اینستاگرام ایران کانتر

پله معلق سنگی چیست؟ + انواع پله شناور

پله معلق سنگی چیست؟ + انواع پله شناور
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۶/۱۴

پله معلق سنگی یکی از انواع پله بوده که در طراحی‌های مدرن امروزی شکل گرفته است. این پله‌ها دارای ظاهری بسیار زیبا و در عین حال ساده هستند. پله‌های معلق برای افرادی که می‌خواهند فضای داخلی ساختمان خود را از ابتدا مدرن طراحی کنند یکی از ارکان مهم محسوب می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم انواع پله شناور را از نظر ساختار و ظاهر بررسی کرده و در پایان انواع سنگ‌های مناسب برای پله معلق سنگی را معرفی کنیم.


پله معلق سنگی چیست؟

پله معلق سنگی به پله‌هایی از جنس سنگ گفته می‌شود که به نظر می‌رسد معلق بوده و تکیه‌گاهی ندارند. برای این که ظاهر پله شناور به نظر برسد، معمولا سنگ پیشانی، سنگ‌های کناری و سایر اتصالات پله را به حداقل می‌رسانند. معلق کردن ظاهر پله‌ها با شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود اما ویژگی مشترک همه‌ی آن‌ها جدا بودن جلوه بصری هر کدام از پله‌ها است. از پله‌های معلق بیشتر در سنگ‌های طراحی داخلی مدرن و مینیمالیستی استفاده می‌شود. این نوع از پله‌ها دارای ظاهری بسیار ساده بوده و ممکن است حتی بدون نرده سفارش داده شوند. در اغلب اوقات سازندگان استفاده از نرده حتی به صورت شیشه‌ای را برای محافظت از کودکان و سالمندان پیشنهاد می‌کنند.


انواع مدل پله معلق سنگی

پله معلق دارای انواع مختلفی از نظر جنس است؛ از جمله پله معلق چوبی، بتنی، شیشه‌ای و سنگی. ما در این بخش می‌خواهیم به انواع پله شناور که از جنس سنگ ساخته می‌شوند، بپردازیم. همان طور که پیشتر اشاره کردیم پله‌های معلق با شیوه‌های مختلف و ضریب ایمنی متفاوتی ساخته می‌شوند. هر چه یک پله بتواند اتصال کمتری از خود نشان دهد، بیشتر از سایر مدل‌ها حس معلق بودن را به بیننده منتقل خواهد کرد. گاهی شیوه‌هایی که استفاده می‌شوند برحسب سلیقه و سفارش مشتری هستند؛ اما در هر صورت گروه مهندسی باید برحسب جنس پله و شرایط محل ساخت پله، تصمیم بگیرند که می‌خواهند از کدام شیوه برای طراحی پله معلق استفاده کنند. در ادامه به انواع این موارد می‌پردازیم:

  1. اتصال یک طرفه پله معلق به دیوار باربر
  2. اتصال دو طرفه پله معلق به دیوار
  3. پله‌های معلق دارای فریم فولادی
  4. پله معلق با یک ستون مرکزی
  5. پله معلق با دو ستون مرکزی
  6. سایر مدل های پله معلق

در ادامه به بررسی بیشتر انواع پله معلق سنگی می‌پردازیم:


اتصال یک طرفه پله معلق به دیوار باربر

اگر پله شما قرار است در کنار یک دیوار باربر یا سازه‌ای قرارگیرد، در بین انواع مدل پله معلق، این مدل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این شیوه میله‌گرد‌هایی از داخل دیوار سازه‌ای و محکم شده با میله‌های اصلی ایجاد می‌شوند. این میله‌گرها از داخل دیوار بیرون آمده و برای قرارگیری و ساخت پله آماده می‌شوند.


اتصال یک طرفه پله معلق به دیوار باربر
اتصال یک طرفه پله معلق به دیوار باربر


برای این کار ابتدا لازم است یک قالب بتنی تهیه کرده و زمینه کار آماده شود. حال باکس سنگی به عنوان نمای بیرونی پله نصب می‌شود. این پله‌ها با وجود استحکام بالا به نظر شناور می‌آیند.


اتصال دو طرفه پله معلق به دیوار

اگر در دو طرف محل ساخت پله دیوار وجود داشته باشد و مشتری سفارش یک پله مدرن مانند پله‌های معلق را بدهد، کار بسیار ساده است. در بین انواع مدل پله معلق این شیوه شباهت زیادی به شیوه قبل دارد. در این شیوه ‌هم می‌توان میله‌های فلزی را در بین دو دیوار قرار داد و با تقویت و فیکس کردن با کمک بتن، پله‌های معلق سنگی روی آن ایجاد کرد.


پله‌های معلق دارای فریم فولادی

برخی از شرکت‌ها وقتی می‌خواهند در کنار دیوار، پله شناور بسازند از انواع مدل دارای فریم آماده استفاده می‌کنند. دقت کنید که در این شیوه هم باید یک طرف دیوار وجود داشته باشد. برای انجام این کار، فریم‌های فولادی ضد زنگ برای هر عدد پله و با تناسب دقیق در دیوار قرارداده می‌شوند. این قاب‌های بتنی در داخل دیوار رفته و به خوبی فیکس می‌شوند. یک بخشی هم در بیرون دیوار ایجاد می‌کنند که با کمک ورق فلزی، پیچ بولت لنگر و اسپیسر فولادی به هم متصل می‌شوند. پس از استحکام کار، نمای سنگی به صورت کامل و سه بعدی تمام بخش‌های زیر سازی را پوشش می‌دهد.


پله معلق با یک ستون مرکزی

در بین انواع مدل‌های پله معلق، پله‌های معلقی که یک ستون مرکزی دارند، حس معلق بودن کمتری را القا می‌کنند اما کارایی بالایی دارند. گاهی شما می‌خواهید پله معلق فلزی خود را در وسط سازه یا دور از دیوار داشته باشید؛ در چنین مواقعی لازم است که مجموع وزن کار روی یک ستون قرار بگیرد.


پله معلق سنگی با یک ستون مرکزی
پله معلق سنگی با یک ستون مرکزی


برای این کار یک محور فلزی در مرکز پله ایجاد می‌کنند. ممکن است که بخشی از این محور مرکزی به کف و طرف دیگر آن به نیم طبقه متصل شود؛ یا این که پس از ایجاد پاگرد به دیوار هم تکیه داده شود. پله‌های سنگی روی طبقه‌هایی که به ستون خود متصل هستند ایجاد می‌شود. در هنگام راه رفتن روی این پله‌ها صرفا محور مرکزی مشخص بوده و طبقه‌ها توسط سنگ پوشیده می‌شوند. سنگ‌ها هم طوری قرار می‌گیرند که گویا کمی از محور مرکزی فاصله دارند.


پله معلق با دو ستون مرکزی

در این مدل برخلاف مدل قبلی پله‌های سنگی به جای این که روی یک محور سوار شوند، روی دو ستون و با کمی تفاوت، قرار می‌گیرند. در شیوه قبل ستون مرکزی یک قوطی مکعبی شکل و با ظاهری کاملا قطور بود؛ اما در این شیوه از دو ورق به نسبت باریک و محکم در مرکز استفاده می‌شود. به جای این که یک ستون بزرگ کار تحمل وزن پله را برعهده داشته باشد، دو ورق در حالت عمودی این کار را انجام می‌دهند. این شیوه دو مزیت را برای کاربران ایجاد می‌کند. جلوه بصری ستون‌های مرکزی در این شیوه کمتر در دید است. از طرفی این ستون‌های ورق مانند امکان پیچ و تاب خوردن داشته و می‌توان با آن پله‌های معلق منحنی ایجاد کرد.


سایر مدل های پله معلق

برخی از پله‌های معلق که از دیوار دور هستند، پله‌ها روی دیوار شیشه‌ای پیچ می‌شوند. گاهی هم این دیوارهای شیشه‌ای یک طرفه بوده و در طرف دیگر دیوار قرار دارد. در مجموع این شیوه‌ها با وجود ظاهری بسیار جذاب، معمولا برای نصب پله‌های سنگی استفاده نمی‌شوند.


پله معلق سنگی
یکی از زیباترین پله های سنگی معلق پله ای است که در کنار شیشه استفاده میشود


همچنین در شیوه‌ای دیگر دیواره‌ای با میله‌های فلزی و زیبا ایجاد می‌کنند و پله‌های معلق را به آن وصل می‌کنند. از آنجایی که این میله‌ها اغلب به صورت استیل ضد زنگ، باریک و سبک طراحی می‌شوند، معمولا سنگ را روی آن نصب نمی‌کنند مگر آنکه جنسی که یک شرکت روی آن کار می‌کند به خوبی مقاوم سازی شده باشد. تمامی انواعی که نام برده شد صرفا شیوه ساخت نبودند، بلکه جلوه ظاهری و زیبایی متفاوتی از هم دارند. انواع مدل‌های پله معلق بسیار گسترده بوده و ما فقط تعدادی از این انواع را معرفی کردیم. برای مطالعه پله سنگی کلیک کنید.


مزایای استفاده از پله معلق سنگی چیست؟

همان طور که می‌دانید پله معلق می‌تواند از جنس چوب، فلز، شیشه یا سنگ باشد. شیشه حالت معلق‌تر و محوتری داشته و پله چوبی سبکتر است. پله فلزی هم می‌تواند باریک طراحی شود اما با تمام این اوصاف تا زمانی که در مورد پله معلق در فضای داخلی صحبت می‌کنیم تنوع انتخاب بالایی وجود دارد. وقتی بحث به پله معلق در فضای بیرونی می‌رسد، پله معلق سنگی با اختلاف مزایای بیشتری دارند؛ از جمله:

  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی؛
  • مقاومت سایشی زیاد؛
  • استحکام و مقاومت در برابر ضربه؛
  • امکان استفاده در محیط‌های اداری، تجاری و مسکونی؛
  • حفظ طرح و رنگ در مقابل تابش نور شدید خورشید؛
  • امکان ترمیم و مقاوم سازی؛
  • امکان نظافت آسان با آب و مواد شوینده؛
  • دارای فرآوری و امکان ایجاد اصطکاک بالا؛
  • مقاومت در برابر نفوذ رطوبت.

پله معلق سنگی در کنار ظاهری بسیار مدرن و جذاب، تمام مزایای یک سنگ طبیعی، مقاومت و مستحکم را به همراه دارد.


انواع سنگ مناسب برای پله معلق

انواع سنگ مناسب برای پله معلق شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ مرمر برای پله معلق؛
  2. سنگ گرانیت برای پله معلق؛
  3. سنگ تراورتن برای پله معلق؛
  4. سنگ چینی یا کریستال برای پله معلق؛
  5. سنگ مرمریت برای پله معلق.

در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد.


سنگ مرمر برای پله معلق:

پله‌های شناور معمولا با نور مخفی طراحی می‌شوند. سنگ مرمر با قابلیت عبور نور یکی از زیباترین جلوه‌ها را در پله معلق ایجاد می‌کند. از این سنگ‌ها برای پله معلق فضای داخلی استفاده می‌شود.


سنگ گرانیت برای پله معلق:

سنگ‌های گرانیت می‌توانند انعکاس بیرونی بسیار قوی داشته باشند. به همین دلیل در نورپردازی پله معلق زیبا هستند.


پله معلق سنگی گرانیت
سنگ گرانیت یکی از بهترین سنگ های طبیعی برای استفاده در پله معلق سنگی است.


شما می‌توانید از سنگ گرانیت برای پله معلق فضای داخلی و خارجی ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی استفاده کنید.


سنگ تراورتن برای پله معلق:

این سنگ‌ها وزن و چگالی پایین‌تری نسبت به سنگ‌های گرانیت دارند به همین دلیل از نظر امنیت سازه دارای یک امتیاز ذاتی هستند. سنگ‌های تراورتن قابلیت استفاده در فضای داخلی و خارجی را دارند اما برای مکان‌های خیلی شلوغ و پر رفت و آمد گزینه‌های ایده‌آلی نیستند.


سنگ چینی یا کریستال برای پله معلق:

سنگ‌های چینی در برابر شرایط جوی نامساعد توانایی خوبی دارند. به همین دلیل از سنگ کریستال می‌تواند برای فضای بیرونی و داخلی سازه بهره برد.


نور پردازی برای پله معلق سنگی
نور پردازی برای پله معلق سنگی یکی از کارهایی است که زیبایی محیط را چندین برابر می‌کند.


سنگ کریستال روشن و ظریف معمولا در داخل و سنگ کریستال تیره معمولا برای بیرون استفاده می‌شود.


سنگ مرمریت برای پله معلق:

سنگ‌های مرمریت معمولا برای پله‌های شناور فضای داخلی مناسب هستند. این سنگ‌ها تخلخل کمی داشته و امکان نظافت آسان را به کاربران می‌دهند. سنگ مرمریت دارای رنگ‌های بسیار زیبا و متنوعی است.


آنچه که از مقاله پله معلق سنگی چیست؟ آموختیم:

پله معلق سنگی به پله‌هایی از جنس سنگ گفته می‌شود که به نظر می‌رسد معلق بوده و تکیه‌گاهی ندارند. پله‌های شناور از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند؛ از جمله پله معلق چوبی، بتنی، شیشه‌ای و سنگی. پله معلق سنگی دارای مزایایی از جمله مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی، مقاومت سایشی زیاد، استحکام و مقاومت در برابر ضربه و … است. برای ساخت پله معلق سنگی میتوان از سنگ‌های مرمر، گرانیت، تراورتن، چینی یا کریستال و مرمریت استفاده کرد.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
45 / 4.8
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading