای ساختمان هدایت شود.


آنچه که از مقاله فراوری اسکراچ آموختیم:

در ابتدای گفتیم که فراوری اسکرچ به معنی برش‌های عمودی است که روی سنگ‌های طبیعی مانند گرانیت، مرمر، چینی و… انجام می‌شود. این طرح‌های راه راه می‌توانستند از نظر تراکم، عمق و منظم یا نامنظم بودن با هم تفاوت داشته باشند. این کار با دستگاه‌های مخصوص انجام شده و برای کفپوش و دیوارپوش انواع اماکن مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
05 / 0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading