بهترین سنگ برای پله + بهترین سنگ برای راه پله

بهترین سنگ برای پله + بهترین سنگ برای راه پله
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۶/۲۱

انتخاب بهترین سنگ برای پله تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که بخشی از آن نوع فرآوری و مشخصات فیزیکی سنگ است. این مشخصات را می‌توان بدون هیچ تجربه‌ای، از روی ظاهر سنگ هم بررسی کرد. برخی عوامل به ویژگی‌های ساختاری سنگ برمی‌گردد که باید پیش از خرید مطالعه شود. ما در این مقاله سعی کردیم در قالب یک راهنمای کامل به قیمت، فرآوری، انواع سنگ، ویژگی ظاهری، زیبایی و کاربرد بپردازیم.


بهترین سنگ برای پله

بهترین سنگ برای پله شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ پله گرانیت؛
  2. سنگ پله مرمریت.

در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.


سنگ پله گرانیت:

اگر برای اماکنی مانند، رستوران، هتل، فروشگاه زنجیره‌ای، مراکز خرید، دانشگاه و اماکن عمومی به دنبال بهترین سنگ برای پله هستید، به شما سنگ گرانیت را پیشنهاد می‌کنیم. این سنگ امکان نصب در فضای آزاد را هم دارد؛ زیرا بالاترین دمای سال، نور مستقیم خورشید، سردترین نقطه کشور و یخبندان را تحمل می‌کند.


بهترین سنگ پله گرانیت
بهترین سنگ برای پله، گرانیت است. گرانیت به دلیل مقاومت سایشی بالا در برابر رفت و آمد روی پله هیچ آسیبی نخواهید دید.


قابلیت نظافت آسان داشته و در برابر مواد شوینده حساسیت کمی دارد. البته بهتر است از مواد شوینده قوی و خالص روی آن زیاد استفاده نشود. با تمام محاسن، سنگ پله گرانیت از نظر قیمت اغلب گران است.


سنگ پله مرمریت:

اگر برای پله فضای داخلی به دنبال سنگی بسیار زیبا اما با قیمتی ارزان هستید، سنگ مرمریت با ظاهری لوکس اما هزینه‌ای به نسبت مقرون به صرفه می‌تواند بهترین گزینه باشد. سنگ مرمریت برای پله‌های دوبلکس اماکن تجاری کم رفت و آمد هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.


بهترین سنگ برای پله مرمریت
مرمریت یکی از بهترین سنگ ها برای پله است.


این سنگ مقاومت سایشی بالایی نداشته و اگر برای اماکن پر رفت و آمد نصب شود، در بلند مدت دچار خوردگی خواهد شد.

انتخاب بهترین سنگ برای پله شامل بررسی جنس، فرآوری، و ویژگی‌های فیزیکی است؛ سنگ‌های گرانیت و مرمریت برای فضاهای داخلی و خارجی مناسب هستند.


انتخاب بهترین سنگ پله براساس فرآوری

در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم که سنگ پله یا همان پله سنگی باید چه فرآوری‌هایی دریافت کرده باشد تا ایمنی، مقاومت و زیبایی را در کنار هم داشته باشد. در حالت ایده‌آل سنگ پله اماکن عمومی، اماکن اداری، تجاری، راه پله عمومی اماکن مسکونی، راه پله بیرونی سازه ویلایی، پله محوطه باید دارای پاگیر باشد. برای این منظور دقت کنید که سنگ پله در نزدیکی لبه خود چند برش خطی یا حالت زبر شدگی داشته باشد که به صورت تخصصی به آن بخش زبر فلیم شده هم می‌گوییم. البته شما می‌توانید پاگیر مورد نظر خود را سفارش داده یا از ترمز‌های پلاستیکی به جای آن استفاده کنید. لبه‌های سنگ پله می‌تواند نوک تیز باشد اما عابران معمولا لبه‌های نرم و دایره‌ای فرم را بیشتر ترجیح می‌دهند. می‌توانید این تفاوت را در برش عرضی تصویر نمونه مشاهده کنید.


ابزار لبه سنگ مدرن و کلاسیک برای سنگ پله
ابزار لبه سنگ مدرن و کلاسیک برای سنگ پله


گاهی در زیر لبه بیرونی سنگ یک برش خاصی را ایجاد می‌کنند. این بخش برای نظافت و هدایت بهتر آب کاربرد دارد. به تصویر زیر لطفا نگاه کنید.


ابزار لبه سنگ پله
این ابزار بهترین نوع ابزار زنی برای بهترین سنگ پله می‌باشد.



آب‌های عمدتا آلوده به گردوخاک گاهی از زیر سنگ دوباره برگشته و سنگ پیشانی پله را آلوده می‌کنند. اگر هم ترک ریزی در زیر یک پله وجود داشته باشد، آب به آرامی به ملات زیر سنگ نفوذ کرده و در کنار ایجاد رطوبت باعث دوام پایین سنگ و جدا شدن آن از ملات می‌شود. دقت کنید که سنگ‌های پله تخلخل نداشته باشند، فاقد هرگونه ترک یه سوراخ ریز باشند. این موارد کوچک شاید از نظر ظاهری برای شما اشکالی نداشته باشند اما در هر بار نظافت، به ساختار پله شما آسیب وارد کرده و دوام پله شما را کاهش می‌دهند. تا این لحظه به شما آموزش دادیم به صورت ظاهری چند فاکتور کاربردی در اختیار داشته باشید تا بتوانید سنگ پله ایده‌آل را انتخاب کنید.


سنگ پله چیست؟

سنگ پله به سنگ‌هایی گفته می‌شود که برای کفپوش راه پله استفاده می‌شوند. این سنگ‌ها با مشخصات و ویژگی‌های خاصی برش می‌خورند که تشخیص آن را با چشم آسان می‌کند. سنگ کف پله معمولا کمی ضخیم‌تر و با ضخامت 3 سانتی‌متر برش می‌خورد. عرض سنگ حدودا 35 سانتیمتر بوده و طول آن متفاوت است. سنگ پله می‌تواند از جنس گرانیت یا مرمریت باشد. از این سنگ‌ها بسته به جنس، ویژگی و کیفیت می‌توان برای راه پله فضای داخلی، پله‌های بیرونی، اماکن عمومی و مسکونی استفاده کرد. سنگ‌های پله در کنار برش اختصاصی، به صورت متفاوتی هم فرآوری دریافت می‌کنند که عملکرد آن را بهبود می‌دهد. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.


ویژگی‌های بهترین سنگ پله

سنگ پله در بهترین حالت خود بهتر است ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. دقت کنید که سنگ پله باید تخلخل پایین و درصد نفوذ آب کمی داشته باشد. هر چه جذب آب توسط یک سنگ بیشتر باید امکان جذب آلودگی، رنگ و ایجاد لک هم بیشتر خواهد شد. البته این ویژگی را آزمایشگاه تعیین کرده و شما می‌توانید در مشخصات لیست محصولات ایران کانتر مشاهده کنید.
  2. هاله یا لک‌های کمرنگ مایل به قهوه‌ای، گاهی ناشی از اکسید شدن آهن و سایر فلزات موجود در سنگ ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید سنگ پله خود را از برندهای معتبر تهیه کنید. شرکت‌های معتبر کوپ سنگ خود را از معادنی که ناخالصی فلزی دارند، تهیه نمی‌کنند.
  3. سنگ راه پله باید به افراد امکان شستشو و نظافت آسان بدهد. اغلب سنگ‌های باکیفیت و دارای فرآوری قوی، با کمترین مواد شوینده نظافت می‌شوند. مقاومت در برابر مواد شوینده هم از عواملی است که برای پله‌های عمومی اهمیت بالایی دارد.
  4. سنگ راه پله باید مقاومت سایشی بالایی داشته باشد. البته این مورد برای مراکز خرید، اماکن عمومی، ساختمان‌های اداری و تجاری ضرورت بسیار بیشتری دارد تا پله خانه دوبلکس. پس این ویژگی را با توجه به نوع کاربری در نظر بگیرید.
  5. اگر سنگ پله را برای محوطه ساختمان خود می‌خواهید حتما دقت کنید که سنگ در برابر گرمترین دمای سال و سردترین یخبندان فصل زمستان دوام بیاورد.


ویژگی های بهترین سنگ پله
سنگ پله باید تخلخل پایین و درصد نفوذ آب کمی داشته باشد.


در آخر مزایا و معایب استفاده از سنگ برای پله صحبت خواهیم کرد.


مزایای استفاده از سنگ برای پله

استفاده از سنگ طبیعی برای پله دارای مزایای زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر سایش؛
  • مقاومت بالا در برابر ضربه؛
  • تنوع طرح در هر کدام از سنگ‌ها؛
  • تنوع رنگ و جنس بالا؛
  • طول عمر و دوام طولانی مدت؛
  • مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت؛
  • امکان نظافت آسان بدون مواد شوینده قوی.

سنگ طبیعی برای راه پله تنوع قیمتی بالایی هم داشته که به خریداران امکان انتخاب مناسب‌ترین گزینه بین ارزان‌ترین تا گران‌ترین قیمت را می‌دهد.


معایب استفاده از سنگ برای پله

به طور کلی نمی‌توان معایب شاخصی را برای سنگ طبیعی برشمرد، اما در مجموع می‌توان محدودیت‌های زیر را برای سنگ پله در نظر گرفت:

  • دوام پایین در صورت انتخاب اشتباه و بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های سنگ؛
  • احتمال جدا شدن سنگ در صورت تخلخل بسیار پایین؛
  • حساسیت اغلب سنگ‌ها به مواد شوینده قوی؛
  • وزن بالا و امکان حمل دشوار؛
  • بدون امکان نصب آسان و سریع.

اگر از سنگ طبیعی برای پله خانه دوبلکس استفاده می‌کنید، پله‌های سنگی حس سرما منتقل می‌کنند که ممکن است در مناطق سردسیر و در فصل سرما برای برخی اذیت کننده باشد.


آنچه که از مقاله انتخاب بهترین سنگ برای پله آموختیم:

انتخاب بهترین سنگ برای پله می‌تواند باعث دوام و کارایی بیشتر آن شده و مانع ضرر مالی در بلند مدت شود. سنگ پله با مشخصات و ویژگی‌های خاصی برش می‌خورند که تشخیص آن را با چشم آسان می‌کند. سنگ کف پله معمولا کمی ضخیم‌تر و با ضخامت 3 سانتی‌متر برش می‌خورد. عرض سنگ حدودا 35 سانتیمتر بوده و طول آن متفاوت است. این سنگ‌ها می‌توانند از جنس: گرانیت یا مرمریت باشند.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
45 / 4.3
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading